2022-11-28, 22:14
Medlem
some-timess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jnewj
Vad menar du med inte lika potent? Alltså inte lika kraftfull? Men borde det inte handla om antal mg? Får i mig ca 60-70mg via kost vilket är väldigt högt för gemene man. Tabletterna innehåller dock 100mg. Men jag menar är ju rätt mycket jag får i mig ändå, långt över mängden personer utan brist ska äta, runt 6 ggr mer.
Se inlägget under mitt en bra beskrivning hur det kan vara.
Citera
2022-11-28, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LizaZ
På 1177 kan du se alla dina provsvar.

Om du går in där och kopierar listan (även referenssiffrorna måste vara med) så kan vi se om det är något som sticker ut...

Ta med alla prover, både när du upptäckte att du blivit sjuk och om du kontrollerat dig efteråt.

Har du tagit några nya prover på de dåliga järnvärdena för att se om det järnet du äter höjer dig?

Har du testat tsh, t4? Köldkörteln.

Det är inte uppladdat där. Men skulle få provsvaret hemskickat. Det enda dom såg var lågt blodvärde och 3 olika ämnen för järn som var lågt.

Jag frågade faktiskt läkaren om de kollat för sköldkörteln och struma, och det visade inget tydligen. Men jag vet inte hur bra koll hon hade, vore ändå kul att se alla resultat och se om något var avvikande.

Det enda hon påpeka var 3 olika ämnen för järn som var lågt, och att b12 var lite högt, förmodligen pga tillskott tätt inpå?

Äter just nu väldigt järnrikt, med mycket frukt och grönt. Funderar även på börja ta nån järntablett ibland, utöver blodbröd, färs och blutsaft.

Tar även en pulvermix av citron, spenat, gojibär, jordgubb, morot, nypon detta ger ca 70mg av c vitamin. Sedan tar jag ca 50% av dagsbehovet av magnesium via tuggtablett, 150% av D vitamin av tuggtablett och 100% av b12 och 80% folsyra vi tuggtablett. Och 2 kapslar omega 3.

Sedan ordentlig med kost, så ska verkligen ligga bra till gällande b12,c,d vitamin, folsyra, biotin, omega 3 och järn nu. Funderar dock på öka c vitamin nu när jag behöver ta upp extra mycket järn. 150-200mg kanske är lite?

Och sedan kanske järntabletter utöver min järnrika kost kan vara bra? Eftersom jag har tomma förråd. Kroppen tar ju inte upp allt!
Citera
2022-11-28, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LizaZ
På 1177 kan du se alla dina provsvar.

Om du går in där och kopierar listan (även referenssiffrorna måste vara med) så kan vi se om det är något som sticker ut...

Ta med alla prover, både när du upptäckte att du blivit sjuk och om du kontrollerat dig efteråt.

Har du tagit några nya prover på de dåliga järnvärdena för att se om det järnet du äter höjer dig?

Har du testat tsh, t4? Köldkörteln.

Jag kan återkomma senare i veckan när jag har resultaten?

Har inte tagit något efter jag ätit järnrikt, tog ett första blodprov, då visade det lågt blodvärde hb120.

Då tog vi ett till blodprov 1 vecka senare för att se varför det var lågt, och då var det just 3 ämnen som hade med järn att göra som var låga. Då hade jag hb123.

Sen skulle vi ta ett prov i början på januari. Har bara ätit järnrikt ca 4 veckor, så antar att det är för kort tid?
Senast redigerad av Jnewj 2022-11-28 kl. 23:09.
Citera
2022-11-28, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flabbytest
Du kan ta b12 + folsyran varannan dag, spelar ingen större roll.

C-vitaminen hade jag nog helst tagit varje dag. Den kan du hinka i dig hur mycket du vill, blir aldrig farligt. C-vitaminen är direkt kopplad till upptaget av järn, därför är det viktigt. 1000mg är väl lagom.

C-vitamin som kroppen inte behöver, kissar man bara ut ändå.

B12 vitaminen tuggtablett innehöll 5ug b12 och 200ug folsyra (ca 100-200% DRI) så jag väljer att ta den varannan dag.

C vitamin får jag i mig ca 80mg från min pulvermix av grönsaker/frukt och ca 50-100mg från två apelsiner per dag. Eventuellt att jag tar en c vitamin tillskott (varannan dag utöver detta? Typ brustablett med 1000%, men kanske en halv sådan varannan dag? Eller ska jag bara ta mer av min pulvermix av frukt/grönt? Och en extra apelsin? Då hamnar jag på ca 300mg.

D vitamin 10ug (200% DRI)omega 3 och magnesium 120mg (40-60% DRI), detta tar jag en tuggtablett av varje dag.

