Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-11-27, 20:52
  #1
Medlem
Traffe!s avatar
Det har skett en markant ökning av bedrägeribrott i Sverige de senaste åren – framför allt när det kommer till bank-id-kapningar.

Under perioden maj 2020 till maj 2021 fick nära 200*000 svenskar sin identitet kapad.


Bank-id-kapningar har ökat från noll till nio procent på tre år, enligt Mysafety försäkringars årliga rapport baserad på en Sifo-undersökning.

Nu är det så att min morfar blivit uppringd av någon som uppgav sig vara från banken och lurade till sig flera hundra tusen kronor.

Hur gör vi för att få bankerna att införa bättre säkerhet mot bedragare som ringer och låtsas vara från bank/polis och lurar våra äldre? Vi behöver skydda vårt folk mot dessa bedragare. Banken gör inget åt saken och låter det ske utan att införa bättre säkerhet i deras system!

Sverige som ska anses som ett av de säkraste länderna inom digitalisering, men det är super enkelt för en bedragare att ringa upp och lura våra gamla på flera 100 tusen kronor.

Hur gör vi för att få bankerna att verkligen införa skydden som är lämpliga för att de inte ska kunna komma åt BankID?
Citera
2022-11-27, 21:00
  #2
Medlem
SvenHelsings avatar
Det går inte att säkra ett system fullständigt för idioter om det fortfarande ska vara användbart.

Tråkigt för din morfar, men varför lämnade han ifrån sig uppgifterna? Det är på hans eget ansvar. Tänk om jag hade lurat din morfar att ge mig sin husnyckel, skulle du då gnälla för att låsen är för dåligt konstruerade?

Vad föreslår du för förändringar?
Citera
2022-11-27, 21:02
  #3
Medlem
BrotherXIIs avatar
Vi har tillräckligt gott skydd.

Det är folk som är dumma i huvudet eller inte bör ha tillgång till sina egna konton av andra skäl.

Det hela är alltså inte en teknisk fråga utan ren utbildning.

Man öppnar inte dörren för utlänningar och man gör inte som banktjänstemän eller andra ber om per telefon.
Citera
2022-11-27, 21:02
  #4
Medlem
Traffe!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Det går inte att säkra ett system fullständigt för idioter om det fortfarande ska vara användbart.

Tråkigt för din morfar, men varför lämnade han ifrån sig uppgifterna? Det är på hans eget ansvar.

Vad föreslår du för förändringar?

Vilka steg tog bedragaren för att få tag i bankIDt? Om vi vet om alla steg för de bedragare som ringer upp folk och får folk att ringa upp dom så kan vi säkert sätta stop för det ganska omedelbart!

Om varje nytt bankID som skapas scannas med NFC (Nationellt IDkort/Svenskt Pass) för att utföra tjänster på bankkontot så är bedragaren maktlös!
Citera
2022-11-27, 21:05
  #5
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traffe!
Vilka steg tog bedragaren för att få tag i bankIDt? Om vi vet om alla steg för de bedragare som ringer upp folk och får folk att ringa upp dom så kan vi säkert sätta stop för det ganska omedelbart!
Ingen aning. Fråga din morfar. Men jag är jävligt säker på att din morfar var godtrogen och att jag inte hade gått på samma sak.

Citat:
Om varje nytt bankID som skapas scannas med NFC (Nationellt IDkort/Svenskt Pass) för att utföra tjänster på bankkontot så är bedragaren maktlös!
Hur menar du här? Att man ska behöva ha ett fysiskt id-kort tillgängligt varje gång man ska använda bankid?
Citera
2022-11-27, 21:05
  #6
Medlem
Traffe!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Vi har tillräckligt gott skydd.

Det är folk som är dumma i huvudet eller inte bör ha tillgång till sina egna konton av andra skäl.

Det hela är alltså inte en teknisk fråga utan ren utbildning.

Man öppnar inte dörren för utlänningar och man gör inte som banktjänstemän eller andra ber om per telefon.


När ett nytt bankID skapas på Swedbank behöver man scanna det med Nationellt IDkort eller Pass för att utföra tjänster så som att öka swishgränsen och skicka överföringar.

På Nordea behöver man inte scanna ID kort eller Pass, en sån liten förändring hade satt stopp för bedragarna direkt.

Finns även mer vi kan göra. Alla banker har olika säkerhets system som kan utvecklas
Citera
2022-11-27, 21:06
  #7
Medlem
Går inte, kommer bara bli värre och värre nu med lågkonjunkturen.
Citera
2022-11-27, 21:07
  #8
Medlem
Traffe!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Ingen aning. Fråga din morfar. Men jag är jävligt säker på att din morfar var godtrogen och att jag inte hade gått på samma sak.


Hur menar du här? Att man ska behöva ha ett fysiskt id-kort tillgängligt varje gång man ska använda bankid?

ID-kontroll När du skaffar Mobilt BankID första gången, behövs ditt svenska pass eller ditt svenska nationella ID-kort läsas av i BankID-appen. Denna begäran borde vara automatiskt i samband med att du skaffar ditt nytt Mobilt BankID.
Citera
2022-11-27, 21:09
  #9
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traffe!
ID-kontroll När du skaffar Mobilt BankID första gången, behövs ditt svenska pass eller ditt svenska nationella ID-kort läsas av i BankID-appen. Denna begäran borde vara automatiskt i samband med att du skaffar ditt nytt Mobilt BankID.
Hmmm, det är möjligt.
Citera
2022-11-27, 21:09
  #10
Medlem
Traffe!s avatar
Här är ett exempel från youtube: https://www.youtube.com/watch?v=fobj...ature=youtu.be

Problemet är att Nordea har endast detta på sitt första originala bankID, och om nya bankIDn skapas så behövs inte denna åtgärd. Det är enkelt att implementera för Nordea för att skydda sina kunder!
Citera
2022-11-27, 21:09
  #11
Medlem
Ghastens avatar
Att inte yngre pratar med sina föräldrar, mormor mfl om detta.

Det är ingen dålig säkerhet om man inte är godtrogen.
Citera
2022-11-27, 21:11
  #12
Medlem
Traffe!s avatar
Jag är mycket insatt i hur banksystemet funkar för olika banker och kan hjälpa till att sätta stopp för alla kunder på storbankerna!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback