Citat:
Ursprungligen postat av
tomcat47
När jag var en ung pojke slog min pappa mig. En av mina starkaste minnen är när han drog in mig i boden och slog mig så hårt i buken att jag kissade på mig. Min mamma hämtade mig och hjälpte mig byta kläder. När min pappa sedan kom till mitt rum bad han inte om ursäkt utan låtsades som att ingenting hade hänt. Denna händelse är den värsta men bara en i mängden.
Som vuxen känns det fånigt men jag har insett att dessa händelser har påverkat mig mycket negativt, vilket jag länge har förnekat. Min familj är i övrigt dysfunktionell.
Har ni liknande erfarenheter och hur har ni hanterat det för att utvecklas och må så bra som möjligt?
Vill inte förringa din upplevelse. Det låter hemskt, men vem vet hur mycket det faktiskt påverkar idag? Det går inte bevisa. Det är vad du väljer att tro.
Vill du må så bra som möjligt så kan du utgå ifrån att
A) Din lycka beror på det förflutna. Något du inte kan göra mycket åt. Möjligtvis terapi.
B) Kolla på alla faktorer som påverkar din lycka idag och framåt. Stabil vänkrets, ny familj, trevligt jobb, goda rutiner, träna lagom, ät bra.
Att gå hungrig, trött, med dålig kondis och irriterande jobb/ kollegor kan göra vem som helst på dåligt humör. Ditt förflutna är inte nödvändigtvis en faktor.