2023-08-17, 17:36
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Malmö har garanterat spelare på bänken med högre lön. Det ändrar naturligtvis inte det faktum att JG är sämsta värvningen vi gjort någonsin men saker ska likväl sättas i rimlig kontext.

Ja, det bör den väl vara allt sammantaget.

Samtidigt är den väl inte värre än beslutet att splasha 22-23 mkr över en Mikkelsen i jämförelse. Nu lär väl iof inte bajen behöva betala särskilt mycket av de avtalade bonusarna skulle jag gissa

https://fotbolltransfers.com/nyheter...ammarby/164442

Att JG fått så mycket skit medan norrmannen flyger helt under radarn stavas arrogans (om du läser detta Sanna).
Senast redigerad av London 2023-08-17 kl. 17:38.
Citera
2023-08-17, 17:43
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Jag hade bara för mig om att alla skriverier handlade om att det var Tekie som valde bort Häcken i vintras. Men jag borde såklart förstått att det var trams.

Tyckte ändå han såg riktigt bra ut hos er i början? Men som du säger verkar han ju vara lite dum i huvudet.

Han såg väl ok ut i ett dåligt lag. Han kom mitt i säsong medan det var försäsong för de andra. Jag kan ju se att han skulle kunna prestera hos oss som backup till Sadiku? Vet inte riktigt om han är box till box-spelare à la Hammar men som sexa? Ja

Citat:
Ursprungligen postat av Skarparattarn
Tekie är för stor för Hammarby för stor för Fortuna Sittard och alldeles för stor för Häcken
Men inte stor nog för Östersund! Denna gigant
Citera
2023-08-17, 17:46
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av London
Ja, det bör den väl vara allt sammantaget.

Samtidigt är den väl inte värre än beslutet att splasha 22-23 mkr över en Mikkelsen i jämförelse. Nu lär väl iof inte bajen behöva betala särskilt mycket av de avtalade bonusarna skulle jag gissa

https://fotbolltransfers.com/nyheter...ammarby/164442

Att JG fått så mycket skit medan norrmannen flyger helt under radarn stavas arrogans (om du läser detta Sanna).
16 har det väl också cirkulerat. Han är väldigt svårbedömd Mikkelsen; fina tendenser men skadad och nu ingen roll i vårt system. Jag kan se honom på sikt ta Nahirs plats som tia. Tror vi kan ha en liknande situation som ni har med Mange inom 12 månader med Nahir. Jag vill hoppas att man vågar ha tålamod med Mikkelsen för det finns väldigt mycket fotboll i honom men han skulle behöva 2-3 starter i rad för att få ut det. Det jag historiskt sett tkr ni varit väldigt duktiga på… plantera oliver när alla andra planterar tomater.
Citera
2023-08-17, 17:59
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fred Friendly
16 har det väl också cirkulerat. Han är väldigt svårbedömd Mikkelsen; fina tendenser men skadad och nu ingen roll i vårt system. Jag kan se honom på sikt ta Nahirs plats som tia. Tror vi kan ha en liknande situation som ni har med Mange inom 12 månader med Nahir. Jag vill hoppas att man vågar ha tålamod med Mikkelsen för det finns väldigt mycket fotboll i honom men han skulle behöva 2-3 starter i rad för att få ut det. Det jag historiskt sett tkr ni varit väldigt duktiga på… plantera oliver när alla andra planterar tomater.

Helt klart verkar han vara lika felspelad som vår oliv () Berg varit till stora delar och väldigt liknande situation i övrigt ja.

10 mkr för Berg var också på tok för dyrt när vi inte behövde spelartypen, hur bra han teoretiskt än må vara eller kan utvecklas till att bli även hos oss. Fattade aldrig det köpet även om tanken förmodligen var att samtidigt sälja Finndell men nej, inte ens då.

Skulle dock heller inte bli särskilt förvånad om Berg växer ut till att bli en nyckelspelare för oss kommande säsonger. Även Mikkelsen har såklart den möjligheten men stora skor som ska fyllas…
Citera
2023-08-17, 18:03
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ja, kanske svårt att stretcha en vadskada i över två år iof.
Äsch, kan man stretcha en dåligt stekt kyckling så

Gällande Mange Eriksson tror jag det vore ett misstag av DIF att släppa honom på det här sättet. Betydelsen av att ha sådana ledartyper och kulturbärare både på och vid sidan av planen ska inte underskattas, de är inte helt lätta att ersätta.

