• 3
  • 4
2022-12-05, 21:52
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monstrera19
Det är akut, men inte pga att hon inte har några pengar.
Jag har inte brytt mig om att komma med några ursäkter till henne, utan sa bara att jag inte jobbar men ska betala så mycket jag kan den 23:e o sen fortsätta med det varje månad tills skulden är betald. Jag ursäktar inte mitt beteende utan säger bara att jag glömt bort att jag någonsin lånat dessa pengar då jag haft många andra problem. Och jag strider inte emot att jag är en komplett idiot, för det är jag och inte bara i detta sammanhang utan på många sätt.

Vad har du för vårdkontakter? Låter ju inte som att du mår särskilt bra. Tkr du borde be din man hjälpa dig med att få den vård/stöd du behöver. Hjälper inte att ligga hemma och hata dig själv
Citera
2022-12-05, 21:54
Medlem
Du har ansökt om bostadsbidrag innan du ens funderat på något annat bidrag?
Såsom sjukpenning, skriva in dig på arbetsförmedlingen och få aktivitetsersättning eller socialbidrag.
Bostadsbidrag brukar inte vara det första någon föreslår att ansöka om, det sker oftast i samband med annan ersättning.

Din man som inte har en lön nog att du får bostadsbidrag beviljat och samtidigt anses kunna försörja dig är helt orimligt.

"Om du ansöker om bostadsbidrag tillsammans med en make eller sambo får ni tillsammans tjäna högst 103 720 kronor om året för att kunna ha rätt till bidrag."
https://www.forsakringskassan.se/pri...ga-under-29-ar

Under de förutsättningarna du beskriver så kan du och din man tillsammans inte ha tjänat mer än 103 720kr tillsammans på hela detta året, det är UNDER 8600kr per månad som ni båda måste leva på, alltså under 4300kr per månad vardera.

Ni borde inte ens ha råd att betala elen även om du så lånat en dator att skriva dina inlägg på i detta land i skrivande stund och du har inte ens kollat upp om du är berättigad till någon annan form av bidrag?
Citera
2022-12-05, 21:58
Medlem
Klagans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluebeast72
Well, ett sms företag slår inte benen av dig eller skjuter dig
Jodu, grader i helvetet antar jag. Men korkat av dig att tipsa som du gjorde. Det kommer du aldrig ifrån knallkork.
Citera
2022-12-05, 22:01
Medlem
tingsryd2.8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassastrand2

"Om du ansöker om bostadsbidrag tillsammans med en make eller sambo får ni tillsammans tjäna högst 103 720 kronor om året för att kunna ha rätt till bidrag."

Hon kanske har barn?
Citera
2022-12-05, 22:04
Medlem
Eustaches avatar
Att be henne dra in Kronofogden gör du ju bara för att hon ska känna skuld känna det som. För att hon ska tycka synd om dig typ, som att du försöker manipulera henne.

Förklara istället exakt hur det ligger till med dig och ditt mående. Föreslå sedan att få upp en betalningsplan där du betalar 500, eller kanske 1000 SEK i månaden tills allt är betalt. Det får du helt enkelt ta och skrapa ihop.
Citera
2022-12-05, 22:13
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kassastrand2
Du har ansökt om bostadsbidrag innan du ens funderat på något annat bidrag?
Såsom sjukpenning, skriva in dig på arbetsförmedlingen och få aktivitetsersättning eller socialbidrag.
Bostadsbidrag brukar inte vara det första någon föreslår att ansöka om, det sker oftast i samband med annan ersättning.

Din man som inte har en lön nog att du får bostadsbidrag beviljat och samtidigt anses kunna försörja dig är helt orimligt.

Under de förutsättningarna du beskriver så kan du och din man tillsammans inte ha tjänat mer än 103 720kr tillsammans på hela detta året, det är UNDER 8600kr per månad som ni båda måste leva på, alltså under 4300kr per månad vardera.

Ni borde inte ens ha råd att betala elen även om du så lånat en dator att skriva dina inlägg på i detta land i skrivande stund och du har inte ens kollat upp om du är berättigad till någon annan form av bidrag?

Det låter som vi inte har alla fakta.
Citera
2022-12-06, 01:19
Medlem
Känner du att ni fortfarande är tajta? Umgås ni mkt?
Känner du att ni inte är så bra vänner och att du kan leva utan henne så skit i det.
Citera
2022-12-06, 09:00
Medlem
Soc bad mig söka bostadsbidrag eftersom jag inte fick sjukpenning och min man tjänar ca 18000kr per månad vilket räcker för att försörja oss men hyran ligger på 13000kr. Vilket inte är för att det är kul utan pga bostadsbristen.
Jag har barn men har valt att placera dom enligt SOL hos min mamma pga mitt mående.
Och nej vi är inte nära vänner längre vi bor på olika ställen i landet men jag vill ändå göra rätt för mig. Tänker inte strunta i skulden.
Citera
2022-12-06, 10:57
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av monstrera19
Soc bad mig söka bostadsbidrag eftersom jag inte fick sjukpenning och min man tjänar ca 18000kr per månad vilket räcker för att försörja oss men hyran ligger på 13000kr. Vilket inte är för att det är kul utan pga bostadsbristen.
Jag har barn men har valt att placera dom enligt SOL hos min mamma pga mitt mående.
Och nej vi är inte nära vänner längre vi bor på olika ställen i landet men jag vill ändå göra rätt för mig. Tänker inte strunta i skulden.
Nu har jag inte själv soc så inte 100 hur det funkar men nog borde ni få hjälp av dom?
så här står det om existensminimum:
"Existensminimum 2022
För 2022 ligger normalbeloppet på
5 157 kronor för en ensamstående vuxen
8 520 kronor för sammanlevande makar eller sambor
2 736 kronor för barn till och med 6 år
3 150 kronor för barn 7 år eller äldre"

Så låter konstigt soc inte hjälper? Eller har du tex spelberoende så du ej har ett sk "clean bankkonto"?

Men hur som helst, iom du ej har pengar nu åt henne så ser jag som enda alternativ att du tex messar henne att du kan betala 300-500 i månaden och sen förhoppningsvis mer om du tex får inkomst. Möjligt hon skrev det var "akut" bara för att få tillbaka sina pengar överhuvudtaget och att hon blir nöjd så länge hon ser du börjar betala tillbaka något i allafall
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in