2023-02-20, 18:14
Medlem
junazs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
Bajen, bäst offensiv i AS, Spelet flyter oerhört bra när de är i hygglig form. Häcken var grymma förra året och var bättre framåt, men över senaste åren har Bajen varit bäst i serien under långa perioder. Rackigt lag, ja kanske...men hemma på plasten kommer det vissla till. Tyngden borta får vi se, det är lite pannben som man kan oroa sig över om de finns tillräckligt av.
Ja, spelmässigt har Bajen varit i absoluta toppen senaste åren. Problemet är att man inte vinner serien på bollinnehav och antal avslut, utan det är målen som räknas.

Man spelade ut i princip alla andra lag förra året samt spelade jämnt med topplagen, men problemet är att det togs alldeles för få poäng mot toppkonkurrenterna (alldeles för många kryss och för få vinster), samt så klart att man torskar x2 mot Värnamo - det ska bara inte hända; med all respekt för Värnamo.

Kan Bajen ta de sista stegen och klara av att vinna även mot topplagen (MFF/Häcken/DIF främst) så kan man utmana om guldet på allvar. Men det känns extremt ovisst om den här unga truppen har den kapaciteten ännu.

Lär nog bli MFF, Häcken och DIF i topp med Bajen och AIK som jagar strax där bakom.
Citera
2023-02-20, 18:22
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av junaz
Ja, spelmässigt har Bajen varit i absoluta toppen senaste åren. Problemet är att man inte vinner serien på bollinnehav och antal avslut, utan det är målen som räknas.

Man spelade ut i princip alla andra lag förra året samt spelade jämnt med topplagen, men problemet är att det togs alldeles för få poäng mot toppkonkurrenterna (alldeles för många kryss och för få vinster), samt så klart att man torskar x2 mot Värnamo - det ska bara inte hända; med all respekt för Värnamo.

Kan Bajen ta de sista stegen och klara av att vinna även mot topplagen (MFF/Häcken/DIF främst) så kan man utmana om guldet på allvar. Men det känns extremt ovisst om den här unga truppen har den kapaciteten ännu.

Lär nog bli MFF, Häcken och DIF i topp med Bajen och AIK som jagar strax där bakom.
Jag tror de 5 kommer ligga huller om buller över året. Och att ngt kommer vara på 7-8 plats o dansa ett tag. Men alla 5 ska vara minst topp 6 när året är slut.
Citera
2023-02-20, 19:33
Kan inte riktigt släppa att Turgott faktiskt sett rätt bra ut på försäsongen. Hoppas fortfarande att jag missbedömt honom. Skitlukten ifrån ÖFK börjar iallafall försvinna.

Sedan blir det tydligare och tydligare att han inte har särskilt stora skor att fylla. Ytterligare en match för Jeremejeff utan mål. Kommer han göra ett enda mål för Levadiakos? Och kommer Panathinaikos göra sig av med honom utan att han gjort en enda träning för klubben?
Senast redigerad av trazke 2023-02-20 kl. 19:40.
Citera
2023-02-20, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av se_där...
Jag historiskt sett så är Gunnilse en framgångsrik klubb. Jag lever dock i nutid, och då är Hammarby framgångsrikare än IFK Göteborg. Pratar vi om 80 och 90 talet så har jag inga problem att erkänna IFKs storhet. Eller Örgytes storhet om 50 talet är intressant att titta på.

Jag säger detta för att det blir lite slentrian att häva ur sig att Bajen inte är framgångsrika, när vi har ett antal klubbar som inte varit i närheten av Bajens nivå de senaste 3-4 åren.

IFK vann ju cupen också rätt nyss, året innan Bajen, tack vare lite snubbel från MFF. Det innebär tre titlar på tio år, trots att det är IFKs svagaste tio-års period (som jag tycker är lämplig miniminivå) sedan exilen från AS på 70-talet.

Med det medger jag att Hammarby varit bättre än IFK i serien de allra sista åren men som sagt inte ens över senaste tio klarar Bajen av IFK, eftersom man har då de första åren i senaste tio i superettan vilket är ett enormt minus och Blåvitt hade några bra placeringar i början. (3-2-2-4 13-16).

PS 50 talet var inte bra för ÖIS det var först de sista åren man spelade i AS.
Citera
2023-02-20, 19:57
Medlem
snurresprettiss avatar
Lite roligt när Josip Ladan och Svanemyr i Tuttosvenskan tjafsar förut om danska är lätt å förstå eller inte, sedan fortsatte den lite speciella stämningen mellan dom två.

Det märks att Josip verkligen inte gillar AIK och gnagare.
Citera
2023-02-20, 20:05
Vilka fotbollspoddar för allsvenskan har vi?

Fotbollsmorgon
Tuttosvenskan
Studioallsvenskan
Fans corner
Rondo (finns bara på spotify?)

Har jag missat någon? "Lundh" räknar jag inte med.

Har Aik och Dif någon egen podd?
Citera
2023-02-20, 20:09
Citat:

Fotbollsmorgon
Tuttosvenskan
Studioallsvenskan
Fans corner

Ljugarbänken har visserligen inte startat ännu men springer i cirklar kring övriga poddar.
Citera
2023-02-20, 20:12
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Ljugarbänken har visserligen inte startat ännu men springer i cirklar kring övriga poddar.
Dom verkar inte kört sedan november, men dom kanske kommer igång snart.
Citera
2023-02-20, 20:51
Medlem
Citat:

Fotbollsmorgon
Tuttosvenskan
Studioallsvenskan
Fans corner

DIF har DIFpodden som är nominerad till Guldskölden för bästa podcast.
Rätt sjuk leverans från deras sida. 170 avsnitt (och då är inte ens Hockeypodd-avsnitt och Träningsrapporter inräknade) 2022.

Gnaget har Testa stör. Bra snack, men kan tycka panel-formatet blir rätt tjatigt i längden. Betydligt bättre när dom har en gäst som dom kan intervjua.
Citera
2023-02-20, 21:07
Citat:
Ursprungligen postat av Cratzie
DIF har DIFpodden som är nominerad till Guldskölden för bästa podcast.
Rätt sjuk leverans från deras sida. 170 avsnitt (och då är inte ens Hockeypodd-avsnitt och Träningsrapporter inräknade) 2022.
Bajenpodden har 465 avsnitt. Ett par stökiga livesändingar på bortaresor har nog dödat alla deras chanser att nomineras i någonting...
Citera
2023-02-20, 21:32
Medlem
Skarparattarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Kan inte riktigt släppa att Turgott faktiskt sett rätt bra ut på försäsongen. Hoppas fortfarande att jag missbedömt honom. Skitlukten ifrån ÖFK börjar iallafall försvinna.

Sedan blir det tydligare och tydligare att han inte har särskilt stora skor att fylla. Ytterligare en match för Jeremejeff utan mål. Kommer han göra ett enda mål för Levadiakos? Och kommer Panathinaikos göra sig av med honom utan att han gjort en enda träning för klubben?

Trazke jag följer grekiska ligan och kan säga att det är en av dom defensivaste ligorna näst intill omöjligt göra mål där om man inte spelar i Olympiakos eller AEK Aten. Förstår ej vad Jeremejeff tänkte när han gick dit. Bundesliga2 hade varit betydligt smartare.
Citera
2023-02-20, 21:48
Medlem
Citat:
Bajenpodden har 465 avsnitt. Ett par stökiga livesändingar på bortaresor har nog dödat alla deras chanser att nomineras i någonting...

465 avsnitt under 2022? De é fan starkt jobbat.
Tror DIFpodden ligger på över 800 totalt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in