2022-12-08, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Töntig tjej men man kan verkligen hålla med henne:
https://vm.tiktok.com/ZMFbUxg6r/
Plus mitt inlägg är med

Såklart detta var rätt åt honom.

Vad är det du håller med om?
Tiktoktjejen har rätt i sak att alla har rätt att när som helst säga "Nej", "sluta", "stopp", osv.
Problemet är att i just detta fallet så sa inte BO någonting.
Så vad har egentligen hennes kommentar med det här fallet att göra?
Hade BO gjort som hon anser att man har rätt att göra hade det här aldrig blivit ett fall eftersom GM då hade slutat direkt så fort BO bad honom.

Problemet är just att BO valde att inte säga någonting.
Av allt att döma beror det på att hon inte ville att han skulle sluta, utan istället ångrade sig efteråt när sexet inte fick det resultat som hon ville (eftersom GM dissade BO för en burgare på Burger King).
Citera
2022-12-08, 21:11
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Lite fundersam, men på vilket sätt försökte hon få honom att sluta - som hon beskriver det - våldta henne? Står ingenstans att hon ens sa "Nej" vid ett enda tillfälle.

Har skadorna dokumenterats? Varför är tilltalad otrovärdig? Var det för att han ljög om att han inte visste att hon var yngre än 15? Jag gissar att han ljög, men nu är ju inte det den kritiska detaljen. Jag tycker hans beskrivning av sexet lät trovärdigt, hur de samspelade för att fullborda samlaget. Det är ju så man skulle beskriva det ifall man redogör för vanligt vaniljsex med en kvinna. Inga överdrivna påståenden om att hon skrivit under ett avtal om tillåtelse till brukelse av kvinnans kropp för sexuell njutning, övervakad och verifierad av licensierad notarie, utan det var den korta enkla sanningen - hon deltog frivilligt genom att röra sig i takt med dansen.

Vi får hoppas det överklagas.

För övrigt verkar det vara ett enormt uppsving av dessa misstänkta våldtäkter som går till åtal. Är det någon som har en teori/förklaring till att det här blivit en sådan trend bland unga tjejer? Jag är medveten om me-too och att det har ställt till det rejält, men jag förstår inte exakt hur det kunnat påverka dessa individer till att göra sådana här okynnesanmälningar så ogenerat? Är det ett samspel mellan offermentalitet och välmenande tjejkompisar och en straffkåt feministstat samt politikerkår som ser till antalet våldäktsåtal ökar (som bevis på patriarkatets existens)?
Senast redigerad av cirkusregeringus 2022-12-08 kl. 21:40.
Citera
2022-12-08, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Töntig tjej men man kan verkligen hålla med henne:
https://vm.tiktok.com/ZMFbUxg6r/
Plus mitt inlägg är med

Såklart detta var rätt åt honom.

Men dra åt helvete vilket vider.
Citera
2022-12-08, 21:43
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Det är vi män som skapat detta.

Skapat vad?

Citat:
Och att göra såna här antaganden utan att känna till de faktiska omständigheterna känns bara löjligt.

Med förbehåll för att någon av de inblandande har en bristande verklighetsuppfattning så finns det endast 2 person er som känner till de faktiska omständigheterna. Alla vi andra är utlämnade till att i någon mån spekulera, inklusive domstolen.
Citera
2022-12-08, 21:50
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Nej det kan vi sannerligen inte. Tänk lite längre.

För det första så vet vi inte hur tydliga märkena är eller var de är placerade eller ljusförhållanden etc och kan därför inte avgöra hur sannolikt det är att någon skulle skulle kunna ha sett dem innan.

För det andra är det hur lätt som helst att orsaka märken på sig själv om man skulle vilja göra det för att t ex sälja en våldtäktshistoria. (Jag har varit inne på det innan, men kan utveckla lite: Flickan ljög för sina föräldrar för att kunna träffa honom. Vi har därmed ett potentiellt motiv till att hitta på anklagelser. Vilken förälder skulle bry sig särskilt mycket om faktumet att den hemliga träffen ägt rum när det finns en våldtäkt att fokusera på? Det skulle kunna vara som en avledningsmanöver.)

För det tredje har vi ingen aning om hur lätt hon får blåmärken.

För det fjärde är det fullt möjligt att det var en fullt frivillig del av sexakten att han skulle hålla i armarna men att han inte vågade säga det vid polisförhör av en massa olika anledningar (som vi kan gå in på närmare om du vill). Och har man väl sagt det till polisen är det inte så lätt att komma med en ny historia i rättegången eftersom hans trovärdighet då försvinner.

