2022-12-10, 09:17
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Undermedvetenh3t
Ingen, men folk gör det ändå.

Ok. Hur många killar känner du som tyst skulle titta på om de blev vittne till att någon tafsade på, överföll, våldtog eller drogade en kvinna?
Citera
2022-12-10, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Ok. Hur många killar känner du som tyst skulle titta på om de blev vittne till att någon tafsade på, överföll, våldtog eller drogade en kvinna?

I ärlighetens namn, jag vet inte. Vet att det har förekommit situationer av tafsande i min yttre bekantskapskrets och att ingen hade sagt till. Skulle dock tro att det hänt betydligt mer. Våldtäkt och överfall hoppas jag verkligen inte.
Citera
2022-12-10, 10:31
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
I ärlighetens namn, jag vet inte. Vet att det har förekommit situationer av tafsande i min yttre bekantskapskrets och att ingen hade sagt till. Skulle dock tro att det hänt betydligt mer. Våldtäkt och överfall hoppas jag verkligen inte.

Ok då är vi olika på den punkten, jag känner ingen. Men vi kör på våra kombinerade erfarenheter som utgångspunkt.

Så vad det hela tycks koka ner till är alltså
- ingen av oss känner någon som tafsar på, överfaller, våldtar eller drogar kvinnor,
- vi och alla vi känner skulle agera om de såg en kvinna bli överfallen, våldtagen eller drogad
- vissa killar har löst bekanta som vid något tillfälle inte sagt till när någon annan kille tafsat på en kvinna

Tycker du att detta underlag är tillräckligt för att säga att "vi män skapat ett samhälle där kvinnor blir tafsade på, överfallna, våldtagna och drogade?

Det tycks mig som att det över huvud taget inte fanns någon manlig kultur som finner överfall, våldtäkt eller drogande av kvinnor på något sätt acceptabelt. Det enda som tycks finnas är vissa ovanliga incidenter där killar har överseende med att en annan kille tafsar. Steget därifrån till "ett samhälle där kvinnor blir tafsade på, överfallna, våldtagna och drogade" tycks mig ganska långt.

Så vad är det specifikt "vi män" gjort egentligen, som du tycker befogar denna kollektiva skuld?
Citera
2022-12-10, 10:53
Medlem
Citat:
Ok då är vi olika på den punkten, jag känner ingen. Men vi kör på våra kombinerade erfarenheter som utgångspunkt.

Så vad det hela tycks koka ner till är alltså
- ingen av oss känner någon som tafsar på, överfaller, våldtar eller drogar kvinnor,
- vi och alla vi känner skulle agera om de såg en kvinna bli överfallen, våldtagen eller drogad
- vissa killar har löst bekanta som vid något tillfälle inte sagt till när någon annan kille tafsat på en kvinna

Tycker du att detta underlag är tillräckligt för att säga att "vi män skapat ett samhälle där kvinnor blir tafsade på, överfallna, våldtagna och drogade?

Det tycks mig som att det över huvud taget inte fanns någon manlig kultur som finner överfall, våldtäkt eller drogande av kvinnor på något sätt acceptabelt. Det enda som tycks finnas är vissa ovanliga incidenter där killar har överseende med att en annan kille tafsar. Steget därifrån till "ett samhälle där kvinnor blir tafsade på, överfallna, våldtagna och drogade" tycks mig ganska långt.

Så vad är det specifikt "vi män" gjort egentligen, som du tycker befogar denna kollektiva skuld?

Jag förstår precis vad du menar men att kvinnor har den upplevelsen (detta kan dock säkert skilja sig i vilken typ av stad man bor i ålder etc).

Om vi ska ta ett annat exempel är det i socialtjänstlagens kapitel uttrycks tydligt att man särskilt ska beakta och ge stöd till kvinnor som blir utsatta för våld däribland sexuellt våld vilket är tydligt i förarbetena. Detta handlar vad jag vet främst om våld i nära relation. Med detta vill jag påpeka att det är tydligt att lagstiftaren har sett att kvinnor är de som utsätts för detta våld och inte män. Kan ge många exempel på forskning eller artiklar etc om du vill (men som du i detta fall får söka upp själv pga att jag är lat men det krävs inte någon speciellt god förmåga vad gäller att söka på google eller databaser).

