• 1
  • 2
2022-12-09, 17:21
Bannlyst
K-Fastigheters börskurs har fallit pga med 9% pga lite lögner. Har Jacob Karlsson gjort en Refaat El Sayed?

K-fastigheters vd Jacob Karlsson har 240 högskolepoäng och ett personbästa på 28.50 på 10 kilometer.

Källa https://www.affarsvarlden.se/alla-ar...current_page=1

Har K-Fast:s VD Jacob Karlsson verkligen sprungit milen på fantastiska 28 minuter och 50 sekunder som han uppgav i en tidigare intervju med Affärsvärlden? Afv försöker reda ut det.

”Hade han gjort en tid på under 29 minuter hade jag haft koll på det, även om det var 15 år sedan. Jag hittar ingen Jacob Karlsson i vår statistikdatabas född under andra halvan av 1980-talet och som sprunget på den tiden.”

https://www.affarsvarlden.se/fastigh...ag-ljuger-inte
Citera
2022-12-09, 17:48
Medlem
vemsfels avatar
Hans lärare intygar ju att det är sant. Och alla som tävlar i vad det än må vara vet att träningsprestation ofta är något helt annat (ofta till fördel för idrottaren). Låter som ett gäng missunnsamma åldermän som bölar över att någon springer fort utan att de fått veta om det.
Citera
2022-12-09, 17:52
Medlem
Imponerande om det är sant, jävligt imponerande alltså !

Även idag är det en tid där man hamnar bland världseliten. Om han gör en Refaat eller inte har jag ingen aning om, men dessa tider loggas såklart. Och med de tiderna...Varför skulle han INTE deltagit i en tävling.

Senaste loppet jag bevittnade gick vinnaren in på strax över 36 minuter på milen. Även denna siffra är något som vanliga dödliga bara kan drömma om ! Att kapa 7 minuter på den tiden...Lycka till Då är man och seglar bland den yttersta eliten.

https://sv.wikipedia.org/wiki/L%C3%B6pning_10_000_meter

"Den första manliga löparen som vid tävling sprang 10 000 meter under 30 minuter var Finlands Taisto Mäki som den 17 september 1939 noterade tiden 29:52. Under 1950-talet förbättrades tiden med en minut av Tjeckoslovakiens Emil Zatopek som den 1 juni 1954 sprang på 28:54. Nästa drömgräns passerades av Australiens Ron Clarke som den 14 juli 1965 sprang på 27:39. Den förste att springa under 27 minuter var Kenyas Yobes Ondieki som den 10 juli 1993 noterade tiden 26:58. Det nuvarande världsrekordet från 2020 är på 26:11 och innehas av Joshua Cheptegei från Uganda."
Citera
2022-12-09, 17:58
Medlem
Stormpiskares avatar
En ny Refaat El Sayed. Om Jacob Karlsson haft lite kunskap om historia så hade han fattat att det inte funkar.

Här Jacob. Borde gett dig länken för länge sedan.
Mycket av Fermentas framgångar tillskrivs Refaat El-Sayed själv. När det kom fram att han inte var doktor i biokemi, vilket han hela tiden påstått, störtdök Fermentas aktie och allmänheten undrade om det hela var ett luftslott. Lögnerna uppmärksammades i samband med att Björn Gillberg bad att få se bevis för att El-Sayed hade en doktorsexamen och doktorshatt. El-Sayed bad offentligt om ursäkt, men skadan var redan skedd. En storslagen affär med Volvos Pehr G Gyllenhammar avblåstes, och det svenska näringslivet vände honom ryggen. El-Sayed tvingades avgå från vd-posten i Fermenta.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Refaat_El-Sayed

Dock, Sayed kunde man faktiskt tycka om :-)

Edit: Såg att jag inte var först med att se likheter med Sayed.
Citera
2022-12-09, 19:48
Medlem
CaptainInsane-os avatar
240 HP är väl ingenting anmärkningsvärt? Tror tom att jag har det även om man räknar enligt 20HP/termin.
Citera
2022-12-09, 19:58
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
240 HP är väl ingenting anmärkningsvärt? Tror tom att jag har det även om man räknar enligt 20HP/termin.

Lite anmärkningsvärt att PÅSTÅ 240 Hp när man inte har det...
och är börs VD
Citera
2022-12-09, 20:04
Medlem
Vilken mytoman!
28:50 på milen, ensam på träning. Jo, tjena.
Gör man den tiden på träning så kan man nog göra 28 blankt på tävling och vinna SM guld lätt.
Och nån tävling med registrerat result måste han väl ändå kunna visa upp?

Bäst att hålla sig ifrån K-Fastigheter.
Citera
2022-12-09, 20:24
Medlem
CaptainInsane-os avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
och är börs VD

Ah. Jag läste inte mer än TS och tolkade "påstås" som att det vore anmärkningsvärt att han skulle ha en sådan mängd. Skyller på fredagsvinet
Citera
2022-12-09, 21:46
Medlem
Proras avatar
Fullständigt opålitlig typ och ingen som någon vettig person därför skulle vilja göra affärer med. Brer på sina tagna högskolepoäng med närmast det dubbla. Ljuger om löpprestationer. Skyller obefintliga tävlingsresultat på tävlingsnerver, men hallå, även med tävlingsnerverna fladdrande skulle en, säg, fem minuter sämre tid än den han skryter med, alltså runt 34 minuter, vara en formidabel tid. Han har blivit påkommen med två grova lögner. Hur många fler har han i bagaget?
Citera
2022-12-09, 21:56
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
och är börs VD

Hur många har han?
Viss skillnad om han har 239 hp eller 20.
Och om det var partikelfysik eller popkultur.
Senast redigerad av quggel 2022-12-09 kl. 21:58.
Citera
2022-12-09, 21:57
Medlem
Proras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Hur många har han?
Viss skillnad om han har 239 hp eller 20.
Enligt artikeln har han 128,5 HP.
Citera
2022-12-09, 21:59
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prora
Enligt artikeln har han 128,5 HP.

Vad pluggade han?
Citera
  • 1
  • 2