Domen diskuterar kortfattat om varför målsäganden skulle ha anledning att ljuga och avfärdar det med att det inte finns någon anledning till att hon skulle vara ute efter t ex skadestånd.

Helt riktigt är just det osannolikt, men som du pekar på ligger det eventuella motivet snarast i reaktionerna från vänner och familj i efterspelet till händelsen. Målsäganden känner sig utsatt för våldtäkt efter sexet och det reagerar folk förstås på, inte minst föräldrarna. Det är de som snarast har ett starkt motiv att påverka hur man skall se på vad som hänt och att man skall anmäla och som utövar ett starkt inflytande på målsäganden och påverkar hur hon själv ser på händelsen när ett tag gått.

Eftersom det tydligen inte finns en stark berättelse om att den tilltalade öht utövat något tvingande våld eller gjorts medveten om att hennes betänkligheter som hon kan peka på så är omständigheten att hon har märken på händerna läglig som substitut för annat tvång. Misstänkt läglig, och domen ger ingen rätsida på frågan om vad skadorna man menar finns egentligen innebär.
Citera
2022-12-08, 21:57
Medlem
inte för att våldtäkter är rätt, men ogillar de som säger att "man borde få livstids fängelse för våldtäkt" eller dittan och dattan. jämför våldtäkt med mord - tycker du fortfarande fängelsetiden är orimlig i jämförelse? ska våldtäkt ha värre straff än mord? man kan få lika långt straff för dråp som våldtäkt...

dessutom - "innocent until proven quilty" - hur bevisar man att något har våldtagit någon? vittnen? video? detta har jag faktiskt aldrig fattat. även om brottsoffret hade haft typ märken av att vara fastbunden och tvingad eller whatever kan detta ju vara en del av "akten" som båda gått med på? hur bevisar man detta?

som pojk kanske man lär se till att få ett skriftligt kontrakt. men vänta nu, domstolen kan väl ändå mena att man tvingat andra parten att skriva på, man är körd oavsett
Senast redigerad av DrillBitTTT 2022-12-08 kl. 22:07.
Citera
2022-12-08, 22:32
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Domen diskuterar kortfattat om varför målsäganden skulle ha anledning att ljuga och avfärdar det med att det inte finns någon anledning till att hon skulle vara ute efter t ex skadestånd.

Och det kan mycket väl stämma. Men man bör dock ta i beaktande att det här är en 14-årig tjej som dessutom har beteendeproblematik. Det blir lite märkligt att man anser att en sådan 14-åring aldrig kan lämna samtycke till sex men samtidigt närmast tar för givet att en sådan 14-åring t ex inte skulle kunna sakna tillräckligt konsekvenstänk för att förstå att man inte ska kasta våldtäktsanklagelser kring sig.

Det är också tveksamt att lägga hennes berättelse till grund för bedömningen bara för att man finner att hon "på ett mycket moget och vuxet vis berättat om händelserna". I de här åldrarna kan den verbala förmågan variera kraftigt, och inte sällan är tjejer bättre på det. Inte roligt att vara 17 år och bli polisförhörd och försvara sig mot snåriga juridiska anklagelser. Jag menar, om en av landets högst uppsatta jurister kunde bli frihetsberövad i två jävla veckor efter en helt uppenbar falsk anklagelse så undrar jag vilken chans en genomsnittlig 17-åring har. Eller så här: Hur svårt skulle det egentligen vara att coacha en 14-årig tjej i att leverera en någorlunda trovärdig våldtäktshistoria som framstår som mer än sannolik än en random 17-årings försvar? Jag tror jag skulle göra ett ganska hyfsat jobb på en timme.

Citat:
Helt riktigt är just det osannolikt, men som du pekar på ligger det eventuella motivet snarast i reaktionerna från vänner och familj i efterspelet till händelsen. Målsäganden känner sig utsatt för våldtäkt efter sexet och det reagerar folk förstås på, inte minst föräldrarna. Det är de som snarast har ett starkt motiv att påverka hur man skall se på vad som hänt och att man skall anmäla och som utövar ett starkt inflytande på målsäganden och påverkar hur hon själv ser på händelsen när ett tag gått.

Eftersom det tydligen inte finns en stark berättelse om att den tilltalade öht utövat något tvingande våld eller gjorts medveten om att hennes betänkligheter som hon kan peka på så är omständigheten att hon har märken på händerna läglig som substitut för annat tvång. Misstänkt läglig, och domen ger ingen rätsida på frågan om vad skadorna man menar finns egentligen innebär.

