Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-04-21, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
ser bra ut, sker rätt mycket. ai vann fototävling.

https://www.youtube.com/watch?v=gQfQiXP9yZA

Ja de som säger att AI inte kan skapa konst är helt fel ute, kreatörer av digital konst, bilder, video, musik, texter kan tillhöra den första gruppen som blir utkonkurrerad av AI.
Citera
2023-04-21, 08:45
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Ja de som säger att AI inte kan skapa konst är helt fel ute, kreatörer av digital konst, bilder, video, musik, texter kan tillhöra den första gruppen som blir utkonkurrerad av AI.

Inte utkonkurrerade, men de måste anpassa sig och veta vad som pågår. Sälja naturbilder och så tror jag är rätt dött i framtiden, däremot kan man ju nischa sig där ai får problem, vad det nu kan vara.
Citera
2023-04-21, 08:54
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Därför att det är en komplex fråga som det inte finns koncensus om. Yuval Harari säger t.ex. att medvetande är att kunna lida.

Det är därför frågeställningen om huruvida AI kan få ett medvetande är så svår att besvara. Vi måste först definiera vad vi menar med att ha ett medvetande. Därefter kan vi fundera på hur vi kan testa om vi själva, andra personer, djur eller maskiner har det.

Ja, medvetande och känslor är förknippade med varandra. Även Max Tegmark diskuterar detta när han intervjuas av Lex Fridman. Så kan t. ex kräftor känna smärta, när det slängs ner i kokande vatten. Vilket slag medvetande har då kräftor?
Citera
2023-04-21, 09:05
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av m.g.t.o.w
Vi vet heller inte om du någonsin haft ett medvetande men det vill du att vi tar för givet. Du uppfyller alltså inte de krav du själv ställer på en AI. Är inte en människa bara programmerad hur den ska agera och slaviskt följer den vilja vi har givits från skapelsen?
Nej, det tycker inte jag, men det är en rent filosofisk fråga. Det är för övrigt svårt att diskutera filosofi med någon som har den något "pubertala" inställningen att ingenting kan bevisas, inte ens vår egen existens. Diskussionen blir lätt meningslöst då, vi måste vara överens om vissa grundförutsättningar, t.ex. vår egen existens. Jag utkräver inte att du ska bevisa ditt eget medvetande, jag ger dig benefit of the doubt. Men det gör jag inte mot AI.

Smartare människor än du och jag kan säkert komma på ett vetenskapligt hållbart test för att bevisa AI:s självmedvetenhet och medvetenhet om andra individer. Det test som du hänvisar till är inte ett särskilt hållbart bevis, det förstår till och med jag, utan att göra anspråk på vare sig vetenskaplighet eller filosofi.
Senast redigerad av Enterprise 2023-04-21 kl. 09:09.
Citera
2023-04-21, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Nej, det tycker inte jag, men det är en rent filosofisk fråga. Det är för övrigt svårt att diskutera filosofi med någon som har den något "pubertala" inställningen att ingenting kan bevisas, inte ens vår egen existens. Diskussionen blir lätt meningslöst då, vi måste vara överens om vissa grundförutsättningar, t.ex. vår egen existens. Jag utkräver inte att du ska bevisa ditt eget medvetande, jag ger dig benefit of the doubt. Men det gör jag inte mot AI.

Smartare människor än du och jag kan säkert komma på ett vetenskapligt hållbart test för att bevisa AI:s självmedvetenhet och medvetenhet om andra individer. Det test som du hänvisar till är inte ett särskilt hållbart bevis, det förstår till och med jag, utan att göra anspråk på vare sig vetenskaplighet eller filosofi.

Ja det är klart detta är en filosofisk fråga. Det var dock du som underkände det bevis jag gav och nu har du svängt och påstår att det är pubertalt att anse att inget kan bevisas.

Det säger dock en del om vi människor inte klarar de tester vi ställer på AI, det är att medge att AI har passerat vår nivå.
Citera
2023-04-21, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ja, medvetande och känslor är förknippade med varandra. Även Max Tegmark diskuterar detta när han intervjuas av Lex Fridman. Så kan t. ex kräftor känna smärta, när det slängs ner i kokande vatten. Vilket slag medvetande har då kräftor?

Hur vet vi att kräftor lider? Är inte det bara en gissning baserat på hur de agerar?

Med samma krav kan vi komma fram till att AI har medvetande.
Citera
2023-04-21, 09:22
Medlem
Citat:
Inte utkonkurrerade, men de måste anpassa sig och veta vad som pågår. Sälja naturbilder och så tror jag är rätt dött i framtiden, däremot kan man ju nischa sig där ai får problem, vad det nu kan vara.

Hur skulle de på sikt kunna överleva om AI är bättre ut alla aspekter vilket inte lär dröja länge.

Kommer vi välja att lyssna på musik av människor trots att det är sämre?
Citera
2023-04-21, 09:36
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Hur skulle de på sikt kunna överleva om AI är bättre ut alla aspekter vilket inte lär dröja länge.

Copyright, exempel, säg att du filmar produkter i en butik, exempel ett IKEA kök, tar du bilder med mobil av det köket är det ju okej att posta i princip hur man vill. Däremot äger ju IKEA rättigheterna till sina kök, så om ai skulle producera bilder av exakta IKEA kök så är det inte lov, däremot kan ju ai skapa ett random kök utan problem.
Citera
2023-04-21, 09:38
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

I ett första skede tror jag att AI främst kommer vara ett verktyg (ett av flera) för t.ex. musikskapande och annan kreativitet. Man kommer förmodligen inte klart kunna skilja på musik skapad av människa eller maskin, eftersom "hybriden" kommer vara vanlig.
Citera
2023-04-21, 09:38
Medlem
Citat:
Copyright, exempel, säg att du filmar produkter i en butik, exempel ett IKEA kök, tar du bilder med mobil av det köket är det ju okej att posta i princip hur man vill. Däremot äger ju IKEA rättigheterna till sina kök, så om ai skulle producera bilder av exakta IKEA kök så är det inte lov, däremot kan ju ai skapa ett random kök utan problem.

Skulle detta vara ett svar på inlägget?
Citera
2023-04-21, 09:42
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Skulle detta vara ett svar på inlägget?

Ja, mönsterskydd är starkt, så man vill inte ha de största företagen efter sig för att man kopierar vissa saker. ai kommer inte kunna kopiera fritt bara för att tekniken finns. Nu är ju inte detta någon nyhet.

Men jag är enig i att många kommer förlora jobben, 300 miljoner jobb väntas ersättas av ai, många kommer givetvis att skapas, så ingen panik för mänskligheten.
Citera
2023-04-21, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
I ett första skede tror jag att AI främst kommer vara ett verktyg (ett av flera) för t.ex. musikskapande och annan kreativitet. Man kommer förmodligen inte klart kunna skilja på musik skapad av människa eller maskin, eftersom "hybriden" kommer vara vanlig.

Ja det startar där men med tiden kommer din AI skapa skräddarsydd musik som just du gillar. Den kommer enligt dig vara bättre än allt annat så varför skulle du konsumera annat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in