2022-12-08, 15:46
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkrivSuddan
Jag har haft svårare psykisk ohälsa och kontakt med olika instanser varpå mitt mående sköt i höjden när jag fick en ordentlig bostad (mycket av problemen var en följd av bostadslöshet), ordnad ekonomi, skuldsanering och utredning för diagnos.

Klart att man inte har en diagnos om man inte är utredd. Du kan omfattas av kriterierna för olika diagnoser och självklart ha dem men gå odiagnostiserad eftersom diagnoser ställs när du inte kan leva upp till samhällets krav på dig såsom att själv klara av att sköta allt som krävs när du är vuxen.

Jag gick till affärer men klarade knappt av det pga svår ångestsjukdom och är idag färdigbehandlad. Jag handlade på postorder främst för att slippa butiker (länge sedan) och de första räkningar som gick iväg berodde på sådant med småsummor. Resten var helt vardagliga kostnader såsom läkarbesök, uttag av antidepressiva på konto och liknande, totalt galna saker att hamna efter. Ångest är ett mycket allvarligt, livsbegränsande tillstånd och är ingenting man ska behöva leva med obehandlat i så många år som jag gjorde. Jag kan direkt se att det är ett problem hon drabbats av, förhoppningsvis inte ett symptom på allvarligare problematik än vad jag hade. Det är något som vården behöver utreda. Inte du och dina åsikter tagna från luften.

Ni tror verkligen att ni är psykologer som bestämmer andra människors tillstånd genom att friskförklara eller sjukförklara människor efter nätets Dunning Kruger -generations motto.

Klart tjejen ska ha hjälp. Det är en merbelastning att ansvara för sjuka anhöriga och vi lever i ett samhälle där det ska gå in och avlasta för att anhöriga istället ska kunna arbeta. Det är därför de betalar skatt. Omsorg och vård om anhöriga ingår i samhällskontraktet och är en del av att människor (kvinnor främst då de tar störst ansvar) inte ska brännas ut

Ska någon annan vårda henne, ska de ha lön också för arbetet. För det är ett arbete. Istället kan vi ge tjejen möjlighet att så snabbt som möjligt få adekvat hjälp och förhoppningsvis tillfriskna i måendet så hon slutligen kan stå på egna fötter, bilda familj och arbeta själv.

Ingen har påstått att det är kriminellt att drabbas av psykisk ohälsa och de flesta är ostraffade. Det är inte ett relevant argument rörande psykisk nedsättning att personen inte dragits inför rätta

Vem hjälpte dig?
Citera
2022-12-08, 15:47
Medlem
ShotsFireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ter-stegen
Hon har alltid varit tystlåten, jag och systern har hälsat på varandra 5 gånger under ca 5 år. Alltid haft det svårt i skolan men hade en del vänner i gymnasiet som hon verkar träffa vid större högtider såsom nyårsafton och liknande. Och att hon mår dåligt är 100% säkert det märker man.

Ja det är min flickvän som får ta det stora lasset. Mig träffar hon inte, hon hade inte följt med om jag är där. Hennes föräldrar tror allt grundar sig i lathet, dom verkar inte ens fundera i andra termer.

Ja frågan är ju hur man ska närma sig när hon inte ger någon respons alls, som sagt min flickvän kan umgås med henne i 2 timmar där systern knappt svarar på tilltal.

Edit: när jag skriver det här inlägget så inser jag också att jag borde försökt ta tag i det här tidigare, för jag har alltid märkt att det är något fel.
Hon kanske har nån form av autism?
Det är viktigt att det utreds. Se till att det leder nån vart för det kan förbättra hennes liv. Att ha obehandlade diagnoser i dagens samhälle kan vara riktigt förödande. I hennes fall så är det nåt som inte står rätt till.

Hoppas det löser sig och lycka till!
Citera
2022-12-08, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Vem hjälpte dig?
Alla, ingen och jag själv.

