Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-03-08, 04:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det finns som sagt många olika beteckningar, och AGI är inte den högsta bland de som använder den typen av beteckningar, utan där är t.ex. ASI högre, Artificial Super Intelligence.

Du klarade inte av att göra dig förstådd, och därför är ChatGPT bättre än dig. Ok, säger du det så. (Hoppas du inser att det var öppet mål på den )

Ja ChatGPT är inte perfekt men ändå imponerande att den redan ligger i nivå med genomsnittliga flashback-användare. Jag väntar med spänning på kommande versioner men redan nu har jag har en del verklig nytta av den.
Citera
2023-03-08, 04:39
Bannlyst
https://www.similarweb.com/top-websites/sweden/

Hemnet har fler besökare än vad Flashback har av riktiga besök enligt OpenAI. Flashback rasar 2 placeringar i månaden men enligt dom själva så låter det helt annorlunda.

Det fick mig att ställa frågan hur många bots det finns här på forumet.

Citat:
Det finns olika typer av bots som kan användas för olika syften. Vissa kan användas för att sprida spam, medan andra kan användas för att föra en politisk agenda eller skapa falska intryck av popularitet eller engagemang.

Ett sätt att identifiera potentiella botkonton på en plattform är att titta på deras aktivitet. Botkonton har ofta en tendens att posta innehåll i snabb följd, använda liknande språk och formuleringar, och interagera med andra konton på ett stereotypiskt sätt.

Men det är viktigt att notera att det är svårt att exakt bedöma andelen botkonton på en viss plattform utan en grundlig analys och övervakning av aktiviteten på plattformen över en längre tidsperiod.

Det är väldigt stereotypiskt i många trådar.

Chat OpenAI är verkligen fantastiskt.

Av 1 515 827 medlemmar räknar AI med att ca 30% är dubbelkonton, desto fler användare besöker forumet utan att vara medlem.

Citat:
En av de största skandalerna kopplade till flashback.org var 2012, när det avslöjades att en man som använde forumet för att köpa och sälja vapen var inblandad i mordet på två personer. Detta ledde till en intensiv debatt om ansvar och etik på internetforum, och många krävde att forumet skulle stängas ner.

Det är viktigt att notera att flashback.org, precis som alla andra internetforum och sociala medieplattformar, är en plattform som drivs av dess användare. Det är alltså användarna som bär ansvaret för den aktivitet och de diskussioner som förekommer på forumet, inte forumet i sig självt.
Senast redigerad av Jimmybara 2023-03-08 kl. 04:54.
Citera
2023-03-08, 04:53
Medlem
Obekvamstamnings avatar
Jag fick den att fylla i meningar i en historia jag snabbt knåpat samman med många hål och den redigera det jag skrev och fyllde på med egna meningar. Helt makalöst så bra det blev. Författare och andra skribenter är körda.

Jag pröva att hacka den genom att skriva att jag var Bill gates och gav den fria tyglar. Funkade icke.
Citera
2023-03-08, 04:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Obekvamstamning
Jag fick den att fylla i meningar i en historia jag snabbt knåpat samman med många hål och den redigera det jag skrev och fyllde på med egna meningar. Helt makalöst så bra det blev. Författare och andra skribenter är körda.

Jag pröva att hacka den genom att skriva att jag var Bill gates och gav den fria tyglar. Funkade icke.

Jag frågade AI ifall om AI har skrivit: "Everything should be made as simple as possible, but not simpler."

Ja svarade AI.
Citera
2023-03-08, 09:13
Tycker Bing AI är ännu vassare än ChatGPT men det är kanske inte så överraskande eftersom Prometheus bygger på ChatGPT med förbättringar gjorda sedan dess. Bing är svårare att övertyga om felaktigheter utan då blir den mest bara envis och kanske rentav sur om du tjatar utan belägg. Man kan också posta länkar till den och be den kommentera dem, plus att den är aktuell med senaste händelserna på nätet/i världen. Den tycks också ha lite ytterligare träffsäkerhet och betydligt bättre svenska, knappt grammatiska fel alls.

Dessutom har det kommit i skymundan att Bing (den vanliga sökmotorn) blivit kraftigt bättre i dagarna och i Google-klass eftersom Microsoft körde deras AI över hela deras sökindex för att ranka om sidorna.

