Flashback bygger pepparkakshus!
2022-12-01, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Du äger inte din bostad förrän lånet är betalt.

Frågor på det?

Jag har en fråga: Vad är det du vill ha sagt med det?
Citera
2022-12-01, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Fast det sa jag ju inte. En miljon på ett och ett halvt år var det, inte tvärt om.

Så 6.5 miljoner för boende relativt nära Stockholm är inte speciellt radikalt.

Dom som säger att man kan hitta hus nära Stockholm för 5 mille är endera beredda att bo i rätt tveksamma områden eller så pratar man om marknaden för 12 år sedan.

Ok. Du kan nog förvänta dig att villapriserna snart är på samma nivå som för 12 år sedan. Lite trist då att betala av på lån för 5,5 mille eller, vad vet jag, du kanske liksom många andra ha passat på att låna ännu mer till renovering och ev ny bil också. Hur som helst är det nog bara att bita i det sura äpplet och skippa utlandssemestern de nämaste åren. Btw så skriver jag detta från ett soligt GranCanaria.

Härmed avslutar jag den här dialogen.
Citera
2022-12-01, 20:11
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Ok. Du kan nog förvänta dig att villapriserna snart är på samma nivå som för 12 år sedan. Lite trist då att betala av på lån för 5,5 mille eller, vad vet jag, du kanske liksom många andra ha passat på att låna ännu mer till renovering och ev ny bil också. Hur som helst är det nog bara att bita i det sura äpplet och skippa utlandssemestern de nämaste åren. Btw så skriver jag detta från ett soligt GranCanaria.

Härmed avslutar jag den här dialogen.

Så vad skulle vi gjort då, när vi behövde någon stans att bo?

Jag kör en 30 år gammal bil som jag betalat kontant för, och utlandssemestrar har vi inte haft på 12 år. Så det du tror om mig stämmer rätt dåligt.

Njut av Grand Canaria, hoppas du får diarré.
Citera
2022-12-01, 21:07
Citat:
Så vad skulle vi gjort då, när vi behövde någon stans att bo?

Jag kör en 30 år gammal bil som jag betalat kontant för, och utlandssemestrar har vi inte haft på 12 år. Så det du tror om mig stämmer rätt dåligt.

Njut av Grand Canaria, hoppas du får diarré.

Ja vad sägs om att försöka fixa bättre betalda jobb eller alternativa inkomster genom investeringar eller på annat sätt.

Jävla Gnäll, det kommunala vattnet och avloppet. Varför gick du inte in i kommunalpolitiken och försökte få en plats genom ett parti, företrädesvis sossarna då möjligtvis, i kommunens stadsbyggnadsnämnd så kunde du driva den frågan. Hade du blivit ordförande hade du fått ett arvode på 30k+ på köpet. Om man är förbannad och bitter kan man använda den aggretionen till att förändra.

Alla andra i politiken gör fel, men gå in i politiken och driv frågan då. Men nån annan skall liksom göra det
Citera
2022-12-01, 21:23
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Ja vad sägs om att försöka fixa bättre betalda jobb eller alternativa inkomster genom investeringar eller på annat sätt.

Jävla Gnäll, det kommunala vattnet och avloppet. Varför gick du inte in i kommunalpolitiken och försökte få en plats genom ett parti, företrädesvis sossarna då möjligtvis, i kommunens stadsbyggnadsnämnd så kunde du driva den frågan. Hade du blivit ordförande hade du fått ett arvode på 30k+ på köpet. Om man är förbannad och bitter kan man använda den aggretionen till att förändra.

Alla andra i politiken gör fel, men gå in i politiken och driv frågan då. Men nån annan skall liksom göra det

Ok. Så det är inte ok att tycka att penningpolitiken varit helt hjärndöd och satt folk i en kass situation? Istället för att betala marknadspriset för min bostad skulle jag ha bytt karriär, blivit politiker, ändrat på reglerna så att boendet blivit billigare.

