• 1
  • 2
2022-12-01, 12:31
Medlem
Hej! Nu befinner jag mig i ett nytt knepigt lge d man bor i detta frbaskade sosse land. Tidigare i r hade jag planer att kpa mig en lgenhet i syfte att hyra ut den.

Det gick inte. Nu vill jag kpa ett radhus och ha den i ett r genom mamman (Pluggar fortfarande) och hyra ut alla 4 rum till sktsamma individer. MIN plan r att hyra ut svart, i ett r, fr att sedan uppgradera och skaffa mig en gandertt. S min frga r, vad hnder om jag blir fngad av freningen? Och vad r de bsta tgrder jag kan ta fr att undvika det?

Uppskattar alla rd!
Tack
Citera
2022-12-01, 12:44
Medlem
Kp inte ett radhus i en BRF-frening. D mste du ha styrelsens godknnande fr uthyrning.

Kp ett frikpt radhus. D fr du hyra ut hur du vill.

Du begr ett lagbrott om du systematiskt hyr ut fyra rum svart. Betala 30% av verskottet i skatt s kan du sova tryggt om kvllarna och slipper fngelse. Du riskerar att dom som hyr av dig anmler dig till skatteverket vid minsta missnje annars.
Senast redigerad av Precise 2022-12-01 kl. 12:48.
Citera
2022-12-01, 13:38
Medlem
Brutus01s avatar
Partier och partipolitik --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2022-12-02, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bastarder
Hej! Nu befinner jag mig i ett nytt knepigt lge d man bor i detta frbaskade sosse land. Tidigare i r hade jag planer att kpa mig en lgenhet i syfte att hyra ut den.

Det gick inte. Nu vill jag kpa ett radhus och ha den i ett r genom mamman (Pluggar fortfarande) och hyra ut alla 4 rum till sktsamma individer. MIN plan r att hyra ut svart, i ett r, fr att sedan uppgradera och skaffa mig en gandertt. S min frga r, vad hnder om jag blir fngad av freningen? Och vad r de bsta tgrder jag kan ta fr att undvika det?

Uppskattar alla rd!
Tack
Att hyra ut i andra hand kan bli vldigt kostsamt. Var en nyhet fr ngra dagar sedan nr ett brott intrffade i lgenheten. Slutade med att garen ftt kostnader p minst 150 000 kr.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...er-utredningen
Citera
2022-12-03, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Att hyra ut i andra hand kan bli vldigt kostsamt. Var en nyhet fr ngra dagar sedan nr ett brott intrffade i lgenheten. Slutade med att garen ftt kostnader p minst 150 000 kr.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/st...er-utredningen

Jag och min mamma har koll p lget. Vi kommer inte hyra ut t vilka personer som helst. Vi hyr ut r par, studenter, mnniskor som jobbar osv. Det jag undrade var om det r en bra id att hyra ut denna svart i 6 mnader fr att sedan slja den och kpa en gandertt.

Man vill ju inte vara ngon som bryter mot lagen , men vi bor ju trots allt i Sverige. Ett sosseland dr alla pengar man tjnar gr t flyktingar och kvinnor som r i behov av "hjlp".
Citera
2022-12-03, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Precise
Kp inte ett radhus i en BRF-frening. D mste du ha styrelsens godknnande fr uthyrning.

Kp ett frikpt radhus. D fr du hyra ut hur du vill.

Du begr ett lagbrott om du systematiskt hyr ut fyra rum svart. Betala 30% av verskottet i skatt s kan du sova tryggt om kvllarna och slipper fngelse. Du riskerar att dom som hyr av dig anmler dig till skatteverket vid minsta missnje annars.

Ok. I vrsta fall fr jag bo dr, ha ett rum fr mig sjlv och hyra ut resterande rum. Om jag minns rtt kan freningen inte sga ngot om mitt uthyrande d det sgs att jag har inneboende.
Citera
2022-12-03, 15:21
Medlem
Citat:
Jag och min mamma har koll p lget. Vi kommer inte hyra ut t vilka personer som helst. Vi hyr ut r par, studenter, mnniskor som jobbar osv. Det jag undrade var om det r en bra id att hyra ut denna svart i 6 mnader fr att sedan slja den och kpa en gandertt.

