Citat:
Ursprungligen postat av
monstrera19
Jag är skyldig en gammal vän 4500kr. Jag är sjukskriven utan sjuklön och har vart dålig på att höra av mig. Jag har inga ursäkter för mitt beteende, har helt enkelt mått för dåligt psykiskt och glömt bort skulden. Idag kontaktade hon mig och krävde att jag betalar 2500kr nu och 2000kr nästa månad. Jag har inte ett öre. Jag rådde henne att kontakta Kronofogden. Det ville hon inte för hon behövde pengarna akut. Jag sa att jag får lite pengar den 23:e december men inte så mycket som 2500kr och kan swisha henne lite. Hon kändes väldigt arg och inte nöjd. Kan jag själv kontakta Kronofogden? Eller hur kan jag lösa detta? Jag vet att jag vart en idiot så den diskussionen behöver vi inte föra, men jag vill såklart göra rätt för mig nu.
Skriv inte i några meddelanden något som bekräftar skulden. Om det inte finns något skuldebrev så är det ord mot ord, bestrid skulden.
Har du moralisk ryggrad så lägger du upp en betalningsplan som du klarar av och kontaktar personen så att ni har en avbetalningsplan som är rimlig för din situation.