Mmm, det här är en illa uppbyggd dom som jag både hoppas och tror kommer upp till hovrätten. Det är mycket som är oklart och kontraintuitivt och i sådant läge bör rätten såklart alltid hellre fria än fälla.

Jag menar, bara en sån här sak: När det uttryckligen står att hon tidigare i deras "relation" sagt "Nej" och att han omedelbart rättat sig efter detta så är det häpnadsväckande att frågan kring varför hon inte sa "Nej" under våldtäkten över huvud taget inte lyfts i domen. Det förs över huvud taget inget egentligt resonemang kring om han insett eller borde insett att hon inte deltagit frivilligt.

Som sagt, hennes historia kan mycket väl stämma, jag har sannerligen inte tillräckligt underlag för att kunna säga vad som högst sannolikt har skett. Men sådana här straff kan i en rättsstat helt enkelt inte delas ut på ett sådant här bristfälligt underlag. Det är faktiskt helt åt helvete i mina ögon.
Citera
2022-12-08, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är på ytan mycket bestickande att målsäganden har märken eller skador på armarna och att hon efteråt direkt är ledsen och menar att hon blivit våldtagen. I vissa fall kunde jag hålla med om att detta blr räcka till fällande dom. Men sett i ett sammanhang så är det vad som saknas som ändrar bilden och vad som tyder på annat.

Varför skulle inte flickan kunna uttrycka om hon inte vill avbryta sexet och vad skulle hindra henne? Det finns ingenting om att hon skulle drabbas av rädsla för pojken som hon kände väl och haft sex med tidigare. Det finns inget om att han använt våld för att tvinga henne eller reagerat på att hon kroppsligen eller verbalt uttryckt att hon inte ville. Att han eventuellt håller i hennes armar ändrar inte att det inte är något tvingade våld eller medveten överkörning av hennes uttryckta vilja som beskrivs från hennes sida

Att målsäganden är ledsen efteråt och själv beskriver det som en våldtäkt gör inte automatiskt hennes uppfattning till sanningen om vad som inträffade.

Ja, det saknas information i domen om varför hon inte sa åt honom att släppa henne och sluta. Och jag har inte sett något FUP. Det som står i domen är att hon blev panikslagen av att vara fasthållen. Och försöker ta sig loss. Kanske fick hon tunghäfta och inte förmådde sig att prata? Från den stund hon blev fasthållen och fick panik, från den stunden deltar hon inte längre frivilligt i samlaget, som sedan fortgår i cirka 7 minuter (detta anser jag att man borde ha förtydligat i domen). Och mannen borde ha märkt att hon inte längre ville.

Skadorna på hennes armar, som inte fanns där innan händelsen, men som fanns där efteråt enligt hennes föräldrar och som rättsmedicinsk expertis fastslår har tillkommit den tidpunkt och på det sätt flickan berättar, tillsammans med vittnesmålen från hennes polare direkt efter våldtäkten som uppger att hon är panikslagen och uppger att hon blivit våldtagen och så ett telefonsamtal med 112. Ger sammantaget bra med bevis som styrker hennes berättelse.

Jag förstår domen och anser denna vara korrekt utifrån den lilla information man får ifrån domen, men den är något slarvigt skriven och den utelämnar, precis som du påpekar, saker man vill ha svar på. Jag vill helt klart läsa FUP:et, om det finns att tillgå. Då skulle förmodligen saker falla mer på sin plats och domen skulle förmodligen även kännas mindre slarvig och mer korrekt skriven.
Citera
2022-12-08, 22:49
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
inte för att våldtäkter är rätt, men ogillar de som säger att "man borde få livstids fängelse för våldtäkt" eller dittan och dattan. jämför våldtäkt med mord - tycker du fortfarande fängelsetiden är orimlig i jämförelse? ska våldtäkt ha värre straff än mord? man kan få lika långt straff för dråp som våldtäkt...

Beror på våldtäktens grovhet. Det har skett saker i det här landet i våldtäktsväg som absolut borde belönas med livstid, det ska du veta.

Citat:
dessutom - "innocent until proven quilty" - hur bevisar man att något har våldtagit någon? vittnen? video? detta har jag faktiskt aldrig fattat. även om brottsoffret hade haft typ märken av att vara fastbunden och tvingad eller whatever kan detta ju vara en del av "akten" som båda gått med på? hur bevisar man detta?

Beror ju helt på. I vissa fall är såklart DNA-bevisning behjälplig, om polisen gjort sitt jobb genom att binda fast GM vid en historia om att han aldrig haft sex med personen i fråga. Gällande fall där någon påstått att saker skett frivilligt så bör man djupgranska de närmare omständigheterna i fallet. Beroende på vad man finner så kan ett sådant påstående framstå som ganska uppenbart påhittat. Det kan också innebära att det blir en gråzon och då är det bara att gilla läget och inse att man inte kan fälla hur som helst.

I sakens natur ligger det att våldtäktsmål ofta hamnar i gråzonen och just det därför borde det kanske föras en diskussion kring att man inte ska utsätta sig för onödiga risker. Tyvärr råder det ingen brist på människor som t ex på fullaste allvar tror att man kan supa sig redlös och sedan lägga sig att sova jämte personer man knappt känner och vid en eventuell uppstående incident ser det som rättssystemets förbannade skyldighet att leverera en en fällande dom. Vad sägs om att ta lite ansvar för ens egna handlingar?
Citera
2022-12-08, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT

som pojk kanske man lär se till att få ett skriftligt kontrakt. men vänta nu, domstolen kan väl ändå mena att man tvingat andra parten att skriva på, man är körd oavsett

Mord är det absolut allvarligaste brottet och ska givetvis ha det strängaste straffet av den anledningen. Att beröva någon livet är det absolut värsta. Sedan är det givetvis inte längt ifrån om man nästan berövar någon livet heller... Jag tänker på den lilla 9-åriga flickan i Skellefteå som blev våldtagen och utsatt för ett mordförsök. Eventuella bestående hjärnskador för resten av livet. I sådana lägen bör livstid fängelse också vara på sin plats, även om offret fortsatt lever.

Jag anser att straffskalan vad gäller våldtäkt är bra. Och att man tydliggör gradskillnader, så som oaktsam våldtäkt, grov oaktsam våldtäkt, våldtäkt och grov våldtäkt. Både vad man sätter för brottsrubricering och vad strafflängden blir, visar på något gällande allvarlighetsgraden.
Citera
2022-12-08, 22:57
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, det saknas information i domen om varför hon inte sa åt honom att släppa henne och sluta. Och jag har inte sett något FUP. Det som står i domen är att hon blev panikslagen av att vara fasthållen. Och försöker ta sig loss. Kanske fick hon tunghäfta och inte förmådde sig att prata? Från den stund hon blev fasthållen och fick panik, från den stunden deltar hon inte längre frivilligt i samlaget, som sedan fortgår i cirka 7 minuter (detta anser jag att man borde ha förtydligat i domen). Och mannen borde ha märkt att hon inte längre ville.

Säg mig: Utöver tankeläsning, hur ska en random 17-åring förstå att hon inte vill? Kom ihåg att hon tidigare alltid sagt till så fort hon inte vill och att hon direkt hörsammat detta.

Citat:
Skadorna på hennes armar, som inte fanns där innan händelsen

Det vet du inte.

Citat:
, men som fanns där efteråt enligt hennes föräldrar och som rättsmedicinsk expertis fastslår har tillkommit den tidpunkt och på det sätt flickan berättar,

Sluta hitta på saker, det står inte alls så i domen. Det står att de är "förenliga med", dvs det är MÖJLIGT att de uppstått på så vis. Ingenting är fastslaget.

Citat:
tillsammans med vittnesmålen från hennes polare direkt efter våldtäkten som uppger att hon är panikslagen och uppger att hon blivit våldtagen

Låt oss säga att 14-åringen är upprörd över någonting annat i själva verket. Tror du hennes jämnåriga kompisar har förmågan att avgöra att så är fallet?

Citat:
och så ett telefonsamtal med 112.

Vilket flickan MOTSATTE sig.

Citat:
Ger sammantaget bra med bevis som styrker hennes berättelse.

Nej.

Citat:
Jag förstår domen

Nej. Det här är andra gången jag ertappar dig med att påstå felaktigheter kring den.

Citat:
och anser denna vara korrekt utifrån den lilla information man får ifrån domen, men den är något slarvigt skriven och den utelämnar, precis som du påpekar, saker man vill ha svar på.

Säg mig: Hur kan en "slarvig" dom som dessutom innehåller för lite information vara "korrekt"?
Citera
2022-12-08, 22:58
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zvenzzonz
Jag har lite inside information kring detta och tjejen i fråga har faktiskt tidigare falskt anklagat och anmält en annan kille förut för våldtäkt.

Liam och bror sin snodde väl nån bil förr o åkte dit på de me, tredje bror e oxå alkis o aspie även han, morsan Annica har väl aldrig jobbat nån gång - wt deluxe och farsan kör lastbil och sätter på hon han och antagligen djur även.
Dysfunktionell familj - jodå

Inside information åt andra hållet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in