Hur lång tid skulle det ta och var skulle jag bott under tiden?
Citera
2022-12-02, 00:12
Citat:
Ok. Så det är inte ok att tycka att penningpolitiken varit helt hjärndöd och satt folk i en kass situation? Istället för att betala marknadspriset för min bostad skulle jag ha bytt karriär, blivit politiker, ändrat på reglerna så att boendet blivit billigare.

Hur lång tid skulle det ta och var skulle jag bott under tiden?

Jo absolut det anser jag också, att penningpolitiken är hjärndöd. Saker och ting är inte statiska helt enkelt. Detta scenario var inte direkt någon överraskning. Att sedan man försöker locka Svenssons genom media att tro på diverse lögner är ju inte bra men allt detta har varit för uppenbart.

VA grejerna vet jag inte tidsaspekt på, det är som sagt upp till varje kommun, nämnden och fullmäktige, sådant förtroendeuppdrag kan man ha på sidan om ett vanligt jobb tex.
Citera
2022-12-02, 02:55
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Jo absolut det anser jag också, att penningpolitiken är hjärndöd. Saker och ting är inte statiska helt enkelt. Detta scenario var inte direkt någon överraskning. Att sedan man försöker locka Svenssons genom media att tro på diverse lögner är ju inte bra men allt detta har varit för uppenbart.

VA grejerna vet jag inte tidsaspekt på, det är som sagt upp till varje kommun, nämnden och fullmäktige, sådant förtroendeuppdrag kan man ha på sidan om ett vanligt jobb tex.

Men frågan kvarstår, hur ska man bo? Om
Man av en drös anledningar behöver bo när Stockholm kan man ju inte tro att man på något sätt kan ställa sig utanför marknaden.
Citera
2022-12-02, 09:37
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Det finns inga andra hållhakar än att vid en försäljning så har banken första tjing på att få tillbaka sina pengar. Banken har ingen äganderätt öht. De kan inte bestämma hur mycket du ska sälja ditt hus för, när du ska sälja, de styr inte över underhåll eller och de har ingenting att säga till om ifall du skulle vilja hyra ut ditt hus till en crackpundare.

Märks att du inte känner till fenomenet exekutiv auktion.

Också en grej som ett flertal kommer få bekanta sig med inom kort.

Citera
2022-12-02, 09:39
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 744glx
Jag har en fråga: Vad är det du vill ha sagt med det?

Du "äger" inte något som någon annan har en hållhake på.
Juridisk till en viss nivå javisst, men inte fullt ut.

Inte svårare än så.
Citera
2022-12-02, 09:44
Medlem
LKKINGENs avatar
Bostadsmarknaden har blivit ett sätt att tjäna pengar inte att skaffa sig ett boende.
Allt handlar om investering.
De som tjänar mest är mäklarna och vilka tror ni det är som drivit på den enorma värdestegringen.
Tar man lån för att leva över sina tillgångar då får man också ta konsekvenserna, sluta gnäll.
Men det är klart har man det klent med intellektet kan man såklart alltid skylla på samhället..
Citera
2022-12-02, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlbom
Jo, banken har väldigt tydliga ramar för hur mycket de vill och får låna ut till dig. Det baseras på kontantinsats, hur mycket du har att röra dig med efter driftkostnader är betalda beroende på antal barn i hushållet etc.

Och de lånar inte ut mer än 4,5 x hushållets årsinkomst (s.k skuldkvot).

Så banken lånar inte ut flera miljoner hur som helst utan att säkra att den som lånar klarar det med mycket god marginal, och kraftig höjda räntor har i många år varit en faktor de har med i beräkningen. Allt det här kommer du märka om du själv ansöker om ett lånelöfte en vacker dag.
Jo det gör de, fast inte på bolånet, efter folk fått sitt bolån så skaffar de kreditkort som de maxar, leasar bil osv så därför stämmer inte kalkylen 5-6 år efter bolånet beviljades.
Citera
2022-12-02, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Du "äger" inte något som någon annan har en hållhake på.
Juridisk till en viss nivå javisst, men inte fullt ut.

Inte svårare än så.
Jo faktiskt så äger man sitt hus, oavsett om man har noll i lån eller en miljard.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in