2022-12-03, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Switz
Har räntorna gått upp även på privatlån?

Fråga någon som vet, jag har inte tagit något privatlån nyligen, men det låter rimligt att de borde ha gått upp eftersom allt annat går upp.

Jag hade ett privatlån som hade 4% ränta, men när jag kollade för 2-3 månder sedan så var det uppe i 5,6%. Loggade nu in på banken och ser att de nu är uppe i 7,29% så det börjar dra iväg rejält.
Citera
2022-12-03, 12:29
Medlem
Switzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Fråga någon som vet, jag har inte tagit något privatlån nyligen, men det låter rimligt att de borde ha gått upp eftersom allt annat går upp.

Jag hade ett privatlån som hade 4% ränta, men när jag kollade för 2-3 månder sedan så var det uppe i 5,6%. Loggade nu in på banken och ser att de nu är uppe i 7,29% så det börjar dra iväg rejält.

Ofan det visste jag inte. Då tror jag nog mer på din uppskattning runt 8% faktiskt.
Citera
2022-12-03, 12:37
Medlem
Robtics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Switz
Du skulle få en bra ränta. Ansök inte på Lendo eller liknande, utan vänd dig till din bank i första hand. Fungerar inte det så vänd dig till Lendo. Skulle gissa 4.5-5% ränta för din del. Lycka till.

Jag tror absolut inte att jag kommer få 4.5-5%. Bara boräntan beräknas att nå upp till ~4.5% våren 2023. Lär bli minst 7%.
Citera
2022-12-03, 12:38
Medlem
Robtics avatar
Jag har funderat väldigt mycket på vilken strategi som skulle vara bäst. Vänta till april eller inte?

1. Ta ett lån(600k) idag via Lendo/Advisa HELT själv. Att jag inte har någon medsökande ökar troligen räntan(eller i värsta fall nekad av vissa långivare), och räknar troligen med en ränta på 8-10%. Bara boräntan kommer ju vara på 4%. Jag kommer inte ta något lån om räntan är högre än 9% idag. Inkomst 2021: 470 000kr, UC-score: 0.5. Fördelen är att vi inte betalar 20k-25k i månaden i endast lån fram till april(totalt 80-100k).

2. Jag tar ett lån tillsammans med min bror antingen ett samlingslån eller privatlån som vi sedan betalar av alla lån med. Privatlån är väl i princip samma sak som samlingslån, skillnaden är väl endast att banken inte samlar alla lån åt dig? Vi ska först räkna ihop alla lån och se hur mycket skulden uppgår till(med ränta och allt också). Brorsan kommer troligen tjäna lite över 300k, god UC-score och inga skulder heller. År 2022 kommer min årsinkomst vara 530k.

Nackdelarna här är dock att vi har troligen betalat 80-100k i bara lån fram tills april och att räntan på blancolån kommer nog bli högre i april 2023.

20k-25k är vad min pappa har sagt, men jag måste ta min tid och räkna allt själv det faktiska siffran.
Citera
2022-12-03, 12:42
Medlem
Switzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robtic
Jag tror absolut inte att jag kommer få 4.5-5%. Bara boräntan beräknas att nå upp till ~4.5% våren 2023. Lär bli minst 7%.
Ju längre du väntar desto dyrare lär det bli. Men lycka till. Hoppas ni löser det.
Citera
2022-12-03, 12:46
Medlem
Citat:
Jag har funderat väldigt mycket på vilken strategi som skulle vara bäst. Vänta till april eller inte?

1. Ta ett lån(600k) idag via Lendo/Advisa HELT själv. Att jag inte har någon medsökande ökar troligen räntan(eller i värsta fall nekad av vissa långivare), och räknar troligen med en ränta på 8-10%. Bara boräntan kommer ju vara på 4%. Jag kommer inte ta något lån om räntan är högre än 9% idag. Inkomst 2021: 470 000kr, UC-score: 0.5. Fördelen är att vi inte betalar 20k-25k i månaden i endast lån fram till april(totalt 80-100k).

2. Jag tar ett lån tillsammans med min bror antingen ett samlingslån eller privatlån som vi sedan betalar av alla lån med. Privatlån är väl i princip samma sak som samlingslån, skillnaden är väl endast att banken inte samlar alla lån åt dig? Vi ska först räkna ihop alla lån och se hur mycket skulden uppgår till(med ränta och allt också). Brorsan kommer troligen tjäna lite över 300k, god UC-score och inga skulder heller. År 2022 kommer min årsinkomst vara 530k.

Nackdelarna här är dock att vi har troligen betalat 80-100k i bara lån fram tills april och att räntan på blancolån kommer nog bli högre i april 2023.

20k-25k är vad min pappa har sagt, men jag måste ta min tid och räkna allt själv det faktiska siffran.

