Citat:
Ursprungligen postat av
postvagn
Har under lång tid alltid kunnat få tag på köttfärs som ligger på 5% fetthalt och lagat funktionell mat (obs!) med den. Numera bor jag på en ort där det bästa jag kan få tag i är 10% fetthalt.
Nåt som slår mig då jag steker detta är hur otroligt mycket fett det blir i blandningen. Man ser det speciellt efter att det kylts ner i kylskåp eller frys.
Finns det nåt praktiskt sätt att få bort det överflödiga fettet? Känns som att langa över det från stekpannan till en sil och pressa, inte är praktiskt el så bra för smaken, då man kanske pressar ut det vatten som ändå finns kvar? Vill inte ha den för torr.
Du kanoniska fetthalten i den färdiga rätten genom att välja rätt tillagningsmetod.
Fräs köttfärsen i stekpanna i inte alltför hög värme, den ska inte få färg. Fettet smälter då ut och du kan hälla bort det. Tyvärr är det svårt att bestämma att man ska ha kvar en viss mängd fett i den färdiga rätten.
Ett bättre sätt är att halvera mängden färs i maten, tag i stället linser att dryga ut färsrätten med. Linser innehåller ca 25 g protein/100 g (gäller torr vikt).