• 1
  • 2
2022-11-28, 00:09
Medlem
Hej

Har varit risig till och från i 8 veckor nu. I början kände jag inte igen mig, så efter ca 2-3 veckor då det inte blivit bättre sökte jag vård, inte behövt göra det sedan jag blev vuxen.

Kände inte igen mig, vi kollade lungor, EKG, sänkan, syreupptagningsförmågan, blodtryck, kolla öron, hals osv. Allt såg bra perfekt ut. Förutom blodvärdet som var lågt, vi tog ett till prov och det visade sig vara brist på järn, 3 olika ämnen som var lågt och alla för järn.

Fick järntabletter utskrivet, dock inte tagit någon än, men fått i mig mycket järn i kosten och blutsaft. Antar att det ska fungera också då? Har nästan fått i mig lika mycket järn via kost/blutsaft som tabletterna.

Till min frågeställning så undrar jag om ni är fler män som har järnbrist? Jag känner inte igen mig riktigt, även fått en konstig stelhet i nacke, hals och bröstrygg… kanske pga oro/stress av mina symtom? Har förmodligen spänt mig, men ska det vara så här obehagligt? Jag har inte ont heller, mer olustig känsla allmänt.

Tung i huvudet ibland, lockkänsla i öron, trött, dålig koncentration, orolig, stel nacke/tryck över nacke, harklar mig mycket, tät i näsan, lätt skakis ibland, tung andat ibland, lätt yrsel ibland, lättare puls, tinnitus (väldigt sällan dock), klumpkänsla i hals, tryckande känsla vid halsmuskler eller magmun?

Ibland känns det som luftrören, men jag har ingen hosta eller ont i hals och ingen feber!

Många olika symtom, men det har påverkat jobbet och min vardag med fritidsintresse. Tränade inte första 6 veckorna, vågat tränat lite lätt nu på slutet.

Väldigt mycket upp och ner. Och nu är jag inne på 8-9 veckan. Ätit järnrikt i 4 veckor så inte speciellt länge.

Har ni någon erfarenhet av detta? Känner ni igen er i mina symtom och upplevelser? Känns inte som enbart järnbrist ska ge detta.

Ibland undrar jag om det är mer som ligger bakom, känns orimligt att vara så här av ”bara” järnbrist. Vården säger bara järnbrist, oro, stres, lätt ångest och även en aning inbillning? Köper inte det fullt ut.

Är hälsosam och i form, däremot ätit en hel del vegetariskt i några år med sambon.

Tacksam för svar och höra från er som känner igen er!
Senast redigerad av Jnewj 2022-11-28 kl. 00:29.
Citera
2022-11-28, 00:16
Medlem
some-timess avatar
Om det är konstaterat att du har järnbrist bör du följa ordination m järntabletter, saften och det andra som du bedömer vara tillräckligt är inte i närheten till att vara potent som tabletter.
Citera
2022-11-28, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av some-times
Om det är konstaterat att du har järnbrist bör du följa ordination m järntabletter, saften och det andra som du bedömer vara tillräckligt är inte i närheten till att vara potent som tabletter.

Vad menar du med inte lika potent? Alltså inte lika kraftfull? Men borde det inte handla om antal mg? Får i mig ca 60-70mg via kost vilket är väldigt högt för gemene man. Tabletterna innehåller dock 100mg. Men jag menar är ju rätt mycket jag får i mig ändå, långt över mängden personer utan brist ska äta, runt 6 ggr mer.
Citera
2022-11-28, 00:26
Medlem
Ofta är det inte bristen på järn i sig, utan att upptaget är dåligt av olika anledningar.

Testa hinka i dig absurda mängder c-vitamin under en period så kan du se att järnvärdet ökar.

Sedan har vi b12 brist, vilket är vanligare.

https://www.1177.se/sjukdomar--besva...e-vitamin-b12/

Citat:
Du känner dig trött och orkeslös.
Du har svårt att koncentrera dig.
Du känner dig yr.
Du känner att du blir andfådd lättare än förut.
Du får hjärtklappning.
Du får huvudvärk.
Du får öronsus.

Köp tabletter, 1mg (1000ug) omgående.
Citera
2022-11-28, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flabbytest
Ofta är det inte bristen på järn i sig, utan att upptaget är dåligt av olika anledningar.

Testa hinka i dig absurda mängder c-vitamin under en period så kan du se att järnvärdet ökar.