Vad vi har sett i våra bekantskapskretsar säger nog snarare att vi båda verkar ha rätt rimliga vänner och bekanta vilket är kul.
Citera
2022-12-10, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Omedelbarhetsprincipen innebär att rätten skall döma enbart på det som framkommer i rätten. De skall därför inte ta hänsyn till FUP och alltså inte läsa den.

Då klarnar det ju ännu mer. Hennes berättelse styrks av fyra vittnen, rättsmedicinsk expertis och larmsamtal till 112. Och detta får rätten ta del av samt den dömdes berättelse som inte styrks. Klart det blev en fällande dom. Även om domen hade kunnat skrivas tydligare, enligt mitt tycke och smak. Så att vi som inte satt med vid rättegången/inte tagit del av FUP etc. hade kunnat få mer vetskap.
Citera
2022-12-10, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cirkusregeringus
Hon hade panik och kunde inte säga nej? Vad är panik? Är det det ordet som vanliga svenska ungdomar, speciellt tjejer, använder för att beskriva till exempel "jag kunde inte sista frågan på nationella provet och fick panik"? Det är ju ett vanligt uttryck för att beskriva ungefär måttlig stress. Det betyder inte att du är handlingsförlamad eller stum, eller tror du det? Ordet används inte i det sammanhanget som dess faktiska lexikaliska betydelse bland svenska ungdomar, har du tagit med det i din bedömning?

Panik = skräckslagen. Och läser man i domen är det förmodligen exakt skräckslagen hon var.

Jag kopierade delar av domen över händelseförloppet, utifrån målsägandes berättelse, som sedan styrks till olika delar av 4 vittnen (två av vittnena vittnar om att hon var panikslagen direkt efter våldtäkten och två vittnen, hennes föräldrar, styrker att hon inte hade skador på armarna innan händelsen men att hon hade det efter händelsen), rättsmedicinsk expertis ("av
rättsintyget framgår att åldern och utseendet på skadorna på Sekretess armar är förenliga med
tidpunkten och målsägandens berättelse om händelseförloppet"
) samt av larmsamtal till 112:

"De låg sked och han höll om hennes midja. Hon hade inget mot det eftersom hon tyckte om honom. Han försökte ta av hennes byxor men de satt väldigt tight. Byxorna kom bara ned till höftbenet. Till slut fick han av hennes byxor helt. Hon tyckte det var obehagligt eftersom de inte pratat så mycket. Hon hade bara trosor på sig. Han tog tag i hennes armar med en hand och förde upp hennes armar över hennes huvud. Han hade tagit av sig sina kläder under tiden och hade bara tröja på sig. Hon är osäker på hur han hade den hand som inte höll i hennes armar. Hon kände hans könsorgan. Han försökte stoppa in sin snopp i henne när hon hade trosorna på. När det inte gick så drog han ned hennes trosor till knäna. Han stoppade in sitt könsorgan i henne och det gjorde jätteont eftersom hon inte alls var våt. Hon är mer torr än andra eftersom hon äter medicin som ger torra slemhinnor. Hon började skaka och fick panik. Han stötte in och ut flera gånger. Det hela tog kanske sju minuter. Hon försökte komma loss med armarna och vred sig. Hon gillar inte att vara fast och fick en panik attack. Hon blev jätterädd och skakade av panik."

Enligt mig låter detta definitivt som en våldtäkt. Och hennes berättelse styrks alltså av 4 vittnen, rättsmedicinsk expertis och larmsamtal till 112.
Citera
2022-12-10, 12:22
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Jag förstår precis vad du menar men att kvinnor har den upplevelsen (detta kan dock säkert skilja sig i vilken typ av stad man bor i ålder etc).

Du menar kvinnors angivna "upplevelse" trumfar verkligheten? Det tycks mig som att vi redan slagit fast att åtminstone en stor majoritet av män varken tafsar, överfaller, våldtar eller drogar kvinnor SAMT direkt agerar vid händelse av att de ser andra män gör det. Vad mer ska "vi män" göra för att inte du inte längre ska anse att "vi män" har "skapat ett samhälle där kvinnor blir tafsade på, överfallna, våldtagna och drogade"? Hela konceptet med "vi män och vår skuld" tycks i mina ögon närmast påminna om det religiösa begreppet arvssynd.

Finns det någonting i samhället som föranleder dig att på motsvarande sätt tillskriva kvinnor kollektiv skuld?

Utveckla gärna också begreppet "kvinnor har den upplevelsen". Vad är det baserat på?

