• 6
  • 7
2022-12-10, 05:34
Medlem
SnilleFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarryHurtig
Främst fördelar då ingen riktigt kollar upp diagnoser. Enda gången det kan bli problem är om man ska bli typ snut, soldat eller liknande yrke med psykkrav. Tror inte det är aktuellt för tjejen i fråga.

Andra nackdelar är också den psykologiska biten, man kanske inte identifierar sig med sin diagnos och att man t.o.m blir feldiagnoserad. Då kommer man gå omkring och må dåligt och känna sig kränkt för att man blir behandlad och bemött på fel sätt som person inom sjukvården och samhället, också att man blir en slav till sjukvården för att få stöd och hjälp. Det är inte värt det om man verkligen är klar mentalt i huvudet, det är det som är farligt om man bara mår dåligt/eller är på visst sätt temporärt.
Citera
2022-12-12, 21:21
Medlem
HarryHurtigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnilleFix
Andra nackdelar är också den psykologiska biten, man kanske inte identifierar sig med sin diagnos och att man t.o.m blir feldiagnoserad. Då kommer man gå omkring och må dåligt och känna sig kränkt för att man blir behandlad och bemött på fel sätt som person inom sjukvården och samhället, också att man blir en slav till sjukvården för att få stöd och hjälp. Det är inte värt det om man verkligen är klar mentalt i huvudet, det är det som är farligt om man bara mår dåligt/eller är på visst sätt temporärt.

Kanske men hon verkar ha stora psykiska problem. Den nivån av social fobi att man inte pratar med sin familj är ytterst ovanligt... Låter som autism.
Citera
2022-12-12, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkrivSuddan
Låt det gå till kronofogden. Eller låt gå för den här gången (hon kommer iofs inte kunna få bostad med anmärkning) så betala om det finns utrymme.

Gör omedelbart en anmälan till socialtjänsten och förklara hennes situation. Försök att få till förvaltarskap som kan ta över hennes ekonomi. Svårt kanske men det är enda sättet att kunna förhindra skuldsättning. God man är lättare att ordna men en sådan tror jag saknar befogenheter.

Sedan behöver hon utredas inom psykiatrin. Det är klart och tydligt att hon har mycket svårare problematik som gör att hon inte alls är arbetsför och som behöver ordnas innan hon kan slösas in i samhället.

Aktivitetsersättning och dagverksamhet är därmed mer aktuellt än att hon skulle arbeta.

Kan hon inte ens tala med dig eller följa med om du är med efter flera år med dig i närheten, gå i butiker eller göra något alls, är hon uppenbarligen så funktionsnedsatt att hon inte kan arbeta.

Ni behöver ringa runt till flera myndigheter och prata, även kommunens skuldrådgivning. Soc, psykiatrin, överförmyndarnämnden osv.

sluta säga att folk ska sättas under förvaltarskap
vet du vad det innebär?
sverige borde snarare avskaffa förvaltarskap
Citera
2022-12-12, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ter-stegen
Har ett ganska jobbigt problem som jag inte riktigt vet hur man ska gå tillväga med.

Min flickväns syster är ca 25 år gammal och bor hemma hos föräldrarna och pratar nästan inte med någon alls i familjen. I princip så svarar hon bara ja eller nej men ofta inte ens det.

Hon har aldrig jobbat och hade problem med skolan i gymnasiet och har endast ett fåtal vänner.

Min flickvän brukar försöka få med henne till stan/butiker vilket hon verkar uppskatta men det leder aldrig till något mer samtal eller liknande.

Det här gör såklart att min flickvän mår väldigt dåligt över hennes skull eftersom hon vill hjälpa men vi vet inte hur.

Hon vägrar träffa t.ex. Arbetsförmedlingen och att träffa en läkare som jag tror hon behöver är nog helt uteslutet.

Hon har ofta dragit på sig skulder när hon handlar saker online som jag och min flickvän har betalt och vi kom överens om att ge henne ca 2000 i månaden om hon slutar handla på faktura. Det höll några månader men nu visade det sig att hon har tagit smslån på ca 20000 kr.

Jag tänker mig nu att man låter det gå till kronofogden så hon får en betalningsanmärkning, jag tror skulder är hennes minsta problem i dagsläget. Och vi är ganska övertygade att om vi betalar det här att hon kommer ta lån igen.

Vad kan man göra för att hjälpa en person i en sån här situation? Är det rätt väg att gå om man struntar i att betala hennes skulder?

ja vem fan vill jobba i dethär landet?
Citera
2022-12-12, 22:18
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av galonseck
ja vem fan vill jobba i dethär landet?

Jag skulle gärna jobba om det gick.
Citera
2022-12-12, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av galonseck
sluta säga att folk ska sättas under förvaltarskap
vet du vad det innebär?
sverige borde snarare avskaffa förvaltarskap
R hon väldigt dålig kan hon behöva en förvaltare. Hela hennes liv blir förstört om hon tar mängder av lån. Vet du vad det innebär för människor? Det finns de som begår självmord till slut pga ekonomin.
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in