2022-11-28, 08:08
Medlem
Traffe!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedalFot
Ser nu att en bank i Sverige har en varningstext när man skall använda bank id, "Ringer aldrig upp"
Det var en som ringde i våras, Mitt första svar VA..SA? Andra Svar : Karl Uno Karlsson , Mitt tredje inlägg KUUUUUUK .... och slutgiltnigen det som blev mitt sista inlägg: YO MAMA sen la dom på

Tycker det ändå är skrämmande att bli " hittad" och utsatt. Ringer dom på måfå? Eller vet dom vilket saldo man har. Tar jag ut deg så tar jag lappen med mig vid automaten.

Dom har listor som företag använder!
Citera
2022-11-28, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Traffe!
Haha vad skulle jag tjäna på att göra reklam för SEB? Det jag skrev är att SEB är den enda bank som har implementerat det jag nämnt ovan därav rekommenderar jag dom pga de har störst säkerhet.

Och det glömde du att tipsa din morfar/farfar om innan han blev lurad?
Citera
2022-11-28, 08:24
Medlem
Traffe!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Och det glömde du att tipsa din morfar/farfar om innan han blev lurad?

Det har inte med saken att göra! All den här informationen har jag fått tag på i efterhand!
Citera
2022-11-28, 08:28
Medlem
Traffe!s avatar
Jag uppmanar alla att logga in på sin egna bank och skriva:

Kort och enkel lösning för att minsta all bedrägeri:

1. Få klart QRkod och autostart på alla banker.

2. Om kunden loggar in med dosan och gör en överföring på 30.000 kr så dyker meddelande upp om att kunden måste ringa upp banken för att slutföra, och då med uttökat mobilt bankID. Skulle kunden logga in direkt med uttökat BankID och göra transaktionen så kan kunden skicka belopp på över 30.000kr utan problem med direkt signering.

3. Om kunden försöker skapa bankID med dosan ska ett REK brev skickas till närmsta ombud med med aktiveringskod där kunden kan hämta upp aktiveringskod med ID-handling(Nationellt IDkort, Svenskt pass) personer inom postnord som lämnar ut aktiveringskod ska helst ha gått en liten kurs i hur man skiljer äkta och falska pass/IDkort.
Citera
2022-11-28, 08:30
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Det bankerna kommer att göra är att neka fler bankid, spärra fler betalningar och säga upp fler konton.

Det är en total brist på empati för de som drabbas från Högsta Domstolen och alla som kräver att banken skall bestämma mer över människors pengar.
Citera
2022-11-28, 08:35
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Traffe!
När ett nytt bankID skapas på Swedbank behöver man scanna det med Nationellt IDkort eller Pass för att utföra tjänster så som att öka swishgränsen och skicka överföringar.

Bankids krav har enbart ökat och ökat - krav på gps, krav på QR-läsare och kamera, nu krav på nfc.

Ett fullständigt förakt för enskildas vilja att av säkerhetsskäl vilja sandboxa bankid.

Och de som utesluts från bankid och därmed alla online-köp är inte de kriminella.
Citera
2022-11-28, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Vi har tillräckligt gott skydd.

Det är folk som är dumma i huvudet eller inte bör ha tillgång till sina egna konton av andra skäl.

Det hela är alltså inte en teknisk fråga utan ren utbildning.

Man öppnar inte dörren för utlänningar och man gör inte som banktjänstemän eller andra ber om per telefon.

Jag tycker mig ofta se liknande kommentarer från dig i sådana här frågeställningar som går ut på att folk är dumma i huvudet etc.

Du kanske är ganska ung och eller har invandrat till Sverige från en annan kultur med klansamhällen osv.

Du verkar i alla fall helt bortse från att vi haft en annan struktur och kultur i vårt samhälle och att framförallt många äldre snarare lever kvar i och har den som ryggmärgsreflex än som du tycks tro alltid är dumma i huvudet.
Citera
2022-11-28, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Bankids krav har enbart ökat och ökat - krav på gps, krav på QR-läsare och kamera, nu krav på nfc.

Ett fullständigt förakt för enskildas vilja att av säkerhetsskäl vilja sandboxa bankid.

Och de som utesluts från bankid och därmed alla online-köp är inte de kriminella.

Vad menas med "sandboxa"?

Tack på förhand om du förklarar!
Citera
2022-11-28, 08:43
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Vad menas med "sandboxa"?

Tack på förhand om du förklarar!

Vad jag menar är att bankid inte skall få ha tillgång till något annat på enheten, bara ta input från pinkod och skicka den vidare. Skall inte få samla in positionsdata och annat.

Det bästa är dosor, där en tredje part över huvudtaget inte är inblandad utan man kan vara trygg med att det bara är jag och banken som kommunicerar.
Citera
2022-11-28, 08:53
Medlem
Traffe!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Vad jag menar är att bankid inte skall få ha tillgång till något annat på enheten, bara ta input från pinkod och skicka den vidare. Skall inte få samla in positionsdata och annat.

Det bästa är dosor, där en tredje part över huvudtaget inte är inblandad utan man kan vara trygg med att det bara är jag och banken som kommunicerar.

BankID kräver inte att du har platstjänster på för användning.

Vi förklarade tidigare i tråden att dosor är osäkra, för att en dosa ska vara säker måste andra åtgärder implementeras inne i internetbanken på de olika storbankerna främst.

Efter att du matat in svarskoden från dosan på hemsidan ska ett sms från banken krävas för att fortsätta logga in. I smset ska det alltid stå en text som varnar om att koden är personlig.

Om en transaktion är på över 30.000kr bör du får ett sms som med en liknande varning.
Senast redigerad av Traffe! 2022-11-28 kl. 09:04.
Citera
2022-11-28, 09:01
Medlem
En stor del av problemet är att det är så lätt att göra en sökning utifrån ålder o sen har man telefonnumret till dessa äldre.

Se till så att alla äldre i er omgivning gör sina telenummer "osynliga" hos telebolagen. Behöver inte göra dem hemliga, bara olistade.

Deras bekanta kan redan deras nummer.

En enkel men effektiv åtgärd som vem som helst lätt kan göra. Dessutom slipper man alla telefonförsäljare.
Citera
2022-11-28, 09:07
Medlem
Traffe!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
En stor del av problemet är att det är så lätt att göra en sökning utifrån ålder o sen har man telefonnumret till dessa äldre.

Se till så att alla äldre i er omgivning gör sina telenummer "osynliga" hos telebolagen. Behöver inte göra dem hemliga, bara olistade.

Deras bekanta kan redan deras nummer.

En enkel men effektiv åtgärd som vem som helst lätt kan göra. Dessutom slipper man alla telefonförsäljare.

Massutskick av sms till alla äldre med information om detta innan fler blir drabbade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in