Man vill ju inte vara ngon som bryter mot lagen , men vi bor ju trots allt i Sverige. Ett sosseland dr alla pengar man tjnar gr t flyktingar och kvinnor som r i behov av "hjlp".
Dina grannar kommer definitivt att mrka att du hyr ut ett antal rum. Det r ok s lnge som du sjlv bor i lgenheten (radhuset) men om du inte bor dr fysiskt s behver du tillstnd frn freningens styrelse. Det blir d vldigt uppenbart att du hyr ut din lgenhet. Ofta s fr man bara hyra ut under en begrnsad tid och det krvs att man har skl. I ditt fall skulle du kunna bli nekad. Att du vill tjna pengar p uthyrning r inte ett godtagbart skl dremot om du exempelvis studerar en termin p annan ort.

Orsaken till att det krvs tillstnd r fr att skydda vriga medlemmar i freningen. De har valt att bli medlemmar i en bostadsrttsfrening fr att slippa hyresgster. "ger" man sin lgenhet s r man med stor sannolikhet frsiktig med bde bostaden och freningens vriga tillgngar. Det krvs dessutom att man kan pynta in ett par hundra tusen kronor i handpenning och fr ett strre bostadsln. Det medfr att risken minskar fr att man ska f grannar som super, knarkar och lever rvare. Behvs ett frvrvsarbete eller att man r pensionr som frvrvsarbetat fr att kunna kpa en lgenhet. Det sllar bort en del problem fr vriga grannar.

https://www.domstol.se/amnen/hyra-bo...-i-andra-hand/
Citera
2022-12-03, 15:41
Medlem
godboys avatar
Att hyra ut svart kan bli grava problem, det fattar du nog om du tnker efter. Vilka r intresserade av ett svartkontrakt? Mitt tips r att tnka efter ven dr. Du fr ju en strre risk att f in skitfolk om du kr svart. Allt kan ju lta som guld och grna skogar nr du trffar dem och de presenterar sig, men nr de vl flyttat in kan du f mycket grava problem med bde frstrelse och strningar.
Citera
2022-12-03, 17:37
Medlem
Sonny00s avatar
Citat:

Uppskattar alla rd!
Tack

Varfr planerar du att kpa ett bostadsrttsradhus om du vill hyra ut det? Ett radhus med gandertt gr ju det hela s mycket enklare. Men det kanske inte finns p din ort? Eller r det en prisfrga?
Citera
2022-12-03, 19:27
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:

Uppskattar alla rd!
Tack

Tnk p att dina hyresgster fr besittningsrtt till slut. Det kan allts bli svrt att bli av med dem.
Citera
2022-12-06, 17:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonny00
Varfr planerar du att kpa ett bostadsrttsradhus om du vill hyra ut det? Ett radhus med gandertt gr ju det hela s mycket enklare. Men det kanske inte finns p din ort? Eller r det en prisfrga?

Det r en prisfrga. Jag r 22 r och pluggar fortfarande. Javisst, jag kan tnka mig bo dr och hyra ut 2-3 rum och sedan skaffa mig en gande rtt 8 mnader senare. Jag r redo att offra varenda krona t sparandet s lnge jag fr kl mig i olika kostymer vart jag n gr!

Jag lgger 300 tusen p ett radhus i en jvla frening som inte tillter uthyrning, bor dr och hyr ut 3 rum. Tjnar 20k som student genom uthyrandet, lgger 5 tusen p klder om mnaden och sparar resten. 8 mnader senare sljer jag det huset och skaffar mig en gandertt fr 500 tusen.
Citera
2022-12-06, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Tnk p att dina hyresgster fr besittningsrtt till slut. Det kan allts bli svrt att bli av med dem.

Jag hyr ut i frsta hand t brudar. Jag kommer se till s att det r mysigt dr inne med biljardbord osv. Om inte det gr s hittar jag sktsamma individer helt enkelt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in