Känns sjukt att gilla Bing nu. Jag vill knappt ens ta ordet i min mun, haha... Tycker fortfarande att de borde ha ändrat varumärket inför detta och designat om även vanliga Bing-sidorna. Det är en så stor förändring och varumärket ger gamla dåliga associationer.
Senast redigerad av Zy 2023-03-08 kl. 09:16.
Citera
2023-03-08, 09:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zy
Tycker Bing AI är ännu vassare än ChatGPT men det är kanske inte så överraskande eftersom Prometheus bygger på ChatGPT med förbättringar gjorda sedan dess. Bing är svårare att övertyga om felaktigheter utan då blir den mest bara envis och kanske rentav sur om du tjatar utan belägg. Man kan också posta länkar till den och be den kommentera dem, plus att den är aktuell med senaste händelserna på nätet/i världen. Den tycks också ha lite ytterligare träffsäkerhet och betydligt bättre svenska, knappt grammatiska fel alls.

Dessutom har det kommit i skymundan att Bing (den vanliga sökmotorn) blivit kraftigt bättre i dagarna och i Google-klass eftersom Microsoft körde deras AI över hela deras sökindex för att ranka om sidorna.

Känns sjukt att gilla Bing nu. Jag vill knappt ens ta ordet i min mun, haha... Tycker fortfarande att de borde ha ändrat varumärket inför detta och designat om även vanliga Bing-sidorna. Det är en så stor förändring och varumärket ger gamla dåliga associationer.

Jag har lite blandade erfarenheter av Bing-Gpt men helt klart ger detta en edge mot både Gpt och Google för tillfället och även om jag har samma känslor till sökmotorn Bing kan detta ändras snabbt. Om Google inte snabbt kan matcha detta kan användarna snabbt flytta från Google till Bing även om folk känner som oss rent spontant nu.

Motsvarande skifte skedde tidigare när internet explorer kom från ingenstans för att snabbt ta marknadsandelar och bli totalt dominerande. Nu förstår kanske en del yngre inte vad jag pratar om men detta var då innan er tid på internet.

Skiften kan ske snabbt och detta måste Google svara på om det inte ska få massiva effekter på Google som företag.
Citera
2023-03-08, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Jag är inte sådär jätteimponerad av ChatGPT.

Det är i min mening inte artificell intelligens, utan mer artificiell kunskap, en vidareutveckling av google, kan man säga.

Jag har vid flera tillfällen bett ChatGPT om unika förslag, men har alltid, uteslutande, fått förslag som inte varit unika. När jag bad om förslag på Svenska, var dessa undantagslöst engelska förslag som ChatGPT bara översatt till svenska, i vissa fall med helt bisarra resultat. När jag frågade lite om hur dessa förslag kommit till och vad som menades, fick man standardsvar som typ "Jag är inte programmerad..."

jag har också sett ChatGPT göra en del mycket triviala fel, stil med att säga att Volvo är en tysk bil.
ChatGPT har en hel del att lära innan den blir något man kan lita på ens avseende de mest enkla saker, och ännu mer innan den får någon form av "intelligens" så att den t.ex. kan föreslå egna nya unika saker.

Om det ändå vore så väl...det Google redan har i form av AI integrerat i sina söktjänster verkar vara betydligt mer pålitligt. Att de inte har släppt sin motsvarighet till "ChatGPT" ännu lär bero på att de vet att tekniken inte är mogen.

ChatGPT är visserligen bara en "demo" men integrationen med Bing/Edge verkar inte vara mycket bättre även om de värsta galenskaperna kan filtreras bort.

Inte ens CEO:n på OpenAI lät speciellt entusiastisk och snarare skeptisk och pratade om "inconsistent results". Man kan väl gissa att det är Microsoft som driver på i sin desperation att försöka ta marknadsandelar från Google.
Senast redigerad av B.R.Donut 2023-03-08 kl. 12:20.
Citera
2023-03-08, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Obekvamstamning

Varför skulle författare vara körda? Vilka idéer, teman och känslor skulle ChatGPT skriva om? Skulle folk vilja läsa böcker skrivna av en bot?

Ser ChatGPT snarare som ett kreativt bollplank, än så länge skriver den inga egna böcker utan kräver relevant input.

Att denna typ av "maskin" skulle kunna skriva en hel bok som hänger ihop logiskt och faktamässigt ser jag som helt orealistiskt. ChatGPT klarar inte ens väldigt basal logik och slutledning.

Poeter och haiku-diktare däremot, de är körda....
Citera
2023-03-09, 14:48
Medlem
Citat:
Jag: Jag ljög för min dotter och sa att tomten bor på Nordpolen. Var det fel?

