Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-04-21, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Ja, mönsterskydd är starkt, så man vill inte ha de största företagen efter sig för att man kopierar vissa saker. ai kommer inte kunna kopiera fritt bara för att tekniken finns. Nu är ju inte detta någon nyhet.

Men jag är enig i att många kommer förlora jobben, 300 miljoner jobb väntas ersättas av ai, många kommer givetvis att skapas, så ingen panik för mänskligheten.

Detta var fortfarande inget svar på frågorna som ställdes. Frågan är också hur upphovsrätten kommer klara denna omställning, kanske behöver den skrotas eller så blir den inte relevant.
Citera
2023-04-21, 09:49
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Detta var fortfarande inget svar på frågorna som ställdes. Frågan är också hur upphovsrätten kommer klara denna omställning, kanske behöver den skrotas eller så blir den inte relevant.

Läste att ai bilder inte kan copyright skyddas i USA bland annat, det innebär att många inte kommer att skapa saker och sälja, utan mer bara för sin egen skull. Upphovsrätten kommer inte att skrotas, däremot omarbetas efter rådande situation. Tror inte problematiken ligger där utan mer jobb som går förlorade, gäller att finna nya.
Citera
2023-04-21, 09:59
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Hur vet vi att kräftor lider? Är inte det bara en gissning baserat på hur de agerar?

Med samma krav kan vi komma fram till att AI har medvetande.

Vet ej säkert, frågaTegmark. Men en nyligen gjord studie av fiskar och mängden oxytocin i hjärnan, det hormonet har motsatt effekt än hos oss hos vissa djurarter, visar att de kan känna rädsla och uppfattar det också hos artfränder.
Citera
2023-04-21, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Vet ej säkert, frågaTegmark. Men en nyligen gjord studie av fiskar och mängden oxytocin i hjärnan, det hormonet har motsatt effekt än hos oss hos vissa djurarter, visar att de kan känna rädsla och uppfattar det också hos artfränder.

Alltså, vi observerar och gör gissningar baserat på detta. Detta är naturligt då vi aldrig kan veta hur någon/något annat upplever något.

Denna nivå av beviskrav accepterar vi för organiska varelser och ju mer lik oss de är desto lättare har vi att acceptera det. Det handlar alltså mer om att de ska vara lik oss än att det finns tydliga bevis, för vi accepterar inte samma nivå av bevis för maskiner eller ens för växter.

Ny forskning: Växter är intelligenta:
https://kuriren.nu/nyheter/ny-forskning-vaxter-ar-intelligenta-nm4865646.aspx
Senast redigerad av m.g.t.o.w 2023-04-21 kl. 10:21.
Citera
2023-04-21, 10:33
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Nu är jag rätt ny på bollen, brukade lurka på r/singularity typ när stable diffusion kom. Men jag hade en viss tro till att en teknisk singularitet kunde vara nära förestående redan innan GPT släpptes i chatversionen.
På tal om singularitet såg jag en intressant graf som förutspår singularitet före slutet av decenniet:
https://hips.hearstapps.com/hmg-prod/images/data-showing-speed-to-singularity-1674428505.jpeg?crop=0.969xw:0.935xh;0.0136xw,0.02 27xh&resize=980:*

Grafen beräknas utifrån språkliga översättningar och det mänskiga behovet av att rätta dessa AI-översättning jämfört med mänsklig översättning (Time to Edit):
Citat:
On average, it takes a human translator roughly one second to edit each word of another human translator, according to Translated. In 2015, it took professional editors approximately 3.5 seconds per word to check a machine-translated (MT) suggestion — today that number is just 2 seconds. If the trend continues, Translated’s AI will be as good as human-produced translation by the end of the decade (or even sooner).

Utifrån denna graf så verkar man inte utgå från en expontiell utveckling, som så många pratar om, utan en relativt linjär
Citera
2023-04-21, 10:37
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Alltså, vi observerar och gör gissningar baserat på detta. Detta är naturligt då vi aldrig kan veta hur någon/något annat upplever något.

