Citat:
Att vara tydlig men inte för desperat som du säger är såklart en bra balans att utgå när man klargjort sina egna premisser. Dock finns det en brytpunkten mellan "för på" eller "för av" som är svår att fastställa, i synnerhet i dagens moderna värld där fel sarkasm över text/smiley/like kan göra skillnad. Alltså en obekväm sanning är att den moderna världen ligger det större tyngd på tramsiga sociala regler hur man ska vara och lyckas, är inte man själv påverkad av det så kan tjejen vara det tyvärr.
Vad vill jag säga med den här oerhörd komplexa nonsensen? Egentligen mynnar det ut i slutändan att inte övertänka saker, vi är inte perfekta och det viktigaste är väl att vara schysst mot sig själv och därför inte ha kvar massa lösa förbindelser som kanske inte ger något, utan värdera sig själv med respekt och gå vidare. När man lär sig att brösta motgångar eller vet vad man vill så blir inte situationer som TS så jobbiga då man helt enkelt inte tillåter det bli ett problem i huvudet. Hoppas du förstod nånting.
Vad vill jag säga med den här oerhörd komplexa nonsensen? Egentligen mynnar det ut i slutändan att inte övertänka saker, vi är inte perfekta och det viktigaste är väl att vara schysst mot sig själv och därför inte ha kvar massa lösa förbindelser som kanske inte ger något, utan värdera sig själv med respekt och gå vidare. När man lär sig att brösta motgångar eller vet vad man vill så blir inte situationer som TS så jobbiga då man helt enkelt inte tillåter det bli ett problem i huvudet. Hoppas du förstod nånting.
Tycker att det du skriver - i båda styckena ovan - är klockrent. Jag delar uppfattning i allt det du skriver. Läste någonstans att världen blir allt mindre rolig. Acceptansen för att göra fel, tycka fel, skämta fel blir bara lägre, vilket gör att många avhåller sig från att säga något av rädsla att göra fel. Vi blir allt tystare. Inte så konstigt egentligen då det ligger i linje med allas "rättighet" i att vara kränkt idag eller t.o.m. sekundärkränkt. Lägg där till att en person kan sprida mycket skit på ett enkelt sätt om någon, även om det är osant eller bara en fråga om en skillnad i åsikter / värderingar. I denna värld är det inte lätt att navigera och många vågar helt enkelt inte. Vi lever i den friaste av världar, ändå blir vi tystare...

Därav att jag propagerar för att man måste stärka sig själv och inte bli så lättstött. Fundera över vad man själv vill, tycker och tänker och sedan våga stå för det och strunta i vad andra tycker, om än respektera deras åsikt men det är inte samma sak som att ta till sig den eller göra den till sin.
// CC