För mig är det så att jag har lån, men jag har också tillgångar (Aktier).
Skulle kunna betala bort nästan allt mitt lån, men väljer att inte göra det då aktier just nu ligger jävligt lågt av många anledningar,så jag ser det som att det bara kan bli bättre från och med nu och att mina aktier kommer öka i värde.

Så att sälja alla mina aktier nu och betala bort lån tror jag vore rent vansinne.
Citera
2022-12-03, 12:51
Medlem
Robtics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
För mig är det så att jag har lån, men jag har också tillgångar (Aktier).
Skulle kunna betala bort nästan allt mitt lån, men väljer att inte göra det då aktier just nu ligger jävligt lågt av många anledningar,så jag ser det som att det bara kan bli bättre från och med nu och att mina aktier kommer öka i värde.

Så att sälja alla mina aktier nu och betala bort lån tror jag vore rent vansinne.

Om du kan betala av dina lån månadsvis utan att det är alltför jobbigt så ser jag ingen vits att sälja din aktier för att betala av lånen.
Citera
2022-12-03, 13:25
Medlem
Hfuhruhurrs avatar
Citat:

Ta också kontakt med alla inkassobolag med flera och fråga vad de kan erbjuda någon rabatt om ni betalar av allt på en gång. En del kan faktiskt gå med på mer än man kan tro.
Citera
2022-12-03, 13:52
Medlem
Horrorgrams avatar
Citat:

Ta ett lån med din bror. Bättre förutsättningar för lägre ränta och bättre villkor.
Citera
2022-12-03, 14:21
Medlem
Robtics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Horrorgram
Ta ett lån med din bror. Bättre förutsättningar för lägre ränta och bättre villkor.

Även om räntan kommer troligen öka i vår? Bara boräntan kommer att ligga på 4.5 i vår enligt prognos.

Om jag ansöker om lån nu bara för att titta på vad de erbjuder, kommer det påverka mig nästa gång om jag skulle bestämma mig att ansöka lånet i april istället? Det har inte tagits kreditupplysningar på mig som jag vet. Annars kan jag betala 29 kr för att ta reda på det utan att det syns på kreditupplysningen.
Senast redigerad av Robtic 2022-12-03 kl. 14:33.
Citera
2022-12-03, 14:48
Medlem
Citat:
Jag har besvarat på dina frågor på förgående inlägg.

Som sagt så är det vi som hjälper till att betala av hyran, el osv. Mamma står för maten. Så det är så vi får det att gå runt.

Jag gillar mitt jobb, men jag har alltid velat bli läkare så jag ska bli det nu när jag är fortfarande ung. Ekonomiskt kommer det löna sig över tid.

Min bror är på att ansöka lånet, men han tog sin examen och började jobba i år så han får ingen inkomstdeklaration fram tills i april.
Det behövs inte någon inkomstdeklaration för att låna pengar. Det som banken kräver är att din bror kan göra det troligt att han kan betala tillbaka pengarna. Visar man upp ett anställningsintyg med fast anställning med hög lön och man inte har några skulder sedan tidigare och låg boendekostnad så kan man få lån direkt. Så klart så är det mer jobb för banken att granska än att en dator gör det automatiskt.

Skulle ändå vilja avråda er att ta på er skulderna. Bättre då att ni hjälper till med pengar för att öka amorteringstakten. Spelar mindre roll om räntan är 12 eller 8 %. Se bara till att amortera bort de största skulderna först.

Som man brukar säga: "Att gå i borgen är att gå i sorgen"
Citera
2022-12-03, 14:55
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Hej,

Pappa har en skuld på ca 650k(kr) och lånat från diverse långivare. Vissa av dessa lån har så höga räntor som 16-17% och lär öka nu. Vissa skulder är ganska små(30000k) som vi har planerat att betala av ganska fort. Varje månad så betalar han ca 20k för skulderna, vilket är mycket. Han har påverkats psykiskt av detta och tänker hjälpa honom.

Jag ska ansöka ett samlingslån via Lendo som huvudsökande och pappa är medsökande. Grejen är att pappa inte har det bästa UC-score eller kreditvänlighet. Har en lön på ca 250k(år) och skuld på 650k. Tror du att det skulle minska våra chanser för oss att få förmånlig ränta om jag har honom som medsökande? Jag vill ju inte heller ha hela skulden på mig om något skulle gå fel mellan oss(vilket jag inte tror kommer hända, men man vet aldrig).

Mina uppgifter
Lön: 460k-510k
UC-score: 0.5(Mycket bra)
Inga betalningsanmärkningar
Inga lån
Inga skulder

Hur mycket ränta kan vi få på ett lån som är 600k?
Bara så att du vet: Även om ni båda står på lånet (han är medsökande), så står du ändå med hela risken om han inte kan betala. Det blir alltså en form av välgörenhet från din sida. Ingen fel på det, men jag skulle själv inte göra det om jag inte kunde avvara pengarna att skänka som en gåva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in