Citat:
Ursprungligen postat av
m.g.t.o.w
Vi vet heller inte om du någonsin haft ett medvetande men det vill du att vi tar för givet. Du uppfyller alltså inte de krav du själv ställer på en AI. Är inte en människa bara programmerad hur den ska agera och slaviskt följer den vilja vi har givits från skapelsen?
Nej, det tycker inte jag, men det är en rent filosofisk fråga. Det är för övrigt svårt att diskutera filosofi med någon som har den något "pubertala" inställningen att ingenting kan bevisas, inte ens vår egen existens. Diskussionen blir lätt meningslöst då, vi måste vara överens om vissa grundförutsättningar, t.ex. vår egen existens. Jag utkräver inte att du ska bevisa ditt eget medvetande, jag ger dig benefit of the doubt. Men det gör jag inte mot AI.
Smartare människor än du och jag kan säkert komma på ett vetenskapligt hållbart test för att bevisa AI:s självmedvetenhet och medvetenhet om andra individer. Det test som du hänvisar till är inte ett särskilt hållbart bevis, det förstår till och med jag, utan att göra anspråk på vare sig vetenskaplighet eller filosofi.