Tack för tipset! Äter bra med c vitamin, ocu även b12, tog lite extra tillskott av b12 mellan dom två proven, då hade jag högt b12 intag. Dock vet jag inte hur det såg ut innan jag tog b12 tillskott.

C och D vitamin får jag i mig ordentligt, b12 var bra nivå sist vi kolla, lite magnesium och sedan tar jag pulver med spenat, citron, gojibär, nypon osv.

Så det borde inte vara ett problem nu. Men ska jag ha såna här symtom pga enbart järnbrist? Känns orimligt.

Trött
Klumpkänsla i hals ibland
Trång stel i hals nacke
Lätt yrsel
Tung andning ibland lite högre puls (men ganska milt och inte så ofta)
Pirrig/orolig i kroppen
Lätt skakis
Harklar mig en hel del och snuva ibland
Dålig koncentration
Stel och tung känsla i huvud/nacke
Orolig/lätt stressad
Inte med i matchen
Mör i muskler ibland
Senast redigerad av Jnewj 2022-11-28 kl. 00:51.
Citera
2022-11-28, 00:34
Medlem
Citat:

Järntabletter som läkaren skrev ut? Men jag får i mig nästan samma mängd som tabletterna via mat och blutsaft? Det ska väl fungera också?
Citera
2022-11-28, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jnewj
Tack för tipset! Äter bra med c vitamin, ocu även b12, tog lite extra tillskott av b12 mellan dom två proven, då hade jag högt b12 intag. Dock vet jag inte hur det såg ut innan jag tog b12 tillskott.

C och D vitamin får jag i mig ordentligt, b12 var bra nivå sist vi kolla, lite magnesium och sedan tar jag pulver med spenat, citron, gojibär, nypon osv.

Så det borde inte vara ett problem nu. Men ska jag ha såna här symtom pga enbart järnbrist? Känns orimligt.

Trött
Klumpkänsla i hals ibland
Trång stel i hals nacke
Lätt yrsel
Tung andning ibland lite högre puls (men ganska milt och inte så ofta)
Pirrig/orolig i kroppen
Lätt skakis
Dålig koncentration
Stel och tung känsla i huvud/nacke
Inte med i matchen

Hur mycket B12 äter du?
Citera
2022-11-28, 00:40
Medlem
Citat:
Du kan ha brist på B12 eller folsyra om de röda blodkropparna är förstorade. Då mäts halten av dessa ämnen i blodet. Folsyrabrist kan ge liknande symtom som brist på vitamin B12 och man kan också ha dessa brister samtidigt. Det finns också särskilda blodprover som kan visa om du har sjukdomen perniciös anemi, som ger B12-brist.

Det är vanligt att också ha brist på järn och folsyra om man har brist på B12 på grund av en tarmsjukdom.

Äter du b12 tillsammans med folsyra? För det förra behöver folsyra.
Citera
2022-11-28, 00:41
Medlem
Citat:
Hur mycket B12 äter du?

Oklart, när jag fick veta att jag hade lågt blodvärde, så forska jag vidare på detta med blodvärde och järnbrist, då såg jag att b12 bland annat var viktigt.

Så började ta 1 tablett Ica b12 vitamin per dag, sedan tog vi prov 1,5 vecka senare för att se om låga blodvärdet var pga järn vilket det var, och då hade jag ordentligt med b12 enligt läkaren. Så jag sluta ta b12 för 4 veckor sen, kanske skulle ta en tablett nån gång i veckan?

Annars har jag fått i mig lite vid kost, nån vitamin well.
Citera
2022-11-28, 00:42
Medlem
Citat:

Äter du b12 tillsammans med folsyra? För det förra behöver folsyra.

Nej, vad är folsyra bra för? Dock har jag kollat upp det lite, såg att vitamin well tex hade nån med b12/folsyra.

Såg dock att det fanns vitamin b12 med folsyra kombinerat. Men en tuggtablett varje dag verkade för mycket? Men kanske köpa b12 med folsyra och ta 2-3 ggr i veckan?

Men jag tror järnvärdet gått upp en del. Tycker symtomen är väldigt mycket för lite järnbrist
Citera
2022-11-28, 00:42
Medlem
volvo666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av some-times
Blutsaft är skitbra snacka inte skit järntabletter är inte transferrin
Citera
2022-11-28, 00:44
Medlem
Mellan dessa två prover så visade b12 vara rätt högt. Men det kanske var pga tillskottet som tog tätt inpå?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in