2022-11-26, 23:24
Medlem
Tjena,
jag har ett stort prov p allt mellan himmel och jord s knner att det r dags att brja ta tag i det hr med grottliknelsen. Jag antar att ni har hyfsad koll p detta men refreshar er lite grann nd.

S det r massa folk som varit fngslade och vuxit upp i en grotta med massa andra, de har i hela sina liv ftt se skuggor av saker p grottvggen. En av dessa bryter sig loss och klttrar ut ur grottan, han ser hela vrlden utanfr och fr typ lite av en chock - no shit liksom. Hur som helst nu har allts den hr personen sett sakerna som skuggorna p vggen efterliknar och kan nu koppla ihop ett trd i verkligheten med skuggan av ett trd p vggen. han gr tillbaka in fr att bertta men de andra lyssnar typ inte.

S jag tolkar det menar allts Platon att grottborna r i sinnevrden medans den som klttrat ut typ ntt idvrlden. Sen vill han vl kanske frklara att man inte kan frklara idvrlden fr sennevrldare fr deras verklighet omfattar bara "syns inte, finns inte" och att alla mste gra hrdjobbet sjlva fr att n idvrlden.

Min uppfattning kan ju naturligtvis vara helt knas men det var s min lrare la upp storyn s jag kr p den tillsvidare.

Nu behver jag dock lite hjlp med kritikdelen. Klistrar in sjlva frgan hr: Frklara Platons grottliknelse! Anvnd begreppen Sinnevrld, Idvrld, Filosof. KRITIK!!

Tack p frhand! <33
Citera
2022-11-26, 23:46
Medlem
enhetlighets avatar
Personen i grottan som upplever livet som en serie av skuggor missar kausalitet (d.v.s. sanningen). Filosofi i allegorin r handlingen att slita bort sina gon frn skuggorna och g ut fr att se solen och figurerna som reflekterar skuggorna i grottan. Det r en visualisering som r avsedd att frklara att det r vrdefullt att ska kunskap i sig fr att bryta sig bort frn okunnighetens skugga.
Citera
2022-11-27, 00:07
Medlem
Sedelagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MedelStudent
Tjena,
jag har ett stort prov p allt mellan himmel och jord s knner att det r dags att brja ta tag i det hr med grottliknelsen. Jag antar att ni har hyfsad koll p detta men refreshar er lite grann nd.

S det r massa folk som varit fngslade och vuxit upp i en grotta med massa andra, de har i hela sina liv ftt se skuggor av saker p grottvggen. En av dessa bryter sig loss och klttrar ut ur grottan, han ser hela vrlden utanfr och fr typ lite av en chock - no shit liksom. Hur som helst nu har allts den hr personen sett sakerna som skuggorna p vggen efterliknar och kan nu koppla ihop ett trd i verkligheten med skuggan av ett trd p vggen. han gr tillbaka in fr att bertta men de andra lyssnar typ inte.

S jag tolkar det menar allts Platon att grottborna r i sinnevrden medans den som klttrat ut typ ntt idvrlden. Sen vill han vl kanske frklara att man inte kan frklara idvrlden fr sennevrldare fr deras verklighet omfattar bara "syns inte, finns inte" och att alla mste gra hrdjobbet sjlva fr att n idvrlden.

Min uppfattning kan ju naturligtvis vara helt knas men det var s min lrare la upp storyn s jag kr p den tillsvidare.

Nu behver jag dock lite hjlp med kritikdelen. Klistrar in sjlva frgan hr: Frklara Platons grottliknelse! Anvnd begreppen Sinnevrld, Idvrld, Filosof. KRITIK!!

Tack p frhand! <33

Kritiken r densamma som fr all rationalism och Platonism: hur skiljer man en flyktig tanke frn en evig, sann id?
Senast redigerad av Sedelagen 2022-11-27 kl. 00:10.
Citera
2022-11-27, 00:13
Medlem
526s avatar
Idvrden och skuggvrlden lever kvar i vetenskapsfilosofin i form av rationalismen och empirismen.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Empirism
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rationalism

Det r en filosofisk dispyt som pgtt sen de gamla grekerna och tills idag.
Empiristerna kallas ocks realister och fysikalister. De bygger sin uppfattning av att vrlden r bara det vi kan frnimma med vra sinnen och med instrument som frlnger sinnena. Dvs det r bara det fysiska som finns. Det fysiska r sanningen.

Rationalisterna dremot anser att mnniskan bara kan n den verkliga sanningen genom tanken.
Sinnena r begrnsade s att vi bara kan uppfatta en liten del av verkligheten. Tex s ndras det vi detekterar med sinnena vartefter den tekniska utveckligen gr framt. Fr 200 r sedan visste man inte vad elektricitet och kvarkar var fr man hade inga mikroskop eller partikelacceleratorer.
S kritiken mot empirismen r att den r begrnsad fr att sinnena r bedrgliga och begrnsade. Med bara sinnena ser man bara skuggorna p grottvggen.

Det r frst nr man blandar in mnniskans frmga att tnka som man kan skda den verkliga verkligheten. Tex genom matematiken. Den r inte beroende av det fysiska utan bygger p relationer mellan abstrakta begrepp.

Kritiken mot rationalismen (grottliknelsen) r att det inte finns annat n det vi upptckt med sinnena. Det r skuggorna p vggen som r verkliga - inte solen och allt utanfr - fr det har ingen sett.
Och har man inte sett det finns det inte.

Men igen . . .fr sg vi bara en del. Nu ser vi mer. Och inget sger att vi ser allt. Tvrtom vore det osannolikt om vi just i denna tid i historien upptckt allt i verkligheten. Men vi har vnt oss om och brjat kisa mot grottppningen.
Citera
2022-11-27, 01:42
Medlem
Knde inte till just det hr exemplet, men det verkligt intressanta - i den version du nu berttar - r ju varfr rymlingen klttrar tillbaka ner i grottan igen.
Citera
2022-11-27, 07:11
Medlem
Citat:
Tjena,

Tack p frhand! <33

Jag tolkar det lite som Jesus sger: Att man mste "fdas p nytt", allts inse skuggorna bara r skuggor, och inte verkligheten, (ven om skuggor kan vara hrliga att se p), och p s stt bryta sig loss ifrn fngelset och inse det rikitiga/verkligheten som den verkligen r, allts "fdas p nytt". