2022-12-09, 17:28
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Och det kan mycket väl stämma. Men man bör dock ta i beaktande att det här är en 14-årig tjej som dessutom har beteendeproblematik. Det blir lite märkligt att man anser att en sådan 14-åring aldrig kan lämna samtycke till sex men samtidigt närmast tar för givet att en sådan 14-åring t ex inte skulle kunna sakna tillräckligt konsekvenstänk för att förstå att man inte ska kasta våldtäktsanklagelser kring sig.

Det är också tveksamt att lägga hennes berättelse till grund för bedömningen bara för att man finner att hon "på ett mycket moget och vuxet vis berättat om händelserna". I de här åldrarna kan den verbala förmågan variera kraftigt, och inte sällan är tjejer bättre på det. Inte roligt att vara 17 år och bli polisförhörd och försvara sig mot snåriga juridiska anklagelser. Jag menar, om en av landets högst uppsatta jurister kunde bli frihetsberövad i två jävla veckor efter en helt uppenbar falsk anklagelse så undrar jag vilken chans en genomsnittlig 17-åring har. Eller så här: Hur svårt skulle det egentligen vara att coacha en 14-årig tjej i att leverera en någorlunda trovärdig våldtäktshistoria som framstår som mer än sannolik än en random 17-årings försvar? Jag tror jag skulle göra ett ganska hyfsat jobb på en timme.

Mmm, det här är en illa uppbyggd dom som jag både hoppas och tror kommer upp till hovrätten. Det är mycket som är oklart och kontraintuitivt och i sådant läge bör rätten såklart alltid hellre fria än fälla.

Jag menar, bara en sån här sak: När det uttryckligen står att hon tidigare i deras "relation" sagt "Nej" och att han omedelbart rättat sig efter detta så är det häpnadsväckande att frågan kring varför hon inte sa "Nej" under våldtäkten över huvud taget inte lyfts i domen. Det förs över huvud taget inget egentligt resonemang kring om han insett eller borde insett att hon inte deltagit frivilligt.

Som sagt, hennes historia kan mycket väl stämma, jag har sannerligen inte tillräckligt underlag för att kunna säga vad som högst sannolikt har skett. Men sådana här straff kan i en rättsstat helt enkelt inte delas ut på ett sådant här bristfälligt underlag. Det är faktiskt helt åt helvete i mina ögon.

Jag har haft fel förr om domstolsutslag som du vet, men jag är helt övertygad om att du inte skall ha något större hopp om en ändring i hovrätten. Formellt räcker och blir det över enligt praxis att det finns sk stödbevisning i form av vittnen som vittnar om att målsäganden direkt uppgett sig blivit våldtagen och bevis i form av skador på målsäganden som överensstämmer med att hon blivit fasthållen som hon uppger och som den tilltalade nekar till.

Den fullt rimliga och förnuftiga invändningen att hon helt enkelt meddelat till killen om hon inte ville ha sex eller ville avbryta samlaget är hållbar på alla sätt förutom juridiskt där man högst medvetet valt att kapa banden till logik, förnuft och verklighet.
Citera
2022-12-09, 17:49
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Jag har haft fel förr om domstolsutslag som du vet, men jag är helt övertygad om att du inte skall ha något större hopp om en ändring i hovrätten. Formellt räcker och blir det över enligt praxis att det finns sk stödbevisning i form av vittnen som vittnar om att målsäganden direkt uppgett sig blivit våldtagen och bevis i form av skador på målsäganden som överensstämmer med att hon blivit fasthållen som hon uppger och som den tilltalade nekar till.

Ja och nej. Jag är öppen för att hovrätten dömer på samma eller liknande sätt men till skillnad från tingsrätten faktiskt motiverar sin dom på erforderligt sätt. Och då har jag inte så mycket att säga om saken. För det är fullt möjligt att TR-domen helt enkelt är dåligt skriven men att allt som behövs faktiskt tas upp i hovrätten. Alternativt friar de från ena åtalspunkten. Det enda jag ser som osannolikt är att hovrätten ansluter till TR:s bedömning utan närmare motivering, det skulle förvåna mig oerhört.

Citat:
Den fullt rimliga och förnuftiga invändningen att hon helt enkelt meddelat till killen om hon inte ville ha sex eller ville avbryta samlaget är hållbar på alla sätt förutom juridiskt där man högst medvetet valt att kapa banden till logik, förnuft och verklighet.

Även juridiskt kan den vara hållbar skulle jag säga, lagstiftningen till trots. Men det förutsätter att rätten faktiskt tar upp frågan till bedömning.

Den som lever får se
Citera
2022-12-09, 19:13
Medlem
Mr-Kristers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slalompjäxor
Är det någon som kallat honom för pedofil då? Jag har inte läst domen men det är inte ett ord som brukar förekomma i juridisk text.

Den minderåriga tjejens pappa skrek pedofil åt honom när han kom på dom i ett garage. Det är det enda.

Citat:
Ursprungligen postat av Fyndigt-namn
Läste genom lite. Alltså hon har ju varit typ kär i killen och han hade tidigare respekterat att inte ha sex o sen blev det sex som inte va OK såklart men det var ju ingen grov våldtäkt verkar det som? Han va bara 16? Satan vilket straff för det där.

Ingen "grov våldtäkt" juridiskt kanske men kom igen, hon låg och skakade i panikattack medan Birk höll fast hennes armar så det blev blåmärken, och tryckte sig in i hennes torra slida. Sadistiskt nog för 3 korta år kan jag tycka.

Eller tänkte du på ANDRA situationen med barnet?
Citera
2022-12-09, 19:21
Medlem
Jag undrar vad den här 18-åringen kan ha haft i bagaget? Måhända finns där saker vi inte kan läsa som visar på ett mönster i beteende som kändes igen från hans bakgrund , något flickan inte kunnat veta om men som var tydligt i hennes berättelse också?
Citera
2022-12-09, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Krister
Den minderåriga tjejens pappa skrek pedofil åt honom när han kom på dom i ett garage. Det är det enda.

Ingen "grov våldtäkt" juridiskt kanske men kom igen, hon låg och skakade i panikattack medan Birk höll fast hennes armar så det blev blåmärken, och tryckte sig in i hennes torra slida. Sadistiskt nog för 3 korta år kan jag tycka.

Eller tänkte du på ANDRA situationen med barnet?
Kan pappans inställning till målsägandes sexualliv påverkat henne? Jag tror det.
Citera
2022-12-09, 23:57
Medlem
Mr-Kristers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Kan pappans inställning till målsägandes sexualliv påverkat henne? Jag tror det.

"hon skämdes över pappans beteende och hon ville
ju vara med Birk. Hon tyckte det kändes jobbigt att pappan kom på dem."

Eller hur menar du att hon påverkats? Han erkänner ju själv till 100% handlingen han döms för där, sexuellt utnyttjande av barn. alltså "De myste och hånglade och hade samlag."-Birk. Så hur skulle hennes inställning spela nån roll?
Citera
2022-12-10, 03:42
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Hon försökte ta sig loss. Men hon sa ingenting. Hon hade panik under de cirka 7 minuter som samlaget fortgick och hon var fasthållen.

Ja. Skadorna på hennes armar är dokumenterade och rättsmedicinsk expertis fastslår att dessa har uppkommit den tidpunkt och på det sätt som flickan påstår.

Våldtäkter har alltid funnits. Förr drog sig folk mer från att anmäla. Jag känner två kvinnor som inte anmälde. Den ena började må så pass dåligt efter våldtäkten (hon blev våldtagen på en fest, hon hade somnat på, av en icke inbjuden person som kommit till festen efter att hon hade somnat) att hon tog sitt liv några år senare. Hon anmälde aldrig det hela. En annan, nära polare, blev för över 20 år sedan våldtagen av sin dåvarande pojkvän. Grovt våldtagen. Hon har fortfarande både psykiska och fysiska men efter våldtäkten. Hon anmälde honom aldrig. Han har dock erkänt det hela. Skrutit om det och tom. lagt till detaljer som är värre än hennes berättelse. Han har även utsatt minst två till han har haft förhållande med, för olika brott. Den ena för sexbrott. Nej, de har inte heller anmält.
Kanske har vi helt enkelt en ny generation personer som inte längre tiger och lider i det tysta? Som hellre anmäler? Jag vet inte. Något har sannerligen skett iaf.

Hon hade panik och kunde inte säga nej? Vad är panik? Är det det ordet som vanliga svenska ungdomar, speciellt tjejer, använder för att beskriva till exempel "jag kunde inte sista frågan på nationella provet och fick panik"? Det är ju ett vanligt uttryck för att beskriva ungefär måttlig stress. Det betyder inte att du är handlingsförlamad eller stum, eller tror du det? Ordet används inte i det sammanhanget som dess faktiska lexikaliska betydelse bland svenska ungdomar, har du tagit med det i din bedömning?

Jag hade en flickvän, och när vi skulle ha sex för första gången - trodde jag, för hon skulle sova över - så tog jag initativ och började gör det ena med det tredje för att få henne upphetsad. Vi låg i sängen, jag tog ner min hand mot hennes trosor, men hon tog bort den. Jag trodde det var ett vanligt spel, för jag hade inte mycket - och med det menar jag ingen - erfarenhet av sex. Så jag fortsatte trycka ner min hand. Hon sa då försiktigt "Nej ...". Jag slutade, men fortsatte sedan lite senare, men då fan sa hon ifrån "Nej fattar du inte, jag har MENS, jag kan inte ha sex nu!!". Då förstod jag. Det är inte så jälva enkelt, men fan kunde hon säga nej. Jag har svårt att se att en vanligt funtade kvinna inte kan säga nej, har hon talfel så att hon inte kan säga ordet, var är förklaringen?
Citera
2022-12-10, 05:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zvenzzonz
Nej

Då är den infon du gav mer eller mindre med lika noll, åtminstone i detta sammanhang.
Citera
2022-12-10, 05:33
Medlem
[quote=Fiffiniffi|82685945]
Skapat vad?

Ett samhälle där kvinnor utsätts för tafsande och i värsta fall blir våldtagna. Många kvinnor lever rädda för att exv gå hem eller ta en promenad när det är mörkt ute etc. Nattklubbar och festivaler ska vi inte prata om. Har flertalet kvinnliga vänner som har blivit drogade på krogar och nattklubbar. Av såväl svenska som personer med utländskt påbrå (både från västeuropa och asien).

Går att fråga mer eller mindre vilken tjej som helst och de kommer att känna igen sig i detta, alternativt känna någon som blivit detta.
Citera
2022-12-10, 07:08
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t

Ett samhälle där kvinnor utsätts för tafsande och i värsta fall blir våldtagna. Många kvinnor lever rädda för att exv gå hem eller ta en promenad när det är mörkt ute etc. Nattklubbar och festivaler ska vi inte prata om. Har flertalet kvinnliga vänner som har blivit drogade på krogar och nattklubbar. Av såväl svenska som personer med utländskt påbrå (både från västeuropa och asien).

Går att fråga mer eller mindre vilken tjej som helst och de kommer att känna igen sig i detta, alternativt känna någon som blivit detta.

Ok. Hur många killar känner du som tycker det är ok att tafsa på, överfalla, våldta eller droga kvinnor?
Citera
2022-12-10, 07:41
Medlem
vitvalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cirkusregeringus
Hon hade panik och kunde inte säga nej? Vad är panik? Är det det ordet som vanliga svenska ungdomar, speciellt tjejer, använder för att beskriva till exempel "jag kunde inte sista frågan på nationella provet och fick panik"? Det är ju ett vanligt uttryck för att beskriva ungefär måttlig stress. Det betyder inte att du är handlingsförlamad eller stum, eller tror du det? Ordet används inte i det sammanhanget som dess faktiska lexikaliska betydelse bland svenska ungdomar, har du tagit med det i din bedömning?

Jag hade en flickvän, och när vi skulle ha sex för första gången - trodde jag, för hon skulle sova över - så tog jag initativ och började gör det ena med det tredje för att få henne upphetsad. Vi låg i sängen, jag tog ner min hand mot hennes trosor, men hon tog bort den. Jag trodde det var ett vanligt spel, för jag hade inte mycket - och med det menar jag ingen - erfarenhet av sex. Så jag fortsatte trycka ner min hand. Hon sa då försiktigt "Nej ...". Jag slutade, men fortsatte sedan lite senare, men då fan sa hon ifrån "Nej fattar du inte, jag har MENS, jag kan inte ha sex nu!!". Då förstod jag. Det är inte så jälva enkelt, men fan kunde hon säga nej. Jag har svårt att se att en vanligt funtade kvinna inte kan säga nej, har hon talfel så att hon inte kan säga ordet, var är förklaringen?
Så hon tog bort din hand och i din hjärna var inte det ett tecken som var ett nej? Är du autist eller generellt efterbliven 😂
Citera
2022-12-10, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Ok. Hur många killar känner du som tycker det är ok att tafsa på, överfalla, våldta eller droga kvinnor?

Ingen, men folk gör det ändå. Tror nog att du förstår att ingen utger sig för att ha tafsat eller våldtagit någon. Finns en miljon artiklar om du vill ha exempel. Har sett tendenser till att grupper ser det som okej när deras kompis limmar på en tjej på ett opassande sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in