Denna nivå av beviskrav accepterar vi för organiska varelser och ju mer lik oss de är desto lättare har vi att acceptera det. Det handlar alltså mer om att de ska vara lik oss än att det finns tydliga bevis, för vi accepterar inte samma nivå av bevis för maskiner eller ens för växter.
Vilket är fullt naturligt. Att känna förtroende för den som liknar dig själv är evolutionärt betingat. Det kostar för mycket energi att ständigt misstro medlemmar ur den egna gruppen.
Citera
2023-04-21, 11:23
Medlem
Citat:

Ja, och som haveristerna skriver "det är väl också att den gissar, ord för ord, hur ett svar på frågan som ställts skulle kunna se ut, inklusive om det ska finnas en referens och hur den referensen skulle kunna se ut. det är en ordgissare, inte wikipedia." [1] så verkar det stämma.

[1] https://twitter.com/BLiPATRONiDAG/status/1648959191996874753
Citera
2023-04-21, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Vilket är fullt naturligt. Att känna förtroende för den som liknar dig själv är evolutionärt betingat. Det kostar för mycket energi att ständigt misstro medlemmar ur den egna gruppen.

Ja naturligt men inte särskilt vetenskapligt. Detta är ett misstag människan gjort i alla tider, vi har alltid trott att allt kretsar runt oss, jorden i centrum t.ex.
Senast redigerad av m.g.t.o.w 2023-04-21 kl. 11:40.
Citera
2023-04-21, 11:33
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Ny forskning: Växter är intelligenta:
https://kuriren.nu/nyheter/ny-forskning-vaxter-ar-intelligenta-nm4865646.aspx
Tack för artikeln om växter!

Vad gäller diskussionen om medvetande:
Självklart så har vi lättare att acceptera medvetande hos varelser som liknar oss. När medvetande hos AI basuner ut kommer, säkert, den AI:en att presenteras i form en avancerad, mycket människolikt avatar.
Citera
2023-04-21, 11:44
Bannlyst
Citat:
Och, ja, det innebär en massa loopar i programmets praktiska funktionssätt, (alltså inte bara loopar för att hålla nere antalet programrader), på samma som den mänskliga hjärnan arbetar med loopar.
Jag fattar inte vad som menas med "loopar" här. Jag undviker också helst att läsa på internet om AI och diskuterar hellre om det. Jag har tyvärr inga böcker på ämnet, men jag tror jag ska skaffa mig en snart.

Något jag funderar på kring AI och medvetande och kanske kring "loopar" är hur man ska lyckas återskapa det extremt snabba minnet och assosicationerna vi har. En mänsklig hjärna sägs ha kring 2.5 Petabyte (2560 Terabyte) information vilket ChatGPT bör kunna ha betydligt mycket mer av framöver. Men jag läser nu att ChatGPT3, tror jag, har tränats på 570GB.

Vårt minne är ju extremt snabbt (jämfört mot t.ex. normala databaser och textsök), men inte alltid så pricksäkert . Information som antagligen finns någonstans får man ju inte alltid fram. Jag vet inte hur våra minnesindex fungerar riktigt, och människor har ju olika typer av minnne. Hursomhelst, att söka i 2.5 Petabyte och göra kanske undermetvetna (vem vet hur det går till, ingen?) associationer mellan olika minnen för att skapa en självbild (som då bygger på minnen) borde vara en grundförutsättning för ett bra medvetande. Hur det ska gå till tekniskt är svårt att greppa, och det är inte så att vi kommer ha vår egentränade AI i telefonen som associerar undermetvetet i 2.5 Petabyte inom någon snar framtid. Det lär väl först bli något statiskt medvetande som har tränats fram. Realtid för det där och något som liknar en mänsklig hjärna känns långt bort.
Citera
2023-04-21, 11:47
Medlem
Citat:
Tack för artikeln om växter!

Vad gäller diskussionen om medvetande:
Självklart så har vi lättare att acceptera medvetande hos varelser som liknar oss. När medvetande hos AI basuner ut kommer, säkert, den AI:en att presenteras i form en avancerad, mycket människolikt avatar.

Ja om AI'n placeras i en människoliknande kropp, gärna en snygg tjej, kommer vi ha lättare att tro på att den har känslor och ett medvetande. Den kommer säkert förstå dig mycket bättre än svenska tjejer i alla fall.
Citera
2023-04-21, 12:09
Blir varje version bättre för varje dag den används eller sker förändringar bara mellan olika versioner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in