2022-12-07, 22:26
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
Har under lång tid alltid kunnat få tag på köttfärs som ligger på 5% fetthalt och lagat funktionell mat (obs!) med den. Numera bor jag på en ort där det bästa jag kan få tag i är 10% fetthalt.

Nåt som slår mig då jag steker detta är hur otroligt mycket fett det blir i blandningen. Man ser det speciellt efter att det kylts ner i kylskåp eller frys.

Finns det nåt praktiskt sätt att få bort det överflödiga fettet? Känns som att langa över det från stekpannan till en sil och pressa, inte är praktiskt el så bra för smaken, då man kanske pressar ut det vatten som ändå finns kvar? Vill inte ha den för torr.
Det finns inget överflödigt fett i köttfärs 10%, den går ju inte ens att steka utan att tillsätta fett.
Citera
2022-12-08, 07:41
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Varför vill du fettreducera köttfärsen?
Citera
2022-12-08, 08:01
Medlem
Citat:
Har under lång tid alltid kunnat få tag på köttfärs som ligger på 5% fetthalt och lagat funktionell mat (obs!) med den. Numera bor jag på en ort där det bästa jag kan få tag i är 10% fetthalt.

Nåt som slår mig då jag steker detta är hur otroligt mycket fett det blir i blandningen. Man ser det speciellt efter att det kylts ner i kylskåp eller frys.

Finns det nåt praktiskt sätt att få bort det överflödiga fettet? Känns som att langa över det från stekpannan till en sil och pressa, inte är praktiskt el så bra för smaken, då man kanske pressar ut det vatten som ändå finns kvar? Vill inte ha den för torr.
Du kanoniska fetthalten i den färdiga rätten genom att välja rätt tillagningsmetod.
Fräs köttfärsen i stekpanna i inte alltför hög värme, den ska inte få färg. Fettet smälter då ut och du kan hälla bort det. Tyvärr är det svårt att bestämma att man ska ha kvar en viss mängd fett i den färdiga rätten.
Ett bättre sätt är att halvera mängden färs i maten, tag i stället linser att dryga ut färsrätten med. Linser innehåller ca 25 g protein/100 g (gäller torr vikt).
Citera
2022-12-08, 08:07
Medlem
Fabriksbyggnads avatar
Lägg på smörpapper? Aldrig testat.

Direkt på hushållspapper funkar också.

Kan man dubbelsteka kanske, låta steka kött i fett igen? Borde reducera bort en stor del. ( när det frysta tinats), naturligtvis efter lite skrapande

En hel del kan man nog få bort???
Citera
2022-12-08, 08:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Varför vill du fettreducera köttfärsen?

Han vill bli swole.
Citera
2022-12-08, 08:15
Medlem
Häll av det om det är oönskat. Sådant fett av hög kvalité så jag hade inte slängt det utan använt det i matlagning. Det gör restauranger.
Citera
2022-12-08, 12:32
Medlem
Citat:
Men det känns så jävla äckligt att koka köttfärs???
Ja, håller med. Men som de säger, vill man vara fin får man lida pin.
Citera
2022-12-08, 12:39
Medlem
Citat:

Har du provat den enkla vägen?

Dvs, fråga i köttdisken om de inte kan mala köttfärsen dig så att du får det som du vill ha det?
Låter iallafall mkt enklare än alternativen i mina öron. Ser inte att det skulle vara ett problem.

Eller köp en köttkvarn och mal själv. Då kan du få vilken fettmängd och kvalitet på köttet du vill.
Citera
2022-12-08, 12:56
Medlem
Citat:

1. Titta inte så noga på den i nedkylt skick.

2. Tag kontakt med någon mjölkbonde, fråga om han kan sälja till dig. Köttfärs från pensionerade mjölkkor är mager och den jag har testat smakade jättebra.
Citera
2022-12-08, 21:00
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Jag köper själv alltid 5 % nötfärs. Lite dyrare, men godare. Du kan ju steka på den fetare nötfärsen och hälla bort en del överskottsfett.
Citera
2022-12-08, 21:07
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Det finns inget överflödigt fett i köttfärs 10%, den går ju inte ens att steka utan att tillsätta fett.
Jo, det finns en del överskottsfett i 10%:ig, även om den behöver lite matfett för att inte fastna i pannan. Oftast är det inget problem eftersom man ändå behöver fett i maten, men det märks om du steker den ren, eller t.ex. enbart har i Tacokrydda.
Citera
2022-12-09, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinkliving
Han vill bli swole.

Vad jag läst och hört så behövs fett i måltiden för att proteinet ska gå ut optimalt i muskler, vävnad, etc. Så om han vill bli swole borde han äta fettet istället för kasta det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in