Sedan funderar jag på en järntablett 3 ggr i veckan (100mg per tablett) och sedan blutsaft dom dagar jag inte tar och blodbröd ca 50mg dom dagarna.

Låter detta bra?
Citera
2022-11-28, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jnewj
B12 vitaminen tuggtablett innehöll 5ug b12 och 200ug folsyra (ca 100-200% DRI) så jag väljer att ta den varannan dag.

C vitamin får jag i mig ca 80mg från min pulvermix av grönsaker/frukt och ca 50-100mg från två apelsiner per dag. Eventuellt att jag tar en c vitamin tillskott (varannan dag utöver detta? Typ brustablett med 1000%, men kanske en halv sådan varannan dag? Eller ska jag bara ta mer av min pulvermix av frukt/grönt? Och en extra apelsin? Då hamnar jag på ca 300mg.

D vitamin 10ug (200% DRI)omega 3 och magnesium 120mg (40-60% DRI), detta tar jag en tuggtablett av varje dag.

Sedan funderar jag på en järntablett 3 ggr i veckan (100mg per tablett) och sedan blutsaft dom dagar jag inte tar och blodbröd ca 50mg dom dagarna.

Låter detta bra?

Varför kan folk inte bara lyssna för?
Citera
2022-11-28, 23:23
Medlem
Citat:

Vad menar du?
Citera
2022-11-28, 23:27
Medlem
Citat:

Som jag förstått dig kan man ta b12+folsyra 1 gång varje dag eller varannan dag. C vitamin tillskott varje dag med järntillskott.

Det låter rimligt för att hjälpa järnnivåerna. Utöver det tänker jag D vitamin för att typ alla har brist på det denna årstid, omega 3 för att man äter så lite fet fisk, och magnesium för i stort sett alla får i sig lite. Kolla tex rekommenderat intag från Livsmedelverket, det är dessutom lågt, men även den mängden är inte superlätt att nå, tror det är minst 250mg.
Citera
2022-11-28, 23:43
Medlem
Fortsätt gärna att uppdatera här i tråden framöver för det skulle vara väldigt intressant att veta om dina besvär går över så småningom med hjälp av järntillskotten.
Citera
2022-11-29, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profec
Fortsätt gärna att uppdatera här i tråden framöver för det skulle vara väldigt intressant att veta om dina besvär går över så småningom med hjälp av järntillskotten.

Absolut ska uppdatera. Märkliga symtom minst sagt. Fortfarande dessa symtom, kan inte enbart va pga järnbrist? Kanske kombo av det och oro/stress/hälsoångest och stelhet?

Olustig stelhet i nacke hals, sticker ibland i nacken?
Trång i hals och klumpkänsla ibland, nästan känslan av att det sitter i luftrören
Tung över bröst
Trött
Yrsel/vimsig
Ryckig känsla i kroppen, nacken, huvud, svårt att förklara men typ skakis/ryckig
Harklar mig mycket
Tät i näsan

Är verkligen dessa symtom normala? Värst på morgnar och kvällar.

Vad tror ni om järntabletter, jag får i mig mycket av blutsaft och blodbröd. Men jag kanske borde ta järntabletter typ varannan dag iallafall? Och extra mycket C-vitamin.
Senast redigerad av Jnewj 2022-11-29 kl. 08:33.
Citera
2022-11-29, 09:00
Medlem
Tycker mig känna olustig känsla i hals nacke, och ibland öm. Klumpkänsla osv. Läkaren sa att blodprovet visade inget på struma eller sköldkörteln, och läkaren lyste och kollade i halsen bara med spade. Även lätt illamående emellanåt.

Men gjorde aldrig någon kontroll och kände efter? Ska man kanske byta läkare och göra en till kontroll?

Läkaren verkade ung och var underläkare.
Senast redigerad av Jnewj 2022-11-29 kl. 09:40.
Citera
2022-11-29, 10:10
Medlem
Såg att jag fått utskrivet Duroferon. Inte hämtat ut, är det ett av de skonsammare eller finns det bättre jag borde köpa? Läst att vissa är svår mot magen. Tänker inte ta varje dag heller, bara typ varann dag. Sedan blutsaft och blodbröd i övrigt.
Citera
2022-11-30, 21:29
Medlem
Hektiskt på jobb och testade träna lätt idag, riktigt bra dag. Men så ikväll när jag kom hem blev jag yrsel/skakis.

Någon mer här som har erfarenhet av järnbrist/oro/stelhet kombo? Blir ni också vimsig/yrsel/skakis emellanåt. Är det normalt? Lite lätt snurrig spasmer ryckig känsla i huvud/nacke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in