Citat:
Om vi ska ta ett annat exempel är det i socialtjänstlagens kapitel uttrycks tydligt att man särskilt ska beakta och ge stöd till kvinnor som blir utsatta för våld däribland sexuellt våld vilket är tydligt i förarbetena. Detta handlar vad jag vet främst om våld i nära relation. Med detta vill jag påpeka att det är tydligt att lagstiftaren har sett att kvinnor är de som utsätts för detta våld och inte män. Kan ge många exempel på forskning eller artiklar etc om du vill (men som du i detta fall får söka upp själv pga att jag är lat men det krävs inte någon speciellt god förmåga vad gäller att söka på google eller databaser).

Att lagstiftaren anser något betyder väl ifs inte att det är sant? Kan det inte vara så att detta synsätt i större utsträckning har sin grund i politiskt spel och vänsterlutande mediabevakning än att det handlar om något akut, frekvent förekommande samhällsproblem? Om vi t ex lyfter blicken lite från specifikt misshandel i nära relation och tittar på misshandel som helhet. Är det inte i själva verket så att män i avsevärt större grad utsätts för misshandel än kvinnor? Varför tror du att det pratas mycket mindre kring detta fenomen?

Eller som det pratades om extremt mycket tidigare i år: kvinnor som mördas av sina partners. Varför tror du att det pratas mycket mindre om att män som helhet i avsevärt större grad blir mördade än kvinnor? Eller dör i arbetslivet? Eller får längre fängelsestraff? Eller förlorar vårdnadsmål?

Kan du i själva verket på rak arm nämna en enda samhällsdiskussion som handlar om något negativt som i oproportionerlig utsträckning drabbar män? Jag kan det inte. Trots att jag på rak arm sannolikt kan nämna ett dussin som handlar om något negativt som i oproportionerlig utsträckning drabbar kvinnor. Vad tror du det beror på?

Och om vi pratar statistik så finns det för övrigt rapporter om relationsvåld mot män som pekar på att det nästan är lika vanligt som mäns våld mot kvinnor, bara att män inte är lika benägna att anmäla, bl.a. för att de är rädda för att bli hånade. Gissningsvis på goda grunder, hur många män skulle liksom öppet säga att deras kvinnor slår dem? Men hur mycket pratas det om kvinnor som slår män? Vad tror du det beror på?

Citat:
Vad vi har sett i våra bekantskapskretsar säger nog snarare att vi båda verkar ha rätt rimliga vänner och bekanta vilket är kul.

Det låter som att du t o m hellre lägger vad du får berättat för dig om kvinnors upplevelser till grund för din verklighet än dina faktiska upplevelser?
Citera
2022-12-10, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mammasked
Fast det är inte sant?

Se BrB 6 kap. 14 §.

”Den som har begått en gärning enligt 5 § eller 6 § första stycket mot ett barn under femton år eller enligt 8 § första stycket eller 10 § första stycket, ska inte dömas till ansvar om det är uppenbart att gärningen inte inneburit något övergrepp mot barnet med hänsyn till den ringa skillnaden i ålder och utveckling mellan den som har begått gärningen och barnet samt omständigheterna i övrigt.”

Hur avgör domstolen skillnaden i utveckling mellan den som begått gärningen och barnet när de aldrig träffar barnet??

- i detta fall bor ju Birk på ett specialboende och domstolen har sagt att tjejen har en mycket stor mognad för sin ålder?

Det är inte en ringa åldersskillnad mellan någon som är 14 år och 3 månader och någon som är 17.
Citera
2022-12-10, 12:54
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
hennes berättelse styrks av 4 vittnen, rättsmedicinsk expertis och larmsamtal till 112.

1. Skulle du säga att jämnåriga kamrater till en 14-åring med beteendeproblematik är kapabla att se skillnad mellan hennes tillstånd efter en våldtäkt eller någon annan, för 14-åringen, mycket upprörande händelse?

2. Skulle du säga att jämnåriga kamrater till en 14-åring med beteendeproblematik är kapabla att överblicka de potentiella konsekvenserna av att felaktigt stötta en våldtäktshistoria?

3. Skulle du säga att jämnåriga kamrater till en 14-åring med beteendeproblematik är kapabla att, då de får berättat för sig att deras kamrat blivit våldtagen, objektivt analysera situationen snarare än att automatiskt acceptera påståendet som sant?

4. Kan det tänkas att jämnåriga kamrater till en 14-åring med beteendeproblematik, då de får berättat för sig att deras kamrat blivit våldtagen, tycker sig uppleva 14-åringens tillstånd som värre än vad det faktiskt är?

5. Skulle du säga att en 14-åring med beteendeproblematik alltid är kapabel att avgöra vad som är våldtäkt eller inte?

6. Skulle du säga att en 14-åring med beteendeproblematik alltid är kapabel att avgöra vad som är våldtäkt eller inte?

7. Kan en 14-åring med beteendeproblematik under ett samlag utsättas för något som han kanske inte är helt nöjd med men låter ske utan att säga till, bara för att vid en annan senare orelaterad händelse som upprör henne "använda sig av" samlagsincidenten och tycka sig ha blivit våldtagen i efterhand?

8. Kan en 14-åring med beteendeproblematik under ett samlag utsättas för något som han kanske inte är helt nöjd med, men låter ske utan att säga till, i efterhand anse sig ha "försökt komma loss och fått en panikattack"?

9. Tycker du att det ger en rättvis bild att säga att "berättelse styrks av rättsmedicinsk expertis" när de i själva verket endast sagt märkena på flickans armar är förenligt med vad hon beskriver?

10. Om du bestämde dig för att falskanmäla någon för en våldtäkt och du av någon annan, i tid närliggande anledning, hade märken på armarna, skulle du inkorporera märkena i din berättelse?

11. Är ett larmsamtal till 112 som föranleds av övertalning från en kompis till en 14-åring med beteendeproblematik vid fastställande av sanningen värt lika mycket som ett samtal som självmant utförs av ett våldtäktsoffer?

12. Säg att en 17-årig kille har haft sex med en tjej som efteråt anmält honom för våldtäkt och han under akten med samtycke hållit fast hennes armar. På fråga från polis om han hållit fast henne, är det inte ganska sannolikt att 17-åring nästan reflexmässigt säger att han aldrig hållit fast hennes armar? Och efter att han angett detta till polisen, är det inte ganska sannolikt att han efteråt känner sig nödgad att hålla fast vid sin historia för att inte tappa trovärdighet?
Citera
2022-12-10, 12:56
Medlem
Citat:
Men den mest intressanta skulle jag säga är: Hur kan du göra en sådan säker egen bedömning kring vad som hänt baserat på det uppenbart bristfälliga underlaget? Du har ju själv sagt att den innehåller "för lite information", är "slarvigt skriven" och "utelämnar saker man vill ha svar på".

Jag kopierade delar av domen över händelseförloppet, utifrån målsägandes berättelse, som sedan styrks till olika delar av 4 vittnen (två av vittnena vittnar om att hon var panikslagen direkt efter våldtäkten och två vittnen, hennes föräldrar, styrker att hon inte hade skador på armarna innan händelsen men att hon hade det efter händelsen), rättsmedicinsk expertis ("av
rättsintyget framgår att åldern och utseendet på skadorna på Sekretess armar är förenliga med
tidpunkten och målsägandens berättelse om händelseförloppet") samt av larmsamtal till 112:

"De låg sked och han höll om hennes midja. Hon hade inget mot det eftersom hon tyckte om honom. Han försökte ta av hennes byxor men de satt väldigt tight. Byxorna kom bara ned till höftbenet. Till slut fick han av hennes byxor helt. Hon tyckte det var obehagligt eftersom de inte pratat så mycket. Hon hade bara trosor på sig. Han tog tag i hennes armar med en hand och förde upp hennes armar över hennes huvud. Han hade tagit av sig sina kläder under tiden och hade bara tröja på sig. Hon är osäker på hur han hade den hand som inte höll i hennes armar. Hon kände hans könsorgan. Han försökte stoppa in sin snopp i henne när hon hade trosorna på. När det inte gick så drog han ned hennes trosor till knäna. Han stoppade in sitt könsorgan i henne och det gjorde jätteont eftersom hon inte alls var våt. Hon är mer torr än andra eftersom hon äter medicin som ger torra slemhinnor. Hon började skaka och fick panik. Han stötte in och ut flera gånger. Det hela tog kanske sju minuter. Hon försökte komma loss med armarna och vred sig. Hon gillar inte att vara fast och fick en panik attack. Hon blev jätterädd och skakade av panik."

Enligt mig låter detta definitivt som en våldtäkt.
Rätten har gått efter hennes berättelse, denna styrks som sagt också av 4 vittnen, rättsmedicinsk expertis och larmsamtal till 112.

Sedan hade jag velat ha en mer detaljerad skriven dom, som förklarar saker tydligare. I synnerhet när man inte har läst FUP.
Citera
2022-12-10, 13:02
Medlem
cirkusregeringuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vitvalen
Så hon tog bort din hand och i din hjärna var inte det ett tecken som var ett nej? Är du autist eller generellt efterbliven 😂
Bra snack.
Citera
2022-12-10, 13:11
Medlem
Citat:
1. Skulle du säga att jämnåriga kamrater till en 14-åring med beteendeproblematik är kapabla att se skillnad mellan hennes tillstånd efter en våldtäkt eller någon annan, för 14-åringen, mycket upprörande händelse?

2. Skulle du säga att jämnåriga kamrater till en 14-åring med beteendeproblematik är kapabla att överblicka de potentiella konsekvenserna av att felaktigt stötta en våldtäktshistoria?

3. Skulle du säga att jämnåriga kamrater till en 14-åring med beteendeproblematik är kapabla att, då de får berättat för sig att deras kamrat blivit våldtagen, objektivt analysera situationen snarare än att automatiskt acceptera påståendet som sant?

4. Kan det tänkas att jämnåriga kamrater till en 14-åring med beteendeproblematik, då de får berättat för sig att deras kamrat blivit våldtagen, tycker sig uppleva 14-åringens tillstånd som värre än vad det faktiskt är?

5. Skulle du säga att en 14-åring med beteendeproblematik alltid är kapabel att avgöra vad som är våldtäkt eller inte?

6. Skulle du säga att en 14-åring med beteendeproblematik alltid är kapabel att avgöra vad som är våldtäkt eller inte?

7. Kan en 14-åring med beteendeproblematik under ett samlag utsättas för något som han kanske inte är helt nöjd med men låter ske utan att säga till, bara för att vid en annan senare orelaterad händelse som upprör henne "använda sig av" samlagsincidenten och tycka sig ha blivit våldtagen i efterhand?

8. Kan en 14-åring med beteendeproblematik under ett samlag utsättas för något som han kanske inte är helt nöjd med, men låter ske utan att säga till, i efterhand anse sig ha "försökt komma loss och fått en panikattack"?

9. Tycker du att det ger en rättvis bild att säga att "berättelse styrks av rättsmedicinsk expertis" när de i själva verket endast sagt märkena på flickans armar är förenligt med vad hon beskriver?

10. Om du bestämde dig för att falskanmäla någon för en våldtäkt och du av någon annan, i tid närliggande anledning, hade märken på armarna, skulle du inkorporera märkena i din berättelse?

11. Är ett larmsamtal till 112 som föranleds av övertalning från en kompis till en 14-åring med beteendeproblematik vid fastställande av sanningen värt lika mycket som ett samtal som självmant utförs av ett våldtäktsoffer?

12. Säg att en 17-årig kille har haft sex med en tjej som efteråt anmält honom för våldtäkt och han under akten med samtycke hållit fast hennes armar. På fråga från polis om han hållit fast henne, är det inte ganska sannolikt att 17-åring nästan reflexmässigt säger att han aldrig hållit fast hennes armar? Och efter att han angett detta till polisen, är det inte ganska sannolikt att han efteråt känner sig nödgad att hålla fast vid sin historia för att inte tappa trovärdighet?

1-11. Hur vet du att flickan har "beteendeproblematik"? Känner du henne?
Och menar du i övrigt att det ska vara fritt fram att våldta någon med "beteendeproblematik", eftersom denna ju ändå inte kan ses som "trovärdig" enligt ditt synsätt?
Därtill vill jag påpeka att personer med "beteendeproblematik" faktiskt lättare faller offer för olika former av brott. Så om nu flickan har "beteendeproblematik" gör det henne faktiskt inte alls mindre trovärdig.

12. Läs den dömdes berättelse. Han nekar till att ha hållit fast henne och beskriver snarare ett romantiskt och försiktigt samlag där han flera gånger förhörde sig om samtycke. Och han har flera chanser på sig att ändra detta uttalande om det inte stämmer, om det inte stämmer. Han har även en advokat som kan vara till stöd för honom att tala sanning. Det allra troligaste är att han inte talar sanning. Han är medveten om vad han har gjort, att han har våldtagit henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in