2022-12-11, 00:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vattenskotern
Jaha och vem fan bryr sig? Media går ju ut med massa skitsnack hela jävla tiden, och det blir ändå aldrig ens något som händer. Vem i helvete sitter och oroar sig över sån skit, blir trött på folk som tror på allt som sägs. När det kommer 1 cm snö ute, ja då ska det varnas för "mycket besvärliga konsekvenser" bla bla bla. "Elen ska höjas" Allt är ju bara massa skitsnack.

Så bara snälla, håll käften om elen - vi har hört det nu så jävla länge

Fast den har ju höjts och folk har fått betala enormt mycket mer än tidigare. Här ser du ett exempel:

https://www.dagligvarunytt.se/i-buti...en-helt-galet/

Att hålla käften är ju att acceptera. Jag kan hålla med om att media bör sluta att använda braskande rubriker som klickbete. Bättre då att ta fram hur det ser ut i verkligheten för människor. Här borde public service ha ett viktigt uppdrag, men det klarar de inte.
Citera
2022-12-11, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Hur kommer vi klara ytterligare en dubbling av elpriset? Om du förbrukar tex 2000 kwh i månaden vintertid så blir det ju minst 20000 i månaden i räkning för elhandel.

Hur många bagerier o pizzerior kommer slå igen?

"Prisnivån på el fördubblas på måndag – och kan bestå vintern ut
9 december 2022 15:00

I nästa vecka fördubblas elspotpriset i Sydsverige. Grundpriset på el ökar från 4 till 8 kronor per kWh. Kundpriset kan vissa dagar bli 11 kronor – femton gånger högre än normalt."

https://www.sydsvenskan.se/2022-12-0...sta-vintern-ut

Vi har följt tysk och fransk termin i många år. Hur kan detta vara en nyhet?

Tar man bort produktion och ökar förbrukningen så blir det såhär. Om man dessutom påverkar marknaden genom subventioner så får man inte de naturliga mekanismerna.

Detta är helt och hållet en effekt av inkompetenta politiker.

Varsågoda!
Citera
2022-12-11, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ja det var ju synd att Ryssland gjorde det med tanke på att vi skulle få högre energipriser.

Gas är prisdrivande. Och väldigt dyr även i fredstid.
Vi hade sett höga priser ändå. Inte såhär höga. Men 10-20kr/MWh.

Tyvärr..
Citera
2022-12-11, 00:39
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det är inga problem att nå klimatmålen, vi har 28 år på oss.
Men inbromsningen av elbilsförsäljningen gör det svårare.
Vi måste därför skapa förutsättningar för en ökad elektrifiering.

Om 28 år så har hälften av svenska folket frusit ihjäl om dom inte ska elda bildäck mm för el kommer ju inte bli billigare med ex vindkraft, den står väl för under en % nu när det behövs el.
Ett vindkraftverk skulle löna sig nu om den kunde leverera el, o andra sidan om det blåser så blir elen billig och då bär dom inte sin egna kostnad.
Att dom ska vara subventionerade gör ju att dom lönar sig ( i alla fall på pappret)
Citera
2022-12-11, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saggi
Problemet är ju dessvärre att man har sprängt Nord Stream. Den akuta problematiken är ju att Tyskland och resten av Europa inte längre har tillgång till rysk gas.
Ebba Busch kan inte påverka det så mycket.
Om Nord Stream fungerat hade det antagligen varit helt ‘vanliga’ elpriser med obegränsade mängder gas för att värma och lysa upp.
Trist men sant…

Vill dock inte solka ned tråden, som är väldigt intressant, med det…

Nja. Gas är dyrt. Oavsett var den kommer ifrån. Gasen är också den sista som sätter priset. Dvs prisdrivande. Förr var det oljan.

Priserna hade absolut inte varit ”vanliga”.. Det hade varit väldigt dyrt. Med en gång vi måste till sista källan för den sista producerade timmen så kommer priset sticka.

Så priserna hade varit dyra också med rysk gas och Nordstream.
Citera
2022-12-11, 00:44
Medlem
Illa tvunget, men att bryta med rysk energi så fort som möjligt är absolut nödvändigt.

Några av de fel som begåtts är:
1) avveckla kärnkraften
2) bli beroende av terroryzzk energi. Kritiker har varnat för det väldigt länge.
3) dåligt beredskap för en sådan här kris

En del av lösningen är på gång men kommer att ta tid:
1) utveckla kärnkraften men också annan energi
2) göra sig fri från terroryzzk energi
3) förbereda inför framtida kriser

Det man kan göra nu:
1) släck lampor, TV:n och annat som inte behöver dra el
2) klä på sig varmt inomhus
3) förbruka mindre energi på individnivå T.ex. ta en timme och spela ett sällskapsspel istället för att titta på TV. Sitt tio minuter kortare i bastun och basta inte lika ofta. Elda ved om man kan.
4) förbruka mindre energi ute i samhället: låt gatulampor vara släkta mellan 4-5 på morgonen.. jäkligt onödig tid att ha gatulampor på. Med mera.
Citera
2022-12-11, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Vilka rör denna höjning? Har inte varenda person eller företag bundit?

Band mitt i somras på 100 öre för 1 år tyckte det var dyrt.. sen hör jag på arbetet folk som fortfarande kör rörligt. Men enligt dessa så har dom sparat sen sommarn för att klara vintern
Citera
2022-12-11, 00:54
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dicates
Band mitt i somras på 100 öre för 1 år tyckte det var dyrt.. sen hör jag på arbetet folk som fortfarande kör rörligt. Men enligt dessa så har dom sparat sen sommarn för att klara vintern
Jag har rörligt och har haft en total kostnad på 42.000:- på detta året om jag uppskattar dec räkning till 10.000:-
detta ger en månadskostnad på ca 3.500:- för elen, inte omöjligt att klara av om man inte sprätter pengar på onödiga saker.
Kommer att gå över på timdeb. efter feb.
Citera
2022-12-11, 00:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Det atmosfäriska förhållandet är inte en klimatfråga. Förhoppningsvis åker det parti du relaterar till ut från riksdagen i nästa val. De har åsamkat landet obotlig skada. Det kommer att köras mycket fossildriven energiproduktion under lång för att mildra det vansinne de ställt till med.

MP har drivit frågan om att lägga ner fungerande kärnkraft och lurade med sig det maktgalna S och det oförståndiga V. C är ju i princip lika vanvettiga som MP så de hängde ju med. Resultatet att svenskar får betala flera hundra procent mer för el samtidigt som CO2-utsläppen ökar.
Du vill inte ha sämre standard för att hjälpa planeten.

Du vill hitta ursäkter för att fortsätta som det alltid ha varit.
Citera
2022-12-11, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petitoo
Vilka rör denna höjning? Har inte varenda person eller företag bundit?

Förr brukade man säga att man i längden tjänade på att ha rörligt.
Citera
2022-12-11, 00:58
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Du vill inte ha sämre standard för att hjälpa planeten.

Du vill hitta ursäkter för att fortsätta som det alltid ha varit.
Jag är tveksam på att det endast är mänsklighetens påverkan som ger denna höjning av tempen.
om det nu hade varit så avgörande borde det varit ett rejält hack i kurvan efter pandemin!
Men det har inte visat sig alls.
Citera
2022-12-11, 00:59
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dicates

Jag erbjöds inte under 2 kronor i SE1 när mitt avtal löpte ut sista augusti. Det vägrade jag betala. Tror inte att genomsnittspriset kommer att ligga över 2 kr i SE1. Dock tror jag att det kommer att ligga över 1 kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in