• 4
  • 5
2022-12-03, 00:13
Medlem
Nu har jag testet, massa grejer jag inte vet vad det är, men det jag ser som är utanför gränsvärde är:

HB123 hade gått upp från 120 (referensvärde 134-170)
Ferritin ug/l 13 (referensvärde 30-400)

Så alltså järnbrist? Men inget om sköldkörteln eller struma som läkaren sa? Ska väl stå t-3 och t-4 då? Enda jag hittar är P-TSH? Är det sköldkörteln? Hade mIU/L 1,68 (referensvärde 0,27-4,60)

Som jag förstått så är det siffrorna under spalten referens som är siffror man ska ligga emellan.

Något annat man borde titta efter?
Citera
2022-12-07, 16:54
Medlem
Om han har lågt blodvärde och järnbrist ”måste” man äta järntabletter? Rädd att fucka upp magen. Och istället dricka typ två shottar blutsaft och blodbröd istället? Får i mig rätt mycket järn via det också.

Eller ”måste” man ta järntabletter för att få effekt när man har tomma förråd av järn?
Citera
2022-12-25, 14:11
Medlem
Att järnbrist beror på kosten är sällsynt. Hos unga kvinnor som menstruerar kan man ofta skylla järnbristen på det, men det går ju inte om man är man. Järnbrist ska då alltså utredas för att hitta bakomliggande orsak så som glutenintolerans? Inflammatorisk tarmsjukdom som gör att upptaget av järn blir dåligt i tarmen? Blödning från tarm eller magsäck? Infektion med helicobacter pylori? etc. Har dom gjort någon mer utredning av järnbristen, eller har dom bara skrivit ut järntabletter?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in