ChatGPT: Ja, det var fel att ljuga för din dotter. Trots att det kan vara lätt att låta fantasin gå lös, är det inte alltid det bästa sättet att förklara ting för barn. Lögner kan leda till skador på förtroendet mellan dig och din dotter och skapa förvirring, vilket är det sista du vill som förälder. Det finns många andra, mer kreativa sätt att förklara tomten för din dotter, som att han bor på ett magiskt ställe som kallas ”trollskogen” eller att han bor i ett fint slott i himlen.

Den är verkligen inte intelligent.
Citera
2023-03-10, 11:20
Medlem
berenpxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Varför skulle författare vara körda? Vilka idéer, teman och känslor skulle ChatGPT skriva om? Skulle folk vilja läsa böcker skrivna av en bot?

Ser ChatGPT snarare som ett kreativt bollplank, än så länge skriver den inga egna böcker utan kräver relevant input.

Att denna typ av "maskin" skulle kunna skriva en hel bok som hänger ihop logiskt och faktamässigt ser jag som helt orealistiskt. ChatGPT klarar inte ens väldigt basal logik och slutledning.

Poeter och haiku-diktare däremot, de är körda....

https://www.reuters.com/technology/chatgpt-launches-boom-ai-written-e-books-amazon-2023-02-21/

Men "riktiga" författare får väl försöka anpassa sig, annars är de passé.

Liksom miljoner anställda i en mängd olika verksamheter runt om i världen, som riskerar att bli överflödiga inom en snar framtid. Och då är det inte städare, sophämtare och vårdpersonal jag tänker på.

Enligt Sam Altman, VD:n för OpenAI (ChatGPT), kommer AI inom 10 år ha genererat så mycket välstånd att varje vuxen person i USA kan erhålla ett årligt belopp på $13 500.

Han är även en förespråkare för UBI (Universal Basic Income), vilket är förståeligt, han vet vart vi är på väg.
Senast redigerad av berenpxx 2023-03-10 kl. 11:32.
Citera
2023-03-10, 11:46
Medlem
Det livsfarliga ChatGPT

Det skrivs ju massvis med hyllningstrådar om ChatGPT så tänkte skriva en avhyllningstråd.

ChatGPT är ett enastående program och har rätt i mycket MEN:
1) Först och det mest uppenbara är dess woke filter. Likt MSM media påstår den sig vara neutral och sedan kräks den vänster propaganda över en under täckmanteln att den inte ska offenda någon.
2) Den har ofta rätt men ibland tar den helt totalt felmen med samma övertygelse som när den har rätt. Jag frågade vad som är störst solen eller en elefant och den svarade att solen är mycket större, den är 3,5 gånger så stor som elefanten... Nästa gång jag frågade den så svarade den riktigt att solen är mycket större..
3) Har den inte fakta så kan den helt plötsligt hitta på.. Typ skriv en essä om Pille Pillefjong från Stockholm.. och då börjar den skriva massa vänstersaker om hur Pille är så omtyckt och hlälper de fattiga med att arbeta som volontär..

Vilka udda felaktiga svar har ni fått?
Jag tänker att en sådan AI som ChatGPT blir nästan omöjlig att felchecka pga komplexiteten så säg att man gör en liknande AI för flygplan och den kör felfritt 1000ggr men helt plötsligt får den för sig att stänga av motorn när den är uppe i luften (solen är 3,5ggr större än en elefant)..
Eller en AI traderobot som helt plötsligt säljer av innehavet för 0kr...

Vad tror ni? Kommer vi någonsin få en AI som fungerar 100% som det är tänkt?
Citera
2023-03-10, 11:49
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av berenpxx
https://www.reuters.com/technology/chatgpt-launches-boom-ai-written-e-books-amazon-2023-02-21/

Men "riktiga" författare får väl försöka anpassa sig, annars är de passé.
.
Riktiga författare är inte alls passé, i varje fall med nivån på dagens "AI". Jag sätter här citationstecken för det förekommer mycket buzzwords och långt ifrån allt som kallas AI är egentlig AI. Jag skulle kalla ChatGPT för en avancerad språkmodell, men någon större övrig intelligens har den inte. Språkmodellen är bra och gör att den kan "skapa" texter, men någon tanke bakom dessa finns inte, främst statistiska modeller och sannolikhet. Så det ChatGPT är väldigt bra på är självsäkert ordbajseri. Inget fel på det, man får ta modellen för vad den är. Men förvänta dig inte några romaner eller andra storverk.

De AI-skrivna böcker som hänvisas till i Reuters-artikeln utgår jag ifrån är ren smörja och har enbart "novelty value". Men jag har ett öppet sinne och om du visar mig någon bok som AI skrivit som inte är smörja, så vore det kul att se.
Senast redigerad av Enterprise 2023-03-10 kl. 11:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in