Flashback bygger pepparkakshus!
2023-04-10, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Ja, men bankerna har utlåning till privatpersoner som en del av sin normala verksamhet. Det har ju inte Riksbanken.

Om.det var så att affärsbankerna gav personalrabatt till Riksbanksanställda så låter det ju väldigt märkligt, något för UG att granska.

Och den tidigare nämnda kocken i lunchmatsalen är ju inte ens anställd av Riksbanken utan den är ju upphandlad av en extern aktör.
Jag skriver bara vad jag vet genom anställda på RB, att dom som anställda fick förmånliga bolån. Hur det gick till rent praktiskt har jag aldrig brytt mig om att fråga/ta reda på. Det är alltså inte BS, som vissa tror.

Om kocken var anställd direkt av RB skulle väl det vara rimligt att även den personen omfattas av villkoren, men om det ligger externt låter det dock märkligt.
Citera
2023-04-10, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Att räntorna skulle gå upp är inget oväntat. Dom som trodde att vi skulle ha låga räntor framöver har tänkt med arslet. Frågan är inte om räntorna skulle gå upp utan när. Dagens räntor är absolut inte höga. Räntorna har varit på tok för låga tidigare. När man tog lån så ska man självklart räknat med en ränta runt.5-7% och har man inte gjort det så får man bita i det sura äpplet nu.
Detta är inte bankernas fel. Felet ligger hos dom som har envisats med att tro att räntorna skulle förbli låga, alltså låntagarna själva som har köpt bostäder för pengar som dom inte klarar av räntorna blir höga.
Så gnäll inte över ngt ni själva skapat.

Precis detta.

Med enkel grundskolematematik har med enkla exempel kunnat räkna ut att över 90% av befolkningen rimligen inte bör köpa villor i 6-10 miljonersklassen där priserna ofta legat i många större svenska städer de sista åren.
Citera
2023-04-10, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av World.Citizen
I hur många år som helst blev man itutad att ”Det är bara att bita i det sura äpplet och köpa bostad. Räntorna kommer vara fortsatt låga och samhället går under vid bara 3-4% ränta pga belåningen där ute!” Too big to fail!

Så sagt och gjort köpte jag bostad men alldeles för sent. Nu har vi redan nått de där ”ohållbara” räntorna som jag fått höra om och ingen vet om vi till och med kommer närma oss 5-6-7%

Jag pallar fan inte och jag känner mig lurad av både samhället, ekonomer, media, ALLA! Hyresgäster gnäller om ett par jävla procent i hyra och jag får typ 4-5-dubbla räntekostnader, sedan pratas det om avgiftshöjningar i föreningen

Det är sjukt vilka lögner som spridits i samhället för vanligt folk i ägda bostäder! Man ska inte vara fattig som bostadsägare i landet Sverige, man ska kunna vara trygg i att man gör en investering för hårt inarbetade pengar!

Hur kräver vi upprättelse mot bankhelvetena och ekonomerna?! Vilka är med?!?!

Vi kan ju skapa rena zigenarläger överallt i protest. Typ Skid Row, Los Angeles. Så kan vi knarka som fan. Vi gör detta i alla större städer, skapar misär och elände, tusentals uteliggare, någon som är på? Vi bajsar och pissar, knarkar, kräks direkt på gatorna. Super som fan. Vad ska polisen göra? Gripa en? då är vi ute efter 24h och åter igen bygger upp tälten. Publik onanering.
Senast redigerad av carlydeveloper 2023-04-10 kl. 22:12.
Citera
2023-04-13, 13:57
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlydeveloper
Vi kan ju skapa rena zigenarläger överallt i protest. Typ Skid Row, Los Angeles. Så kan vi knarka som fan. Vi gör detta i alla större städer, skapar misär och elände, tusentals uteliggare, någon som är på? Vi bajsar och pissar, knarkar, kräks direkt på gatorna. Super som fan. Vad ska polisen göra? Gripa en? då är vi ute efter 24h och åter igen bygger upp tälten. Publik onanering.

Det kan ju ni göra som tydligen har levt i en fantasivärld där ni har trott att räntorna skulle förbli låga...puckon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in