2022-12-09, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja. Och vad har det med det aktuella fallet att göra?
Tja, en hel del.
Citera
2022-12-09, 11:44
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Nej, jag använde det ordet eftersom jag helt enkelt inte fann det rätta ordet i minnet. Du gjorde mig uppmärksam på att ordet var fel. Det tackar jag dig för, då jag gärna vill skriva korrekt.

Varsågod. Saken är dock att jag påpekade detta kl 00:11. Därefter har du vid fyra tillfällen fortsatt skriva samma eller liknande saker. Närmare bestämt 00:15, 00:21, 00:23, 09:07.

När blev du egentligen varse om att du hade fel? För erkännandet kom inte förrän 10:46.

Citat:
Rätten har bedömt flickans berättelse som trovärdig. Det är även min bedömning.

Och hur kan du göra denna bedömning utifrån detta bristfälliga underlag?

Citat:
Och då kommer jag skriva det som framkommer av hennes berättelse som det som med säkerhet har inträffat. Det finns både bevis och stödbevis som styrker hennes berättelse.
Citat:
Blev du klokare nu?

Nej. Det är ju precis det som var min poäng. Du tar en bristfällig dom som intäkt för att nånting skett i verkligheten, dvs du uttrycker säkerhet kring vad som hänt. Vilket var exakt vad du bad mig citera dig göra. Jag förstår inte vad problemet är? Be mig inte om en sak och sen bli upprörd när jag ger dig det du ber om.

Citat:
Varför skulle inte rätten läsa FUP i det aktuella ärendet, menar du? Lär ju inte vara många sidor i FUP.

Måste jag veta varför? Det är så det är. Tror du att en domare eller en jävla nämndeman kommer sitta och plöja igenom och analysera hundratals sidor (fup tenderar alltid att vara långa, speciellt avseende allvarliga brott) när de ändå har möjlighet att höra personen på plats i rättssalen? Det är åklagarens roll att presentera målet, baserat på fup:en, för rätten. Och andra sidan presenterar sin version.
Citera
2022-12-09, 11:53
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Detta börjar bli mer och mer en meta-diskussion. Jag är inte intresserad av meta-diskussioner,

Och vems fel är det? Det är ju du som ber om citat och missförstår saker som gör att jag i detalj tvingas förklara kontexten kring frågeställningen. Och när jag gör det så är det en "ointressant meta-diskussion"?

Citat:
jag vill diskutera det aktuella fallet. Kan vi återgå till att diskutera fallet istället?

Vid det här laget har jag sannolikt dussintals frågeställningar kring fallet som du inte besvarat.

Men den mest intressanta skulle jag säga är: Hur kan du göra en sådan säker egen bedömning kring vad som hänt baserat på det uppenbart bristfälliga underlaget? Du har ju själv sagt att den innehåller "för lite information", är "slarvigt skriven" och "utelämnar saker man vill ha svar på".
Citera
2022-12-09, 12:44
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Nej, jag använde det ordet eftersom jag helt enkelt inte fann det rätta ordet i minnet. Du gjorde mig uppmärksam på att ordet var fel. Det tackar jag dig för, då jag gärna vill skriva korrekt.

Rätten har bedömt flickans berättelse som trovärdig. Det är även min bedömning. Och då kommer jag skriva det som framkommer av hennes berättelse som det som med säkerhet har inträffat. Det finns både bevis och stödbevis som styrker hennes berättelse. Blev du klokare nu?

Varför skulle inte rätten läsa FUP i det aktuella ärendet, menar du? Lär ju inte vara många sidor i FUP.

Omedelbarhetsprincipen innebär att rätten skall döma enbart på det som framkommer i rätten. De skall därför inte ta hänsyn till FUP och alltså inte läsa den.
Citera
2022-12-09, 12:49
Medlem
Problemet är att straffen för våldtäkt inte är tillräckligt kännbara. Jag förespråkar avkukning som det primära straffet och såklart ett tiotal år i Somaliskt fängelse. Endast då börjar vi tala om straff.
Citera
2022-12-09, 13:12
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burksatan
Problemet är att straffen för våldtäkt inte är tillräckligt kännbara. Jag förespråkar avkukning som det primära straffet och såklart ett tiotal år i Somaliskt fängelse. Endast då börjar vi tala om straff.