Han känner sig förmodligen förbisedd som har blivit petad (som lagkapten dessutom) till förmån för Berg (om man får tro intervjun med Victor Edvardsen), men utan att ha fått en ordentlig förklaring av tränarna.
Citera
2023-08-17, 18:36
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Äsch, kan man stretcha en dåligt stekt kyckling så

Gällande Mange Eriksson tror jag det vore ett misstag av DIF att släppa honom på det här sättet. Betydelsen av att ha sådana ledartyper och kulturbärare både på och vid sidan av planen ska inte underskattas, de är inte helt lätta att ersätta.

Han känner sig förmodligen förbisedd som har blivit petad (som lagkapten dessutom) till förmån för Berg (om man får tro intervjun med Victor Edvardsen), men utan att ha fått en ordentlig förklaring av tränarna.

Haha.

Helt enig i det fetmarkerade och en onödig situation vi har satt oss själva i. Harmonin i allt vi gjort senaste år och den aspekten av kultur (mycket tack vare fanbäraren Bosse) ska heller inte underskattas. Sedan ska bäst spelare spela också och där har inte Mange kommit upp i nivå ska även sägas.

Uppenbart har beslut som fattats i år skapat friktion som jag hoppas vi kommer hantera. Det kommer dock inte ske av sig självt och när man hamnat i sådan situation är en lösning oftast att byta ut vissa av de starka rösterna för att lyckas. Antingen hos de som är på plan eller bland de som står vid sidan av.

Ser gärna att Mange är kvar även om han inte kan räkna med en självskriven plats i elvan längre. Det tror jag han kan leva med i sitt ledarskap om han känner förtroende för ledningen och riktningen och är en del av den.

Bosse ifrågasätter ingen så mina blickar riktas någon annanstans. Även om det innefattar andra risker och trots resultaten vårt tränarpar lyckats med.

Vilken väg man än väljer så hoppas jag som jag tidigare skrivit att det sker värdigt. Väldigt många i befintlig organisation ska ha väldigt mycket hyll för vad de har åstadkommit för föreningen. Nu behövs det dock ruskas om lite.
Citera
2023-08-17, 18:45
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ser gärna att Mange är kvar även om han inte kan räkna med en självskriven plats i elvan längre. Det tror jag han kan leva med i sitt ledarskap om han känner förtroende för ledningen och riktningen och är en del av den.
Jag tror det är det här som är nyckeln.

Kan bara dra paralleller till Jeppe Andersen hos oss som blev bänkad och till och med av med kaptensbindeln. Men han bet ihop och krigade sig tillbaka in i startelvan och fick avsluta i klubben på ett bra sätt (om än under ny tränare då Marti kommit in istället för Milos).

Men det gäller ju som du säger att spelaren har förtroende för ledarskapet, och en tro på han i tränarnas ögon fortfarande kan bidra.

Är väl kanske där Mange tvekar, om han nu tycker att kommunikationen med KoT inte fungerar?
Citera
2023-08-17, 19:18
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Helt klart verkar han vara lika felspelad som vår oliv () Berg varit till stora delar och väldigt liknande situation i övrigt ja.

10 mkr för Berg var också på tok för dyrt när vi inte behövde spelartypen, hur bra han teoretiskt än må vara eller kan utvecklas till att bli även hos oss. Fattade aldrig det köpet även om tanken förmodligen var att samtidigt sälja Finndell men nej, inte ens då.

Skulle dock heller inte bli särskilt förvånad om Berg växer ut till att bli en nyckelspelare för oss kommande säsonger. Även Mikkelsen har såklart den möjligheten men stora skor som ska fyllas…
Trodde faktiskt han kom som bosman- tror oavsett att han nog kommer bli riktigt bra i sinom tid.