Jag har alltid tagit hand om allt och alla. Så även när jag var dålig skötte jag andras hem och barn. Precis som jag alltid hade gjort förutom att jag inte längre klarade av knappt mig själv (barn och hem har jag alltid skött utan anmärkning).

Så det var utöver vad jag gjorde själv för dem, en mängd anhöriga och människor omkring dem. Min mamma försökte väl hjälpa enormt mycket men problemet är att hon själv istället har psykisk ohälsa och därmed blir en lika hög belastning som hjälp.

Det främsta som hjälpte mig var att få ordning på allt. Dvs boende och ekonomi Sedan har myndigheterna varit väldigt hjälpsamma. Framförallt socialtjänsten och försäkringskassan.

Medicinsk behandling mot ångest var utan tvekan det viktigaste vården gav mig. Även de var istället mer en belastning eftersom de felbehandlad mig.

Men det är överstökat och passerat nu. Hade jag fått hjälp i tid som ung, hade mitt liv varit helt annorlunda och jag hade sannolikt istället varit högt utbildad och väl etablerad i samhället.
Citera
2022-12-08, 15:58
Medlem
Citat:
Hur skaffar man en godman? Och är det en garanti att hon inte kan ta smslån om hon får en godman?
Hur man skaffar vet jag inte men det är kommunen, antagligen Socialen som hjälper en där.
En god man är i de fall jag känner till:
1. Om ett barn får ersättning av högre belopp på en barnförsäkring.
2. En person som av olika anledningar fått en riktigt stor summa pengar där man kan anta att den kommer bränna dem.
3. Här blev jag förvånad men en ung (myndig) tjej i området jag nyss flyttat från hade god man pga ADHD. Hon var helt utan kapital men körde sin ekonomi i botten.

En god man kan hjälpa till i fler praktiska saker och en av dem är att förhindra SMS-lån. Nu räknar jag kallt med att dessa långivare har samma regler som spelbolagen där du själv eller en förmyndare (god man) kan spärra folk.
Om inte finns alltid att låta en liten skitskuld gå till kronofogden så kan hon inte ta lån på 5år. Här kom jag på en sak till. KF handlar i grunden om att hjälpa folk genom tvång att ordna sin ekonomi. De borde kunna sätta en kreditspärr på folk som ber om det.
Citera
2022-12-08, 16:27
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Hur man skaffar vet jag inte men det är kommunen, antagligen Socialen som hjälper en där.
En god man är i de fall jag känner till:
1. Om ett barn får ersättning av högre belopp på en barnförsäkring.
2. En person som av olika anledningar fått en riktigt stor summa pengar där man kan anta att den kommer bränna dem.
3. Här blev jag förvånad men en ung (myndig) tjej i området jag nyss flyttat från hade god man pga ADHD. Hon var helt utan kapital men körde sin ekonomi i botten.

En god man kan hjälpa till i fler praktiska saker och en av dem är att förhindra SMS-lån. Nu räknar jag kallt med att dessa långivare har samma regler som spelbolagen där du själv eller en förmyndare (god man) kan spärra folk.
Om inte finns alltid att låta en liten skitskuld gå till kronofogden så kan hon inte ta lån på 5år. Här kom jag på en sak till. KF handlar i grunden om att hjälpa folk genom tvång att ordna sin ekonomi. De borde kunna sätta en kreditspärr på folk som ber om det.

Nej. Du snurrar. Hennes anhöriga ( inte du ) behöver få henne inom vård.

Det är i princip omöjligt.

Sluta ge är mitt råd. Prata med föräldrarna som inte lyssnar.

Lycka om du får hjälp innan hon dör.

Vidrigt 😔
Citera
2022-12-08, 17:51
Medlem
När barn utvecklas med för mycket kritik så kan de bli apatiska såvida de inte är vana med hårt arbete som ungar ofta var förr.
Varje gång de gör något som de vill göra, så får de någon form av skit och till slut blir det en mental omedveten spärr att ta tag i saker, för man är omedvetet rädd för kritik, och man hamnar i sånna här apatiska situationer.

