2022-12-08, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Det verkar onekligen som om det är föräldrarna som gjort den korrekta diagnosen: -Hon är lat.

Det här med att inte göra något själv, att acceptera att andra betalar för henne och trots det vara otrevlig och aggressiv tyder på bortskämdhet, tycker jag.

Jag tror hon skulle behöva en dos verklighet. Hon måste lära sig ta ansvar för sitt eget liv. Man kan inte be henne eller fysiskt tvinga henne till det, men man kan göra det indirekt genom att sluta försörja henne.

Tiden jobbar emot henne. Det kommer bli svårare att kliva ut i verkligheten för varje dag som går, därför är det bäst att göra det nu. Vad händer om hon lever som ett socialfall med sina föräldrar tio år till? Ja, då kommer hon vara helt körd. Garanterat.

Men tänk om det finns en diagnos därbakom då? ...Det spelar ingen roll. Sverige håller på att falla sönder som välfärdsnation och i framtiden är det bara att glömma hyperkostsamma skydssnät och välfärdsystem. Oavsett om hon har riktiga problem eller inte så måste hon lära sig att leva i verkligheten, ty hon kommer en vacker dag skickas ut i den, vare sig hon vill det eller inte.

Jag håller med i din analys om att något måste göras om det fortsätter som nu är det hopplöst. Så vi får börja med att kontakta myndigheter sen gå till henne och förklara att hon behöver hjälp och ta henne till rätt läkare eller vad det nu blir.
Citera
2022-12-08, 13:19
Medlem
Det går inte. Personen måste hjälpa sig själv.
Allt man upplever i sin verklighet har man skapat själv, bortsett ifrån barndomen när man var ett förprogrammerat lamm som inte kunde styra sitt liv. Det gäller att ta tillbaka sin makt över den.
Känner man tex hat så kommer universum att fortsätta att ge dig människor och situationer som resonerar med detta. Om du känner att allt är kört så kommer universum att fortsätta ge dig den verkligheten hela tiden. Känner man sig fattig och tänker på att man har skulder hela tiden så kommer universum att fortsätta att ge dig dessa upplevelser...
Ge henne boken the secret av Rhonda byrne.
Senast redigerad av VillJalentine 2022-12-08 kl. 13:26.
Citera
2022-12-08, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ter-stegen
Jag håller med i din analys om att något måste göras om det fortsätter som nu är det hopplöst. Så vi får börja med att kontakta myndigheter sen gå till henne och förklara att hon behöver hjälp och ta henne till rätt läkare eller vad det nu blir.
Hon är inte lat utan lider av svår ångestsjukdom, förhoppningsvis är det den enda diagnosen. Hon behöver medicinsk behandling och tät uppföljning.

Det är via socialtjänsten eller psykiatrin godman tillsätts men då måste hon ha inkomst och själv medverka i ansökan. Förvaltare innebär att hon inte kan ta några lån eller abonnemang och ekonomin sköts av förvaltaren som ger henne pengar och sköter räkningar etc.

Hon kan ha social fobi, torgskräck, npf-diagnos.
Det är absolut inte lathet utan psykisk ohälsa. Förhoppningsvis inte en psykisk sjukdom, vilka brukar debutera i just den åldern hon befinner sig i.

Ni börjar med att kontakta socialtjänsten.
Citera
2022-12-08, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkrivSuddan
Hon är inte lat utan lider av svår ångestsjukdom, förhoppningsvis är det den enda diagnosen. Hon behöver medicinsk behandling och tät uppföljning.

Det är via socialtjänsten eller psykiatrin godman tillsätts men då måste hon ha inkomst och själv medverka i ansökan. Förvaltare innebär att hon inte kan ta några lån eller abonnemang och ekonomin sköts av förvaltaren som ger henne pengar och sköter räkningar etc.

Hon kan ha social fobi, torgskräck, npf-diagnos.
Det är absolut inte lathet utan psykisk ohälsa. Förhoppningsvis inte en psykisk sjukdom, vilka brukar debutera i just den åldern hon befinner sig i.

Ni börjar med att kontakta socialtjänsten.

Vill poängtera att jag förstår att det inte är lathet. Det är föräldrarna som menar det.

Kan man få en förvaltare utan inkomst och på så sätt spärra möjligheterna till lån och abonnemang? Isåfall skulle jag kunna betala av senaste skulden om det finns garantier att det tar slut.

Och ja imorgon kontaktar vi socialtjänsten och ser vart det leder.
Citera
2022-12-08, 13:34
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:

Du kan som sagt inget göra.

Lite världsfrånvänd ändå när du svarar i ”jag-form” eller ”vi” i detta fall
Citera
2022-12-08, 13:35
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Vill poängtera att jag förstår att det inte är lathet. Det är föräldrarna som menar det.

Kan man få en förvaltare utan inkomst och på så sätt spärra möjligheterna till lån och abonnemang? Isåfall skulle jag kunna betala av senaste skulden om det finns garantier att det tar slut.

Det leder ingenstans. I värsta fall blir ni polisanmälda, du och flickvännen.
Citera
2022-12-08, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabriksbyggnad
Du kan som sagt inget göra.

Lite världsfrånvänd ändå när du svarar i ”jag-form” eller ”vi” i detta fall

Jag är medveten om att det inte finns mycket hopp. Men är ändå beredd på att försöka göra något. Det är inte som att jag tror att några samtal löser allt det här, inser att det förmodligen aldrig blir helt bra om det nu är det du vill höra.
Citera
2022-12-08, 14:06
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Jag är medveten om att det inte finns mycket hopp. Men är ändå beredd på att försöka göra något. Det är inte som att jag tror att några samtal löser allt det här, inser att det förmodligen aldrig blir helt bra om det nu är det du vill höra.

Verkligen inte! Det finns däremot en risk då hon är myndig att hon vänder sig emot er.

Du verkar som en omtänksam person, ibland måste man vara lite mindre omtänksam.
Senast redigerad av Fabriksbyggnad 2022-12-08 kl. 14:46.
Citera
2022-12-08, 15:12
Medlem
Citat:

Jag tycker att du ska kontakta socialtjänsten och fråga dem. Det är Överförmyndarnämnden som sköter förvaltarskap.
Citera
2022-12-08, 15:18
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:
Jag tycker att du ska kontakta socialtjänsten och fråga dem. Det är Överförmyndarnämnden som sköter förvaltarskap.

Låter som en väldigt dålig idé. Du verkar inte riktigt förstå hur svårt det är att värna om anhöriga som vill dö varje vecka?

Det här är först och främst familjens ansvar.

Varför skrika om hjälp?

-Hon har ingen diagnos
-ostraffad
-klarar försörjning
- Familj hjälper

FATTAR ni hur svårt det är att få hjälp?
Citera
2022-12-08, 15:20
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Citat:

Du är helt lost
Citera
2022-12-08, 15:40
Medlem
Citat:
Låter som en väldigt dålig idé. Du verkar inte riktigt förstå hur svårt det är att värna om anhöriga som vill dö varje vecka?

Det här är först och främst familjens ansvar.

Varför skrika om hjälp?

-Hon har ingen diagnos
-ostraffad
-klarar försörjning
- Familj hjälper

FATTAR ni hur svårt det är att få hjälp?

Citat:
Du är helt lost
Jag har haft svårare psykisk ohälsa och kontakt med olika instanser varpå mitt mående sköt i höjden när jag fick en ordentlig bostad (mycket av problemen var en följd av bostadslöshet), ordnad ekonomi, skuldsanering och utredning för diagnos.

Klart att man inte har en diagnos om man inte är utredd. Du kan omfattas av kriterierna för olika diagnoser och självklart ha dem men gå odiagnostiserad eftersom diagnoser ställs när du inte kan leva upp till samhällets krav på dig såsom att själv klara av att sköta allt som krävs när du är vuxen.

Jag gick till affärer men klarade knappt av det pga svår ångestsjukdom och är idag färdigbehandlad. Jag handlade på postorder främst för att slippa butiker (länge sedan) och de första räkningar som gick iväg berodde på sådant med småsummor. Resten var helt vardagliga kostnader såsom läkarbesök, uttag av antidepressiva på konto och liknande, totalt galna saker att hamna efter. Ångest är ett mycket allvarligt, livsbegränsande tillstånd och är ingenting man ska behöva leva med obehandlat i så många år som jag gjorde. Jag kan direkt se att det är ett problem hon drabbats av, förhoppningsvis inte ett symptom på allvarligare problematik än vad jag hade. Det är något som vården behöver utreda. Inte du och dina åsikter tagna från luften.

Ni tror verkligen att ni är psykologer som bestämmer andra människors tillstånd genom att friskförklara eller sjukförklara människor efter nätets Dunning Kruger -generations motto.

Klart tjejen ska ha hjälp. Det är en merbelastning att ansvara för sjuka anhöriga och vi lever i ett samhälle där det ska gå in och avlasta för att anhöriga istället ska kunna arbeta. Det är därför de betalar skatt. Omsorg och vård om anhöriga ingår i samhällskontraktet och är en del av att människor (kvinnor främst då de tar störst ansvar) inte ska brännas ut

Ska någon annan vårda henne, ska de ha lön också för arbetet. För det är ett arbete. Istället kan vi ge tjejen möjlighet att så snabbt som möjligt få adekvat hjälp och förhoppningsvis tillfriskna i måendet så hon slutligen kan stå på egna fötter, bilda familj och arbeta själv.

Ingen har påstått att det är kriminellt att drabbas av psykisk ohälsa och de flesta är ostraffade. Det är inte ett relevant argument rörande psykisk nedsättning att personen inte dragits inför rätta
Senast redigerad av SkrivSuddan 2022-12-08 kl. 15:43.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in