• 1
  • 2
2022-12-05, 14:21
Medlem
Jag är skyldig en gammal vän 4500kr. Jag är sjukskriven utan sjuklön och har vart dålig på att höra av mig. Jag har inga ursäkter för mitt beteende, har helt enkelt mått för dåligt psykiskt och glömt bort skulden. Idag kontaktade hon mig och krävde att jag betalar 2500kr nu och 2000kr nästa månad. Jag har inte ett öre. Jag rådde henne att kontakta Kronofogden. Det ville hon inte för hon behövde pengarna akut. Jag sa att jag får lite pengar den 23:e december men inte så mycket som 2500kr och kan swisha henne lite. Hon kändes väldigt arg och inte nöjd. Kan jag själv kontakta Kronofogden? Eller hur kan jag lösa detta? Jag vet att jag vart en idiot så den diskussionen behöver vi inte föra, men jag vill såklart göra rätt för mig nu.
Citera
2022-12-05, 14:32
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monstrera19
Jag är skyldig en gammal vän 4500kr. Jag är sjukskriven utan sjuklön och har vart dålig på att höra av mig. Jag har inga ursäkter för mitt beteende, har helt enkelt mått för dåligt psykiskt och glömt bort skulden. Idag kontaktade hon mig och krävde att jag betalar 2500kr nu och 2000kr nästa månad. Jag har inte ett öre. Jag rådde henne att kontakta Kronofogden. Det ville hon inte för hon behövde pengarna akut. Jag sa att jag får lite pengar den 23:e december men inte så mycket som 2500kr och kan swisha henne lite. Hon kändes väldigt arg och inte nöjd. Kan jag själv kontakta Kronofogden? Eller hur kan jag lösa detta? Jag vet att jag vart en idiot så den diskussionen behöver vi inte föra, men jag vill såklart göra rätt för mig nu.

Varför skulle du (eller hon) kontakta KFM? Vem blir gladare för det? Har du inga pengar så har du inte - KFM gör inte så att du får mer. Går hon (eller du) till KFM tillkommer ytterligare kostnader.
Citera
2022-12-05, 14:33
Medlem
Dofternas avatar
Citat:

Varför ska du ta det genom fogden? På vilket sätt hjälper det dig eller din kompis, du lär inte ha mer pengar att betala med den vägen.
Citera
2022-12-05, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Varför skulle du (eller hon) kontakta KFM? Vem blir gladare för det? Har du inga pengar så har du inte - KFM gör inte så att du får mer. Går hon (eller du) till KFM tillkommer ytterligare kostnader.
Jo jag vet att det är så, men tänkte mest på om det kändes ”säkrare” för henne… jag kan ju inte betala hur gärna jag än vill o hur mycket hon än behöver det
Citera
2022-12-05, 14:42
Medlem
zombie-nations avatar
Vad lever du själv av för pengar? Bor du hos mamma som ger dig mat?

För många år sedan lånade jag ut pengar för två hyror till en granne som jag trodde var en kompis. Det var alla mina pengar. Vi stötte ihop på Coop, hon hade fått pengar att köpa mat av av soc. Jag hade samlat några kronor för att köpa lite kattmat, sa till henne att jag har inget till egen mat utan får svälta i en vecka.

Tänkte att hon skulle få dåligt samvete men hon skrattade ut mig och tog chips hon skulle äta! Svepte sedan ut.

Fick aldrig se de där pengarna.

Tänk om det är samma med din kompis? Tänk om hen svälter? Och det är ditt fel? Då håller man inte på och ömkar sig själv som du gör. Ren psykopati. Betala tillbaka för fan.
Citera
2022-12-05, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Vad lever du själv av för pengar? Bor du hos mamma som ger dig mat?

För många år sedan lånade jag ut pengar för två hyror till en granne som jag trodde var en kompis. Det var alla mina pengar. Vi stötte ihop på Coop, hon hade fått pengar att köpa mat av av soc. Jag hade samlat några kronor för att köpa lite kattmat, sa till henne att jag har inget till egen mat utan får svälta i en vecka.

Tänkte att hon skulle få dåligt samvete men hon skrattade ut mig och tog chips hon skulle äta! Svepte sedan ut.

Fick aldrig se de där pengarna.

Tänk om det är samma med din kompis? Tänk om hen svälter? Och det är ditt fel? Då håller man inte på och ömkar sig själv som du gör. Ren psykopati. Betala tillbaka för fan.
Nej jag bor med min man. Har inte kontakt med någon annan. Ska försöka börja jobba igen. Testade i september med det gick inte då, ska testa igen efter jul. Jag vet att min vän har pengar, det är inte det. Pressen ligger från hennes man. Så jag ömkar för henne med. Hade jag haft pengar hade jag betalat. Jag äter ändå ingenting så jag behöver inga pengar.
Citera
2022-12-05, 14:49
Medlem
Behöver hon pengarna akut är inte kronofogden rätt väg att gå, dessutom kommer det ställa till det en massa för dig under flera år framåt. Känns inte som den ultimata lösningen för nån av er. Det är dessutom hon som måste driva det då. Å andra sidan verkar du ju inte kunna betala henne ändå, så det enda du kan göra är ju betala tillbaka det du kan så fort du kan tills skulden är löst.
Citera
2022-12-05, 14:52
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Nej jag bor med min man. Har inte kontakt med någon annan. Ska försöka börja jobba igen. Testade i september med det gick inte då, ska testa igen efter jul. Jag vet att min vän har pengar, det är inte det. Pressen ligger från hennes man. Så jag ömkar för henne med. Hade jag haft pengar hade jag betalat. Jag äter ändå ingenting så jag behöver inga pengar.

Vaddå äter ingenting? Klart du äter. Annars skulle du vara död.

Min granne trodde också att jag hade pengar!
Citera
2022-12-05, 15:04
Medlem
OldFashioneds avatar
Citat:

Låt din man betala din skuld så är det löst.
Citera
2022-12-05, 15:36
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Jo jag vet att det är så, men tänkte mest på om det kändes ”säkrare” för henne… jag kan ju inte betala hur gärna jag än vill o hur mycket hon än behöver det
Att ge nån, man är skyldig pengar,,rådet att kontakta fogden för att framstå som schysst kommer inte ge nåt nobelpris..
Citera
2022-12-05, 16:10
Medlem
Citat:

Skriv inte i några meddelanden något som bekräftar skulden. Om det inte finns något skuldebrev så är det ord mot ord, bestrid skulden.

Har du moralisk ryggrad så lägger du upp en betalningsplan som du klarar av och kontaktar personen så att ni har en avbetalningsplan som är rimlig för din situation.
Citera
2022-12-05, 16:34
Medlem
Du är sjukskriven utan lön men inte utan ersättning, så du har pengar om än mindre än när du arbetade.
All självömkan i världen förändrar inte det och är inget giltigt försvar för ditt beteende.

Du borde berätta för din vän vad du berättar för oss främlingar, om din situation, att du hade glömt, hur du mått, rubbet.
Ett råd är att säga att du vill betala tillbaka med förhoppning om att hon förstår din situation.
Hon verkar redan gott inställd för avbetalning då hon föreslog det.
Du kan garanterat swisha henne 500kr i månaden i och äta ärtsoppa istället för mcdonalds några dagar per månad.
Sedan ni kommit överens om det ber du om ursäkt och betalar OAVBRUTET varje månad.
När du betalat tillbaka hela summan tackar du henne för lånet och ber återigen om ursäkt.

Annars riskerar du att ses som en äcklig narcissist och bedragare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in