Citat:
Ursprungligen postat av
Ola Schubert
Och, ja, det innebär en massa loopar i programmets praktiska funktionssätt, (alltså inte bara loopar för att hålla nere antalet programrader), på samma som den mänskliga hjärnan arbetar med loopar.
Jag fattar inte vad som menas med "loopar" här. Jag undviker också helst att läsa på internet om AI och diskuterar hellre om det. Jag har tyvärr inga böcker på ämnet, men jag tror jag ska skaffa mig en snart.
Något jag funderar på kring AI och medvetande och kanske kring "loopar" är hur man ska lyckas återskapa det extremt snabba minnet och assosicationerna vi har. En mänsklig hjärna sägs ha kring 2.5 Petabyte (2560 Terabyte) information vilket ChatGPT bör kunna ha betydligt mycket mer av framöver. Men jag läser nu att ChatGPT3, tror jag, har tränats på 570GB.
Vårt minne är ju extremt snabbt (jämfört mot t.ex. normala databaser och textsök), men inte alltid så pricksäkert

. Information som antagligen finns någonstans får man ju inte alltid fram. Jag vet inte hur våra minnesindex fungerar riktigt, och människor har ju olika typer av minnne. Hursomhelst, att söka i 2.5 Petabyte och göra kanske undermetvetna (vem vet hur det går till, ingen?) associationer mellan olika minnen för att skapa en självbild (som då bygger på minnen) borde vara en grundförutsättning för ett bra medvetande. Hur det ska gå till tekniskt är svårt att greppa, och det är inte så att vi kommer ha vår egentränade AI i telefonen som associerar undermetvetet i 2.5 Petabyte inom någon snar framtid. Det lär väl först bli något statiskt medvetande som har tränats fram. Realtid för det där och något som liknar en mänsklig hjärna känns långt bort.