Citat:
Ursprungligen postat av
Jeff.Beck
Det är nu galet. Vad var du för värmepump? Det är inte säkert att du tjänar på att gasa på nätterna om elpatronen går på de tiderna.
Jag förbrukade 2600kWh förra december, hamnar runt 1300-1400 nu.
Nibe 360p med kombination av 2 st Mitsubishi LN25 och LN35.
Elpatronen jobbar för fullt på nätterna just nu. Ca 8 kWh per timme från 1 till 7. Resten av dagen gör vi av med 2.5 kWh per timme utan elpatron och bara luft luft. Övrig förbrukning är oväsentlig och tajmar inte det ofta förutom vid extrema toppar så undviker jag torktumlaren bara.
Nibe 360p är ställd till extra varm vatten 63 grader och extra varm vatten som aktiveras dvs el patronen som samtidigt värmer golvvärmen ( har 41 grader inställd) under natten. Sedan blir det fördröjning på systemet under dagen och jag har gott om varmvatten dagvis och behaglig golv.
Värmepumpen körs på vår/höst läge och använder inte vinter läge då jag inte kan styra värmen till de billigare timmarna så samt att på vinter läge körs ju elpatronen hela dygnet vilket är onödigt.
När vi låg på strax över 0 grader hade jag en dygnsförbrukning på ca 50-60 kWh just nu har jag 90 kWh och då minus 5-10. Har programmerat elpatronen med ytterligare 2 timmar på nätterna så den ska orka med att värma hela golvvärmen.