Skulle du vilja bli dömd till detta straff baserat på att en tjej med beteendeproblematik – som aldrig sa "Nej" under sexakten men efteråt anklagar dig – gör ett moget intryck i rätten, har ett par vittnen som säger sig ha sett henne panikslagen kort efteråt och har ett par blåmärken?
Citera
2022-12-09, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Skulle du vilja bli dömd till detta straff baserat på att en tjej med beteendeproblematik – som aldrig sa "Nej" under sexakten men efteråt anklagar dig – gör ett moget intryck i rätten, har ett par vittnen som säger sig ha sett henne panikslagen kort efteråt och har ett par blåmärken?

Skulle aldrig utsätta mig för en sådan situation. Spela alltid in ett medgivande innan sex. Hårda nypor ska det iallafall vara för sexbrott.
Citera
2022-12-09, 13:27
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Skulle aldrig utsätta mig för en sådan situation. Spela alltid in ett medgivande innan sex.

Bra för dig.

Men om nån annan anklagad inte gjort en sådan inspelning och blir anklagad och dömd på motsvarande vis? Är du bekväm med att de kastreras och sätts i somaliskt fängelse då?
Citera
2022-12-09, 14:33
Medlem
Citat:
Skulle aldrig utsätta mig för en sådan situation. Spela alltid in ett medgivande innan sex. Hårda nypor ska det iallafall vara för sexbrott.

Det är lätt sagt att man aldrig skulle utsätta sig för en sådan situation tills det är yttre faktorer du inte kunnat påverka som gör att du de facto hamnar i just den situationen.

Sen spelar det faktiskt ingen roll om du spelat in medgivande innan akten då det kan hävdas att det spelats in under hot eller liknande. Det förändrar även inte att samtycket kan dras in mitt under akten och då gör ditt inspelade samtyckte obrukbart.. Och då ska du som den andre parten i akten veta att personen inte längre ger ditt samtycke utan att de säger det eller visar på något sätt att det.
Citera
2022-12-09, 14:35
Medlem
Citat:
Man ser till ålder. Hon var 14 år och 3 månader. Han var 17 år. Det är stor åldersskillnad i den åldern och någon som är 17 får helt enkelt inte ha sex med någon som är 14 år och 3 månader. Oavsett "mognadsgrad" på de två involverade.

Precis som en 15-åring inte får ta körkort, oavsett mognadsgrad.
Och en 18-åring får inte köpa sprit på bolaget oavsett mognadsgrad. En 16-åring får inte rösta, oavsett mognadsgrad.

Fast det är inte sant?

Se BrB 6 kap. 14 §.

”Den som har begått en gärning enligt 5 § eller 6 § första stycket mot ett barn under femton år eller enligt 8 § första stycket eller 10 § första stycket, ska inte dömas till ansvar om det är uppenbart att gärningen inte inneburit något övergrepp mot barnet med hänsyn till den ringa skillnaden i ålder och utveckling mellan den som har begått gärningen och barnet samt omständigheterna i övrigt.”

Hur avgör domstolen skillnaden i utveckling mellan den som begått gärningen och barnet när de aldrig träffar barnet??

- i detta fall bor ju Birk på ett specialboende och domstolen har sagt att tjejen har en mycket stor mognad för sin ålder?
Citera
2022-12-09, 14:38
Medlem
Killar i 15 års åldern får helt enkelt börja ta legitimation på tjejer de ska ligga med och träffar.

Skön utveckling… ”eh, juste… har du legg med dig?” Innan man ska ligga
Citera
2022-12-09, 15:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gli-Azzurri
Han är över gränsen till utvecklingsstörd, han spelar för fan innebandy och döljer inte det utan tvärtom visar stolt upp det. Så ja, han är gravt utvecklingsstörd och borde nästan dömas till rättspsyk medsärskild utskrivningsprövning.

Farligt med sånna grabbar, huvudet är fyllt till kanten med pulvermos, men de ser fortfarande relativt fungerande ut, de spelar lagsport, tjejerna ser bara den yttre imagen, de faller för den och sen blir det utsatta för brott. Sorgligt men så har det varit sedan tidernas begynnelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in