Citat:
1. Filosofi tenderar ha många åsikter och få sätt att testa vad som är sant. Inte riktigt detsamma som naturvetenskap.Jag har inte förmåga att läsa artiklar i alla vetenskapliga peer review tidskrifter, men jag kan läsa de filosofiska. Om jag läser i Mind så har varje artikel en udd riktad mot en annan tes. Så alla artiklar säger att någon annan har fel och att artikelförfattaren har rätt. Jag har förstått att detta stämmer generellt över all vetenskap.
2. Artiklar skrivs om sådant där en forskare anser att tidigare forskare haft fel eller i alla fall behöver kompletteras med något nytt. Sådant de är överens om blir sällan artiklar, det kan man möjligen hitta i inledningen som ett "som redan X visade så..."
3. Bara för att en forskare påstår att etablerad kunskap är fel behöver det inte vara så. Det är betydligt troligare att det är hans nya hypotes som visar sig fel.
Citat:
För att det finns en hel massa som forskarna, bortsett från en och annan tokstolle, är helt överens om. Däremot bör man vara lite skeptisk mot alla artiklar om nya revolutionerande rön. Om de är nya har de inte hunnit testas av andra forskare så det är svårt att veta om de håller. Det är ett problem eftersom media helst rapporterar om sådant som är nytt, inte något som är tio år gammalt men som man först nu börjar bli säker på stämmer. (Undantag om de får Nobelpris för det, då är det en nyhet även om forskningen är gammal).
Hur kan vi då säga att vi litar på vetenskapen?
Citat:
Om du läser att alla forskare anser jorden vara rund, blir du omedelbart skeptisk och tycker det är osunt, den kanske är platt?
I massmedia ser vi ständigt artiklar som underskrivs av forskare. Det är väldigt viktigt att 99% av alla forskare stödjer tesen att växthusgaser värmer planeten. Då tänker jag bara: hur sund är den vetenskapen?
Citat:
Det finns en forskningsfront även inom klimatforskning där forskarna är oense och ständigt kommer med nya resultat, vilket inte förhindrar att det också finns en grund som är etablerad sedan länge.
Vad jag försöker säga är att avvikande uppfattningar är mer talande för om en vetenskap är levande än att alla håller med.
Citat:
Som metod är det det bästa vi har.
Litar du på vetenskapen?