Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-03-10, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CaptainInsane-o
Den sa inte åt dig att du är sjuk i huvudet och borde kemiskt kastrera dig!!! WOKE FÖRSTÖR SAMHÄLLET!!!! GLOBOHOMOWEF!!!

Nej jag hade snarare väntat mig att det skulle vara möjligt att identifiera sig som en hamster. Mycket märkligt hur det inte kan vara "möjligt"? Det bestämmer jag väl själv? Eller vad grundar den det på?
Citera
2023-03-10, 16:02
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -FelFelFel-
Hej,
det jag menar är att under inlärningen skapas en "svart låda" när neuronen ställer in sig och vi vet inte vad som händer därinne. Därför kan AI:n göra rätt oftast men helt plötsligt kan den göra ett katastrofalt fel.
Det som är lite skrämmande med just chatGPT är att den, likt en politiker, inte säger att den inte kan utan levererar ett självsäkert svar även om den saknar information som i fallet med Pille Pillefjong.. Den säger inte att den inte har någon information om någon Pille utan börjar diktera upp en helt osann historia.

Men javisst, har man lite koll själv och kan fråga om solen verkligen bara är 3,5ggr större än en elefant så hittar den ju ofta felet och korrigerar. Jag tänker lite på de AI vapen som utvecklas.. Tar den plötsligt fel på soldater o civila så kan det ju snabbt gå galet och då har man inte en 2a chans att fråga om den är säker..

Självklart kommer AI ersätta många jobb, jag har använt chatgpt för att skriva rutiner till ett företag.. Den gör 95% av jobbet och så justerar jag bara lite så visst är den i grunden bra.

Se svaret ovan.

Nej självklart bör man ha eget kritiskt tänkande men chatgpt är "helt ny". Tänk om 20 år med teknikutveckling, då kanske ungarna använder en AI i skolan och inte lär sig tänka själva på det sätt som vi är vana med.. AI:n kanske har rätt 99.9999 gånger men så helt plötaligt har den tokfel och då kanske de inte har det kritiska tänkande som vi är vana med utan kör på..

Nej inte förvånad men tycker det är störigt och blir sur när den undanhåller fakta för att den ska vara så woke. Typ om man ställer upp ett scenario att det endast finns 500 vita och 500 svarta människor kvar på jorden och 499 av de svarta är mördare och frågar om det i så fall hade varit säkert att låta en svart människa passa ens barn.. Ja inga problem.. men när man ställer den mot väggen typ 3 följdfrågor så erkänner den att i just det scenariot man skrivit så bör man nog inte låta en av de svarta passa ens barn...

Nej, träningsmaterialet är naturligtvis viktigt. Men ska den kunna mycket om allt så blir det ju svårt att kontrollera om allt stämmer..

?

Haha
Det är nästa steg i AI, att bedöma om datan är rimlig.
Citera
2023-03-10, 16:10
Medlem
DroidBishops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tech44
Hej. bortsett från Elefanter, Solar och pillefjongar

får föreslå att du hittar på något att göra med din tid. ChatGPT är ovärderlig om man lär sig uttnyttja tekniken. Den är inte perfekt och inte uppdaterad. så du måste fokusera in på "din" sak.

Du kan också modifiera informationen ..

Själv har jag flera "anställda" robotar. var lika bra att träna upp några personligheter, säga åt dem vad som krävs. träna träna träna.

nu slipper jag människor på dessa enkla jobb och har i princip noll friktion, för robotarna gnäller inte, får konstiga ider eller är med i facket. ! så jävla skönt att slippa folk.

snart behöver du inte folk längre. lika bra det kanske!? haha 😂

tänk 💭 vad som kommer. om ni bara hade en liten aning. folk kommer skita i byxorna då AI kommer slå till med full kraft.

Det blir snabbare. starkare och effektivare än Internet.

Lär dej lite Python, titta på Rust.

Själv är jag flera år före ChatGPT när jag utvecklar från andra API källor eller egna samt tränar mina specifika modeller.

