2022-12-02, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av espiye
Jag har inte förmåga att läsa artiklar i alla vetenskapliga peer review tidskrifter, men jag kan läsa de filosofiska. Om jag läser i Mind så har varje artikel en udd riktad mot en annan tes. Så alla artiklar säger att någon annan har fel och att artikelförfattaren har rätt. Jag har förstått att detta stämmer generellt över all vetenskap.
1. Filosofi tenderar ha många åsikter och få sätt att testa vad som är sant. Inte riktigt detsamma som naturvetenskap.
2. Artiklar skrivs om sådant där en forskare anser att tidigare forskare haft fel eller i alla fall behöver kompletteras med något nytt. Sådant de är överens om blir sällan artiklar, det kan man möjligen hitta i inledningen som ett "som redan X visade så..."
3. Bara för att en forskare påstår att etablerad kunskap är fel behöver det inte vara så. Det är betydligt troligare att det är hans nya hypotes som visar sig fel.

Citat:
Hur kan vi då säga att vi litar på vetenskapen?
För att det finns en hel massa som forskarna, bortsett från en och annan tokstolle, är helt överens om. Däremot bör man vara lite skeptisk mot alla artiklar om nya revolutionerande rön. Om de är nya har de inte hunnit testas av andra forskare så det är svårt att veta om de håller. Det är ett problem eftersom media helst rapporterar om sådant som är nytt, inte något som är tio år gammalt men som man först nu börjar bli säker på stämmer. (Undantag om de får Nobelpris för det, då är det en nyhet även om forskningen är gammal).
Citat:
I massmedia ser vi ständigt artiklar som underskrivs av forskare. Det är väldigt viktigt att 99% av alla forskare stödjer tesen att växthusgaser värmer planeten. Då tänker jag bara: hur sund är den vetenskapen?
Om du läser att alla forskare anser jorden vara rund, blir du omedelbart skeptisk och tycker det är osunt, den kanske är platt?
Citat:
Vad jag försöker säga är att avvikande uppfattningar är mer talande för om en vetenskap är levande än att alla håller med.
Det finns en forskningsfront även inom klimatforskning där forskarna är oense och ständigt kommer med nya resultat, vilket inte förhindrar att det också finns en grund som är etablerad sedan länge.
Citat:
Litar du på vetenskapen?
Som metod är det det bästa vi har.
Citera
2022-12-02, 18:58
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Litar du på vetenskapen?

Jag litar 100% på vetenskapen. Men du skall veta att vetenskap (naturvetenskap) bara kan användas för att motbevisa felaktiga teorier. Du kan inte bevisa att något som har med verkligheten är sant. Däremot leder vetenskapen oftast till en bästa hypotes, det är det som ofta blandas ihop med sanning.
Citera
2022-12-02, 19:10
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Dessutom finns det studier som visar att ju hetare en vetenskaplig tes är, desto mindre är sannolikheten att den är sann.
Citera
2022-12-02, 20:09
Medlem
Vad gäller klimatfrågan finns det inte så många vetenskapliga alternativ. Det kanske kan finnas i framtiden och då är jag beredd ändra mig. Men man måste utgå från det som är mest sannolikt för stunden.

Humaniora är ju en mjuk vetenskap. Det är inte så att man kan ställa förklaringsmodell 1 mot modell 2 och bedöma vad som är mest sannolikt.
Citera
2022-12-02, 20:11
Medlem
Citat:
Har vi inte missförstått det här med vetenskap?

Jag har inte förmåga att läsa artiklar i alla vetenskapliga peer review tidskrifter, men jag kan läsa de filosofiska. Om jag läser i Mind så har varje artikel en udd riktad mot en annan tes. Så alla artiklar säger att någon annan har fel och att artikelförfattaren har rätt. Jag har förstått att detta stämmer generellt över all vetenskap.

I massmedia ser vi ständigt artiklar som underskrivs av forskare. Det är väldigt viktigt att 99% av alla forskare stödjer tesen att växthusgaser värmer planeten. Då tänker jag bara: hur sund är den vetenskapen? Håller alla med? Om jag läste i Mind artiklar där alla bara håller med så hade det varit helt ointressant.

Vad jag försöker säga är att avvikande uppfattningar är mer talande för om en vetenskap är levande än att alla håller med.

Det känns mer som att vi uppmanas lita på ett paradigm snarare än vetenskaplig metod.

Litar du på vetenskapen?
Du är inte bra på matematik va?
Citera
2022-12-02, 21:38
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Det normala borde vara att säga att man litar på ”Den vetenskapliga metoden” och inte på ”vetenskapen”.

Peer-review-systemet är det bästa vi har nu..
Exakt så.

Att framställa exempelvis vaccin är inte forskning utan ett recept som bygger på forskning. Vad vaccinet bör göra är en sak och vad bieffekterna är, är två skilda saker som efter noga samlande av data ger ett forskningsresultat.

Att utläsa data ur forskning, är inte detsamma som att forska. När "experter" kommer med rön och drar slutsatser så är det inte säkert att den som samlat datan dragit samma slutsats. Den som vinner gehör enligt narrativ är den som hörs, och andra slutsatser begravs.
Citera
2022-12-03, 10:26
Medlem
Citat:
Har vi inte missförstått det här med vetenskap?

I massmedia ser vi ständigt artiklar som underskrivs av forskare. Det är väldigt viktigt att 99% av alla forskare stödjer tesen att växthusgaser värmer planeten. Då tänker jag bara: hur sund är den vetenskapen? Håller alla med? Om jag läste i Mind artiklar där alla bara håller med så hade det varit helt ointressant.

Det känns mer som att vi uppmanas lita på ett paradigm snarare än vetenskaplig metod.

Litar du på vetenskapen?

Det har blivit lite snett vad vi kallar vetenskap. För några månader sedan under corona sa en amerikansk läkare att han är vetenskapen själv (Fauci).
Citera
2022-12-03, 14:26
Medlem
Vetenskap som begrepp har oklart och har urvattnad betydelse. Man får bilda sig själv och försöka förstå de element som bygger det vi håller för sant vad gäller teoribildningar, modeller, evidens, etc. Man får vara skeptisk men på samma gång öppen. Som individer har vi en ett antal föreställningar som vi håller för sanna - ett belief set - och dessa måste revideras när motsägelser uppstår eller när justeringar måste göras om något nytt inkommer som inte stämmer med det som tidigare ingick i mängden av tros-satser. Allt är preliminärt.
Citera
2022-12-03, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schicklgrubblare
Dessutom finns det studier som visar att ju hetare en vetenskaplig tes är, desto mindre är sannolikheten att den är sann.
Nej.
Citera
2022-12-03, 14:57
Medlem
Schicklgrubblares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Nej.

Ju hetare en "sanning" är, desto större är sannolikheten att den är politiserad. Finns det 765 olika kön till exempel? Haha. Sen har vi storbolagen som sponsrar studier och vetenskapliga fakulteter.
Senast redigerad av Schicklgrubblare 2022-12-03 kl. 14:59.
Citera
2022-12-05, 23:06
Medlem
"Vetenskapen" styrs tyvärr mest av pengar, det är så när sanningen du kommer komma. Utöver det får du försöka berika ditt egna sinne med allsköns skrifter, och alltid ifrågasätta allt du läser.
Citera
2022-12-06, 12:58
Medlem
Är bra att veta vad en studie är. Alla kan forska men en studie ska kunna bevisas i kommande studier där man upprepar studien. De flesta studier klarar inte att upprepas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in