Citat:
Ursprungligen postat av
ter-stegen
Har ett ganska jobbigt problem som jag inte riktigt vet hur man ska gå tillväga med.
Min flickväns syster är ca 25 år gammal och bor hemma hos föräldrarna och pratar nästan inte med någon alls i familjen. I princip så svarar hon bara ja eller nej men ofta inte ens det.
Hon har aldrig jobbat och hade problem med skolan i gymnasiet och har endast ett fåtal vänner.
Min flickvän brukar försöka få med henne till stan/butiker vilket hon verkar uppskatta men det leder aldrig till något mer samtal eller liknande.
Det här gör såklart att min flickvän mår väldigt dåligt över hennes skull eftersom hon vill hjälpa men vi vet inte hur.
Hon vägrar träffa t.ex. Arbetsförmedlingen och att träffa en läkare som jag tror hon behöver är nog helt uteslutet.
Hon har ofta dragit på sig skulder när hon handlar saker online som jag och min flickvän har betalt och vi kom överens om att ge henne ca 2000 i månaden om hon slutar handla på faktura. Det höll några månader men nu visade det sig att hon har tagit smslån på ca 20000 kr.
Jag tänker mig nu att man låter det gå till kronofogden så hon får en betalningsanmärkning, jag tror skulder är hennes minsta problem i dagsläget. Och vi är ganska övertygade att om vi betalar det här att hon kommer ta lån igen.
Vad kan man göra för att hjälpa en person i en sån här situation? Är det rätt väg att gå om man struntar i att betala hennes skulder?
Usch detta är tufft... Särskilt sugigt för dig som får lägga pengar på din tjejs syster. Har haft flera av dessa i min omgivning,. Man hjälper och hjälper men mörkret bara växer och till slut drabbas man hårt själv.
Min lösning har varit att glömma personen tills hen skärper sig själv, men det blir ju svårt för dig eftersom det är din tjejs familj.
Hur ser din flickvän på detta? Tycker hon att det drabbar er eller tycker hon bara synd om sin syster? Syrran har ett inre problem, någon sorts depression eller mörker hon inte kan styra. Detta kommer svälja hela familjen till slut.
Familjen gör systern en stor björntjänst som låter henne gå hemma och lalla. Det mest kärleksfulla är att tvinga henne att flytta ut och skaffa en anställning, annars kommer detta fortsätta för alltid. Har en fd. nära vän som är i exakt samma situation, det är oerhört deprimerande.
Angående KF tror jag inte hon kommer lära sig något av det, men det är det enda rätta. Ni ska inte betala hennes missbruk!