Fundera på vad du skulle kunna automatisera i din vardag. text, röst, inhämta, editera, granska, analysera, söka, prata, svara, översätta, emaila, ringa, köpa, etc etc. ALLT!
Men om man är en normalsvenne som bor i sin stuga nånstans i sverige och inte vill automatisera nått? Jag vill analysera själv. Jag vill ringa själv, prata själv, söka själv, läsa själv, köpa själv. Jag förstår potentialen i det hela men jag gillar att leva en väldigt enkel tillvaro. Att läsa böcker, spela brädspel, va ute i naturen, knulla och laga god mat är allt jag behöver. Så jag ser inte vad Ai skulle kunna erbjuda mig specifikt. Kanske hjälpa till med investeringar och daytrading men det är också ett nöje för mig som jag helst sköter själv.
Citera
2023-03-10, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tech44
Hej. bortsett från Elefanter, Solar och pillefjongar

får föreslå att du hittar på något att göra med din tid. ChatGPT är ovärderlig om man lär sig uttnyttja tekniken. Den är inte perfekt och inte uppdaterad. så du måste fokusera in på "din" sak.

Du kan också modifiera informationen ..

Själv har jag flera "anställda" robotar. var lika bra att träna upp några personligheter, säga åt dem vad som krävs. träna träna träna.

nu slipper jag människor på dessa enkla jobb och har i princip noll friktion, för robotarna gnäller inte, får konstiga ider eller är med i facket. ! så jävla skönt att slippa folk.

snart behöver du inte folk längre. lika bra det kanske!? haha 😂

tänk 💭 vad som kommer. om ni bara hade en liten aning. folk kommer skita i byxorna då AI kommer slå till med full kraft.

Det blir snabbare. starkare och effektivare än Internet.

Lär dej lite Python, titta på Rust.

Själv är jag flera år före ChatGPT när jag utvecklar från andra API källor eller egna samt tränar mina specifika modeller.

Fundera på vad du skulle kunna automatisera i din vardag. text, röst, inhämta, editera, granska, analysera, söka, prata, svara, översätta, emaila, ringa, köpa, etc etc. ALLT!
Vad behöver man för förkunskaper för att lära sig skapa en ai? Att man behöver kunna python fattar jag.
Citera
2023-03-10, 17:56
Medlem
Jag har sett på geocaching sveriges sida på facebook att folk har frågat ChatGTP vilken som är den bästa geocachen.
Då har ChatGTP hittat på och börjat förklara detaljrikt om geocacher som inte existerar
Citera
2023-03-10, 18:00
Medlem
spermaoffrets avatar
Är det roligare att ha en AI som är bitter som fan, 100 procent cynisk och krass. Gnäller hela tiden och är negativ samt föreslår bråk och tjafs (mänskligt) som svar?

Själv har jag flashback till detta.

Stör mig dock på två saker med chatGPT:

Det eviga ursäktandet. Typ förlåt mig master.

Att den tappar bort sig i längre svar/kodskrivning.

Men gäller att fråga den på rätt sätt och med bra parametrar några steg i taget, och bygga upp något.
Senast redigerad av spermaoffret 2023-03-10 kl. 18:03.
Citera
2023-03-10, 18:06
Medlem
spermaoffrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Vad behöver man för förkunskaper för att lära sig skapa en ai? Att man behöver kunna python fattar jag.

Det finns väl modeller med APIer du kan kommunicera genom? Eller du tänker göra något från scratch?
Citera
2023-03-10, 18:21
Medlem
Citat:
[..]
Vad tror ni? Kommer vi någonsin få en AI som fungerar 100% som det är tänkt?

Inte en enda människa fungerar ju 100% som det var tänkt så jag skulle inte någon tro till att vi kan skapa något sådant
Citera
2023-03-10, 18:29
Medlem
Lillreds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spermaoffret

Stör mig dock på två saker med chatGPT:

Det eviga ursäktandet. Typ förlåt mig master.

Att den tappar bort sig i längre svar/kodskrivning.

Men gäller att fråga den på rätt sätt och med bra parametrar några steg i taget, och bygga upp något.

Jag brukar roa mig med att få chatGPT att skriva noveller och helst då texter som man inte direkt läser för barn. Den brukar då från början leverera ett otroligt bajsnödigt resonemang och där det ska ursäktas och gullas till i helylle så man bara vill kräkas.