Ofta söker sig dessa personer till kortsiktiga nöjen som kompenserar vissar reseptorer i hjärnan för lycka. Data spel, mat, droger, shopping osv.

Uppklarningsprocenten för folk med rejäla drogberoenden är 0.4%. Det är mer eller mindre omöjligt att ändra en sån här person. Kan man inte ändra på sig Idag. Så är chansen stor att man inte ändrar sig imorgon heller.
Men ibland är det en del av en människas liv att leva ett visst typ av liv eller att gå igenom en stor förändring. Det hjälper att tänka på det viset och inte ta det på så stort allvar.

Jag ser inte mycket annat än att hon faktiskt själv vill ta tag i det. Hon fyller ju dagarna med något som är stimulerande för henne. Annars skulle hon inte göra de.
Citera
2022-12-08, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Nej. Du snurrar. Hennes anhöriga ( inte du ) behöver få henne inom vård.

Det är i princip omöjligt.

Sluta ge är mitt råd. Prata med föräldrarna som inte lyssnar.

Lycka om du får hjälp innan hon dör.

Vidrigt 😔
Vård för vad?
Vad ska föräldrar göra till en myndig person som inte lyssnar?
Citera
2022-12-08, 18:37
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Vård för vad?
Vad ska föräldrar göra till en myndig person som inte lyssnar?

Inget, precis som jag skrev.

Bästa är väl att inte stötta med boende och pengar.
Citera
2022-12-08, 18:46
Medlem
zombie-nations avatar
Tro inte på folk som säger att man måste hjälpa sig själv. Det finns många psykiska sjukdomar man behöver hjälp med att komma ur. Självklart kan du möta motstånd från systern men försök inte ge upp. Det arbetet ni gör nu kanske gör att hon har ett bra liv om ett år och har den hjälp hon behöver och inte tynger ner er mer.

Bra om föräldrarna är med i det hela, men man gör vad man kan.

Försök få systern att förstå att många människor är udda men vi är faktiskt lika mycket värda ändå.
Citera
2022-12-08, 18:49
Medlem
MrLevaLivets avatar
Låter som någon diagnos/funktionshinder, hade en liknande person i plugget som hade stora problem i grundskolan, för att sedan hoppa av gymnasiet. Personen hade inte koll på någonting, allt ifrån personlig hygien till social kompetens, eller hänga med i skolan. Hursomhelst, föräldrarna roddade med detta i vuxen ålder ang diagnoser (bättre sent än aldrig I guess, men skulle såklart fixats långt tidigare, så ungen och föräldrar kunnat få hjälp tidigare, t ex med/i skolan). Personen blev sjukpensionär och bor på något slags stödboende, tror kommunen fixade.
Citera
2022-12-09, 15:01
Medlem
HarryHurtigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleFix
Det finns både för- och nackdelar om man vill bli utred och diagnostiserad. Om man börjar bli bättre i framtiden tänker jag. Satt du/hon är medveten om det.

Främst fördelar då ingen riktigt kollar upp diagnoser. Enda gången det kan bli problem är om man ska bli typ snut, soldat eller liknande yrke med psykkrav. Tror inte det är aktuellt för tjejen i fråga.
Citera
2022-12-09, 15:06
Medlem
HarryHurtigs avatar
Citat:
Japp jag förstår att det blir surt. Men om hon skulle bli bra en dag så är jag beredd att hjälpa till ekonomiskt eller vad det nu skulle kunna vara för hjälp.

Hon svarar som sagt på tilltal ibland men jag tror om en läkare skulle komma dit så kommer hon inte ut från rummet, och då kanske situationen är än värre. Samtidigt finns väl inget att förlora.

Kan man få sådan hjälp i hemmet? Och var vänder man sig?

Jag vet faktiskt inte hur det ser ut, det bästa är nog att prata med psyk och se vad de har att komma med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in