Med Mikkelsen är väl problemet att han vill spela tia men där är ju Nahir #1. Som ytter i 4-3-3 passar han inte heller även om man ju provat honom där och han gärna söker sig inåt i banan. Man måste vara fotbollsanalfabet om man inte ser hans kvalitet (få gör det) och direkt direkt ska han avyttras. Vi måste plantera oliver! Alla är inte tomater… snubben kommer från en håla liksom. Det kan ta tid. Martí har själv erkänt att han gjorde misstaget att spela honom för tidigt mot Gnaget i serien och att det satt sig på psyket hos honom.
Citera
2023-08-17, 19:25
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Jag tror det är det här som är nyckeln.

Kan bara dra paralleller till Jeppe Andersen hos oss som blev bänkad och till och med av med kaptensbindeln. Men han bet ihop och krigade sig tillbaka in i startelvan och fick avsluta i klubben på ett bra sätt (om än under ny tränare då Marti kommit in istället för Milos).

Men det gäller ju som du säger att spelaren har förtroende för ledarskapet, och en tro på han i tränarnas ögon fortfarande kan bidra.

Är väl kanske där Mange tvekar, om han nu tycker att kommunikationen med KoT inte fungerar?

Har inte mer insyn i deras kommunikation än vad du har men att ta in Berg och Bergvall tror jag är roten till konsekvenser som lett till problemet som jag tror existerar. Den senare hade ju varit tjänstefel att inte plocka in sett till ekonomisk potential men Berg kan man enligt mig ifrågasätta.

Nu var vi plötsligt i läget att Kapten Mange, Schüller, Finndell, Sabovic, Berg och Bergvall skulle konkurrera om tre platser. Lägg på Odefalk på detta.

En Berg som är för bra för att ha på bänken men samtidigt ett mittfält man helst inte vill rucka för mycket med från föregående säsong. Då väljer vi att spela honom som nia istället för exempelvis Asoro, Edvardsen eller Bergström.

När det av självklara anledningar inte fungerade prövades nya tankar och formationer.

Plötsligt har du en hel radda med individer som jag gissar inte förstod eller höll med om beslut som togs. Givetvis är Berg en bättre fotbollsspelare än Bergström exempelvis men jag är fortfarande helt övertygad om att Bergström är en bättre nia. Att Berg gick före Joel och Victor förutsätter jag retade gallfeber på dem även om de säkert gärna sett honom på plan som tia. Vad ska Mange spela som om Berg är tia?

Det som känts självklart blir plötsligt rörigt och ifrågasatt. Rotationer i truppen ingen förstår. Startelvor som ingen utanför organisationen kan begripa. Spelare som av naturliga skäl blir frustrerade.

Felet ligger inte på Bosse, KoT, Berg, Mange eller någon annan specifikt. Soppan som vi hamnat i behöver dock lösas och jag tror som sagt inte den gör det om inte ny energi kommer in med tydliga idéer som alla får förhålla sig till.

EN tänkt startelva är en bra start.
Citera
2023-08-17, 20:04
Medlem
MrSkargards avatar
Tycker att man kan ifrågasätta Berntsens så hyllade värvningsarbete:

Besirovic: 0 poäng så här långt.

Saletros: Gjort det väldigt bra men har en AIK-bakgrund och var i pipelinen redan under Manuels tid.

Pittas: För tidig att bedöma.

Tychosen: Skrattretande dålig defensivt.

Men säsongen är inte över.
Citera
2023-08-17, 20:18
Medlem
snurresprettiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSkargard
Tycker att man kan ifrågasätta Berntsens så hyllade värvningsarbete:

Besirovic: 0 poäng så här långt.

Saletros: Gjort det väldigt bra men har en AIK-bakgrund och var i pipelinen redan under Manuels tid.

Pittas: För tidig att bedöma.

Tychosen: Skrattretande dålig defensivt.

Men säsongen är inte över.

Om AIK skulle åka ur, vilka skulle försvinna?
Citera
2023-08-17, 20:33
Medlem
Londons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snurresprettis
Om AIK skulle åka ur, vilka skulle försvinna?

Den mest intressanta frågeställningen för någon som inte tillhör topp- eller bottenstrid.

Inte bara norrmannens nyförvärv. Utöver Saletros och Pittas… hur tänker Guidetti, Durmaz, Nordfeldt, Milosecevic och Papawhatever. Listan kan göras lång. Vilka vill kriga i S1 för en återkomst? Och vilka kommer man ha råd att ställa frågan till?
Senast redigerad av London 2023-08-17 kl. 20:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in