Citat:
Jag förhåller mig till vetenskapen i enlighet med Kuhns paradigmteori, nämligen att se vetenskapen inom ett visst paradigm som ett form av pusselläggande. Syftet inom paradigmet är inte att upptäcka nya, banbrytande teorier som kan förklara verklighetens natur på ett fundamentalt annorlunda sätt. Det handlar istället om att försöka lösa problem utifrån ett givet teoretiskt ramverk som de flesta är överens om, där själva pusselläggningen är det intressanta, inte hur pusslet i slutändan ser ut (för det vet vi redan). Den som är bäst på att lägga pussel får nobelpriset och sina artiklar och studier publicerade, men hur pusslet i slutändan ser ut är varken speciellt intressant eller säger så mycket om verkligheten i sig.Har vi inte missförstått det här med vetenskap?
Jag har inte förmåga att läsa artiklar i alla vetenskapliga peer review tidskrifter, men jag kan läsa de filosofiska. Om jag läser i Mind så har varje artikel en udd riktad mot en annan tes. Så alla artiklar säger att någon annan har fel och att artikelförfattaren har rätt. Jag har förstått att detta stämmer generellt över all vetenskap.
Hur kan vi då säga att vi litar på vetenskapen?
I massmedia ser vi ständigt artiklar som underskrivs av forskare. Det är väldigt viktigt att 99% av alla forskare stödjer tesen att växthusgaser värmer planeten. Då tänker jag bara: hur sund är den vetenskapen? Håller alla med? Om jag läste i Mind artiklar där alla bara håller med så hade det varit helt ointressant.
Vad jag försöker säga är att avvikande uppfattningar är mer talande för om en vetenskap är levande än att alla håller med.
Det känns mer som att vi uppmanas lita på ett paradigm snarare än vetenskaplig metod.
Litar du på vetenskapen?
Jag har inte förmåga att läsa artiklar i alla vetenskapliga peer review tidskrifter, men jag kan läsa de filosofiska. Om jag läser i Mind så har varje artikel en udd riktad mot en annan tes. Så alla artiklar säger att någon annan har fel och att artikelförfattaren har rätt. Jag har förstått att detta stämmer generellt över all vetenskap.
Hur kan vi då säga att vi litar på vetenskapen?
I massmedia ser vi ständigt artiklar som underskrivs av forskare. Det är väldigt viktigt att 99% av alla forskare stödjer tesen att växthusgaser värmer planeten. Då tänker jag bara: hur sund är den vetenskapen? Håller alla med? Om jag läste i Mind artiklar där alla bara håller med så hade det varit helt ointressant.
Vad jag försöker säga är att avvikande uppfattningar är mer talande för om en vetenskap är levande än att alla håller med.
Det känns mer som att vi uppmanas lita på ett paradigm snarare än vetenskaplig metod.
Litar du på vetenskapen?
Paradigm är inkommensurabla, enligt Kuhn iaf, vilket innebär att vi inte kan jämföra dem med varandra utifrån epistemiskt goda skäl för kunskap om verklighetens egentliga beskaffenhet. Det kopernikanska paradigmet är inte mer sant än det moderna kvantmekaniska, för exakt vilken objektiv måttstock skulle vi kunna hänvisa till utan att hänvisa till rådande paradigm? Jag påstår inte att Kuhn är någon form av global skeptiker, det är inte så man ska tolka honom. Man kanske snarare ska se vetenskapen lite mer som en normativ disciplin på det sättet att det är instrumentella eller pragmatiska värden som avgör den vetenskapliga metoden och dess ingående termer, inte någon "objektiv verklighet där ute" som inte någon tycks kunna definiera.
Vetenskapen är pragmatisk, inte objektiv. Imo.