• 1
  • 2
2022-12-07, 19:56
Medlem
postvagns avatar
Har under lång tid alltid kunnat få tag på köttfärs som ligger på 5% fetthalt och lagat funktionell mat (obs!) med den. Numera bor jag på en ort där det bästa jag kan få tag i är 10% fetthalt.

Nåt som slår mig då jag steker detta är hur otroligt mycket fett det blir i blandningen. Man ser det speciellt efter att det kylts ner i kylskåp eller frys.

Finns det nåt praktiskt sätt att få bort det överflödiga fettet? Känns som att langa över det från stekpannan till en sil och pressa, inte är praktiskt el så bra för smaken, då man kanske pressar ut det vatten som ändå finns kvar? Vill inte ha den för torr.
Citera
2022-12-07, 19:59
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Fett är bra. Men du kan alltid luftsteka.
Citera
2022-12-07, 20:04
Medlem
Dra ner fettet från nåt annat.

Du behöver inte äta chips till t ex.
Citera
2022-12-07, 20:07
Medlem
slagskotts avatar
älg är fint
Citera
2022-12-07, 20:50
Medlem
En metod som borde fungera är att koka färsen i vatten och sedan låta det svalna. Då flyter fett upp till ytan och du kan plocka bort det.
Citera
2022-12-07, 21:28
Medlem
postvagns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Fett är bra. Men du kan alltid luftsteka.

Absolut! Jag testade att leva på olja och smör i 2 år...dog.

Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Dra ner fettet från nåt annat.

Du behöver inte äta chips till t ex.

Förstod du inte frågan?

Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
älg är fint

Du, om jag kunde och hade råd så...

Citat:
Ursprungligen postat av homolobbyist
En metod som borde fungera är att koka färsen i vatten och sedan låta det svalna. Då flyter fett upp till ytan och du kan plocka bort det.

Men det känns så jävla äckligt att koka köttfärs???
Citera
2022-12-07, 21:32
Medlem
provinsen-taiwans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
Absolut! Jag testade att leva på olja och smör i 2 år...dog.

Du tycks ha ADHD. Fett är bra, men det betyder inte att det är det enda som är bra. Proteiner och grönsaker är också bra. Sträva efter 60% fett, 20 % protein och 20% kolhydrater, så blir det nog bra.

Om du försöker leva fettminimalt lurar du bara dig själv.
Citera
2022-12-07, 22:07
Medlem
ShotsFireds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av provinsen-taiwan
Du tycks ha ADHD. Fett är bra, men det betyder inte att det är det enda som är bra. Proteiner och grönsaker är också bra. Sträva efter 60% fett, 20 % protein och 20% kolhydrater, så blir det nog bra.

Om du försöker leva fettminimalt lurar du bara dig själv.
Hur tycks TS ha det?
Citera
2022-12-07, 22:09
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
Har under lång tid alltid kunnat få tag på köttfärs som ligger på 5% fetthalt och lagat funktionell mat (obs!) med den. Numera bor jag på en ort där det bästa jag kan få tag i är 10% fetthalt.

Nåt som slår mig då jag steker detta är hur otroligt mycket fett det blir i blandningen. Man ser det speciellt efter att det kylts ner i kylskåp eller frys.

Finns det nåt praktiskt sätt att få bort det överflödiga fettet? Känns som att langa över det från stekpannan till en sil och pressa, inte är praktiskt el så bra för smaken, då man kanske pressar ut det vatten som ändå finns kvar? Vill inte ha den för torr.
Köp kött på bit och mal färsen själv så kan du i princip få nästan helt fettfri färs om du bara skär bort så mycket fett du kan innan du gör färsen.
Citera
2022-12-07, 22:10
Medlem
Fett är bra

Vill du inte äta fettet, så häll ur det ur pannan efter att du stekt. Det är ju flytande i det skeendet.
Citera
2022-12-07, 22:12
Medlem
F.Hansens avatar
Du har ju redan svaret, stek det och kyl ned det, sen slänger du det fett du inte vill ha när det stelnat.
Citera
2022-12-07, 22:21
Medlem
zombie-nations avatar
Är väl bara att hälla av fettet. Eller måste du pressa ut minsta fett? Då kanske du ska äta kycklingbröst och fisk istället om du har fettskräck.

Klart det blir torrt utan vare sig fett eller en sås. Sedan finns det ju sådant man kan ha i köttfärssås som gör den blöt men inte fet, hackade tomater t ex.

Sedan kanske man kan göra en stor sats köttfärssås och ha i massa nyttigheter. Då lär fettprocenten ligga väldigt lågt. Då behöver man ju inte äta så mycket varje gång av såsen.

Eller du kanske inte äter den som sås. Du kanske bara äter stekt köttfärs. Isåfall finns nog inget hopp för dig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in