Citat:
Ursprungligen postat av
Robtic
Jag har funderat väldigt mycket på vilken strategi som skulle vara bäst. Vänta till april eller inte?
1. Ta ett lån(600k) idag via Lendo/Advisa HELT själv. Att jag inte har någon medsökande ökar troligen räntan(eller i värsta fall nekad av vissa långivare), och räknar troligen med en ränta på 8-10%. Bara boräntan kommer ju vara på 4%. Jag kommer inte ta något lån om räntan är högre än 9% idag. Inkomst 2021: 470 000kr, UC-score: 0.5. Fördelen är att vi inte betalar 20k-25k i månaden i endast lån fram till april(totalt 80-100k).
2. Jag tar ett lån tillsammans med min bror antingen ett samlingslån eller privatlån som vi sedan betalar av alla lån med. Privatlån är väl i princip samma sak som samlingslån, skillnaden är väl endast att banken inte samlar alla lån åt dig? Vi ska först räkna ihop alla lån och se hur mycket skulden uppgår till(med ränta och allt också). Brorsan kommer troligen tjäna lite över 300k, god UC-score och inga skulder heller. År 2022 kommer min årsinkomst vara 530k.
Nackdelarna här är dock att vi har troligen betalat 80-100k i bara lån fram tills april och att räntan på blancolån kommer nog bli högre i april 2023.
20k-25k är vad min pappa har sagt, men jag måste ta min tid och räkna allt själv det faktiska siffran.
För mig är det så att jag har lån, men jag har också tillgångar (Aktier).
Skulle kunna betala bort nästan allt mitt lån, men väljer att inte göra det då aktier just nu ligger jävligt lågt av många anledningar,så jag ser det som att det bara kan bli bättre från och med nu och att mina aktier kommer öka i värde.
Så att sälja alla mina aktier nu och betala bort lån tror jag vore rent vansinne.