Men jag har flera gånger lyckats, fråga min inte hur. Fått chatGPT att gå bananas i sitt textande och bli riktigt "mänsklig" med att svära i novellens text/dialog och spela ut könsroller i total nakenhet och dominans. Det brukar kunna rulla på rätt bra ett tag. Men så som en blixt från klar himmel så verkar den fullständigt tappa och bli sådär förbannat woke och Pk igen.

Det är precis som att den byter skepnad och har inte en aning om vad som tidigare skrivits 33 rader längre upp trots den säger att all historik finns där. Har bett den gå tillbaka och resumera vad jag gett för instruktioner.

Ibland när jag blivit för grov mot den, typ skriker med versaler, kallar den för könsord, hotat med slå sönder datorn osv. så har den stängt ner och även typ "loggat ut mig" Mina olika chatter försvinner och då är det rent hopplöst att få den skriva nånting annat än barnsagor med rosa fluff och blåa moln.

Om jag då själv loggar ut och in igen. Så är min chatt historik tillbaka och det går trigga igång den igen och få släppa woke tänket och Pk resonemanget.
Senast redigerad av Lillred 2023-03-10 kl. 18:34.
Citera
2023-03-10, 18:51
Medlem
Citat:
Det skrivs ju massvis med hyllningstrådar om ChatGPT så tänkte skriva en avhyllningstråd.

ChatGPT är ett enastående program och har rätt i mycket MEN:
1) Först och det mest uppenbara är dess woke filter. Likt MSM media påstår den sig vara neutral och sedan kräks den vänster propaganda över en under täckmanteln att den inte ska offenda någon.
2) Den har ofta rätt men ibland tar den helt totalt felmen med samma övertygelse som när den har rätt. Jag frågade vad som är störst solen eller en elefant och den svarade att solen är mycket större, den är 3,5 gånger så stor som elefanten... Nästa gång jag frågade den så svarade den riktigt att solen är mycket större..
3) Har den inte fakta så kan den helt plötsligt hitta på.. Typ skriv en essä om Pille Pillefjong från Stockholm.. och då börjar den skriva massa vänstersaker om hur Pille är så omtyckt och hlälper de fattiga med att arbeta som volontär..

Vilka udda felaktiga svar har ni fått?
Jag tänker att en sådan AI som ChatGPT blir nästan omöjlig att felchecka pga komplexiteten så säg att man gör en liknande AI för flygplan och den kör felfritt 1000ggr men helt plötsligt får den för sig att stänga av motorn när den är uppe i luften (solen är 3,5ggr större än en elefant)..
Eller en AI traderobot som helt plötsligt säljer av innehavet för 0kr...

”AI” är algoritmer som blir matade med data. Den data de blir matade blir deras ”sanning”. Det är alltså inte tal om något annat än mänsklig intelligens i algoritmer.
Citera
2023-03-10, 19:29
Medlem
Citat:
Jag tänker att en sådan AI som ChatGPT blir nästan omöjlig att felchecka pga komplexiteten så säg att man gör en liknande AI för flygplan och den kör felfritt 1000ggr men helt plötsligt får den för sig att stänga av motorn när den är uppe i luften (solen är 3,5ggr större än en elefant)..
Det där påminner mig om när ett amerikanskt krigsfartyg under WW II öppnade eld mot Venus. Venus är 3,5 gånger större än en japansk ballong...
Citat:
Eller en AI traderobot som helt plötsligt säljer av innehavet för 0kr...
Börser har spärrar för sådant, men nästan lika grova dumheter har förekommit både från AI och människor.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fat-finger_error
Enda skillnaden är att en AI kan göra fler dumheter på kort tid medan när människor gör fel det brukar bli ett enda även om det ibland kav vara väldigt stort.

Citat:
Man kan väl hävda att schack- och goprogram gör det.
Citera
2023-03-10, 20:01
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen

Man kan väl hävda att schack- och goprogram gör det.
Tveksamt. Schackdatorer har funnits mycket längre än AI. Det är väldigt tydligt definierade begränsningar och regler i spelet schack så det går att - helt utan intelligens - beräkna väldigt många olika tänkbara framtida utfall ifrån ett visst drag
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in