2022-12-10, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det är inga problem att nå klimatmålen, vi har 28 år på oss.
Men inbromsningen av elbilsförsäljningen gör det svårare.
Vi måste därför skapa förutsättningar för en ökad elektrifiering.

Jobbar du som bilförsäljare eller? Så länge vi flyger spelar vilken bil vi använder ingen roll. Så länge kina och resten av U länderna släpper ut som de gör spelar våra elbilar ingen roll. Så istället för att vi ska nå klimatmålen, vad sägs om att nå målet: Ett elpris under 10kr om 2 år.
Citera
2022-12-10, 23:50
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slutaleta
Vad är det för pump är min fråga om du ligger på dessa nivåer?

panasonic hz35xke
Citera
2022-12-10, 23:57
Medlem
Blir priset 8-11 kr säger jag upp mig och slutar betala räkningarna. Då skiter jag i allt. Då har the great reset redan hänt mig och de kan göra vad fan de vill.
Citera
2022-12-10, 23:58
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Problemet är ju dessvärre att man har sprängt Nord Stream. Den akuta problematiken är ju att Tyskland och resten av Europa inte längre har tillgång till rysk gas.
Ebba Busch kan inte påverka det så mycket.
Om Nord Stream fungerat hade det antagligen varit helt ‘vanliga’ elpriser med obegränsade mängder gas för att värma och lysa upp.
Trist men sant…

Vill dock inte solka ned tråden, som är väldigt intressant, med det…
Vill bara påpeka att den tyska gasbristen nu är löst.
Gaslagerna är fyllda till 99%, och gasen kommer nu från Norge och Nederländerna.
Nästa år ansluts även två LNG terminaler till gasinfrastrukturen.
Och för drygt en vecka sedan skrevs ett nytt gas-kontrakt med Quatar för gasleveranser đe kommande 15 åren.
Citera
2022-12-10, 23:59
Jaha och vem fan bryr sig? Media går ju ut med massa skitsnack hela jävla tiden, och det blir ändå aldrig ens något som händer. Vem i helvete sitter och oroar sig över sån skit, blir trött på folk som tror på allt som sägs. När det kommer 1 cm snö ute, ja då ska det varnas för "mycket besvärliga konsekvenser" bla bla bla. "Elen ska höjas" Allt är ju bara massa skitsnack.

Så bara snälla, håll käften om elen - vi har hört det nu så jävla länge
Citera
2022-12-11, 00:04
Medlem
District9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jeff.Beck
Det är nu galet. Vad var du för värmepump? Det är inte säkert att du tjänar på att gasa på nätterna om elpatronen går på de tiderna.

Jag förbrukade 2600kWh förra december, hamnar runt 1300-1400 nu.

Nibe 360p med kombination av 2 st Mitsubishi LN25 och LN35.

Elpatronen jobbar för fullt på nätterna just nu. Ca 8 kWh per timme från 1 till 7. Resten av dagen gör vi av med 2.5 kWh per timme utan elpatron och bara luft luft. Övrig förbrukning är oväsentlig och tajmar inte det ofta förutom vid extrema toppar så undviker jag torktumlaren bara.

Nibe 360p är ställd till extra varm vatten 63 grader och extra varm vatten som aktiveras dvs el patronen som samtidigt värmer golvvärmen ( har 41 grader inställd) under natten. Sedan blir det fördröjning på systemet under dagen och jag har gott om varmvatten dagvis och behaglig golv.

Värmepumpen körs på vår/höst läge och använder inte vinter läge då jag inte kan styra värmen till de billigare timmarna så samt att på vinter läge körs ju elpatronen hela dygnet vilket är onödigt.

När vi låg på strax över 0 grader hade jag en dygnsförbrukning på ca 50-60 kWh just nu har jag 90 kWh och då minus 5-10. Har programmerat elpatronen med ytterligare 2 timmar på nätterna så den ska orka med att värma hela golvvärmen.
Citera
2022-12-11, 00:17
Medlem
Vilka rör denna höjning? Har inte varenda person eller företag bundit?
Citera
2022-12-11, 00:20
Medlem
Vad blir den totala kostnaden för en kWh?
Citera
2022-12-11, 00:20
Medlem
Synitizes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PijtPalt
Blir priset 8-11 kr säger jag upp mig och slutar betala räkningarna. Då skiter jag i allt. Då har the great reset redan hänt mig och de kan göra vad fan de vill.

Helt rätt.
Citera
2022-12-11, 00:24
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reactvue
Varför kan inte Sverige vägra exportera el till EU?

Ska svenska hushållen gå under för Tyskarna är efterblivna?

Till att börja med är det egentligen tvärtom. Det är Norge och Sverige som avreglerade elmarknaden och har bjudit in andra länder att vara med samt anpassat villkoren till EU:s gemensamma nätkoder. Det svenska elsystemet sitter ihop med grannländerna och bildar en gemensam elmarknad där olika länder kan exportera och importera el mellan varandra. Om det är billigare att importera el från ett område, eller om den inhemska produktionen inte räcker till, importerar Sverige el. Under kalla dagar, då Sveriges eget behov är mycket stort och när vindkraften står stilla, då räcker inte den inhemska produktionen till. Att det finns produktionsöverskott räknat på hela året innebär inte att det finns produktionsöverskott hela tiden.

Det vore ju märkligt om Sverige skulle sätta sig på tvären i den elmarknad de själva skapat. Norge är ju för övrigt inte med i EU. En tanke med den gemensamma elmarknaden är ju att aktörer från samtliga länder ska vara intresserade att investera i produktion genom att ha en större marknad.

Det är bakgrunden, men verkligheten är ju också den att elbolagen vill sälja där de får bäst betalt. Det driver upp priset. Elbolagen i Sverige vill inte bara sälja på den svenska marknaden och få lite betalt. de vill sälja på Europamarknaden och få mycket betalt.
Citera
2022-12-11, 00:24
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Problemet är ju dessvärre att man har sprängt Nord Stream. Den akuta problematiken är ju att Tyskland och resten av Europa inte längre har tillgång till rysk gas.
Om Nord Stream fungerat hade det antagligen varit helt ‘vanliga’ elpriser med obegränsade mängder gas för att värma och lysa upp.
Trist men sant…

Ja det var ju synd att Ryssland gjorde det med tanke på att vi skulle få högre energipriser.
Citera
2022-12-11, 00:31
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Trist men sant…

Helt vanliga priser säger du..
Hur förklarar du den rejäla uppgången i elkostnad förra vintern då? Det började även tidigare än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in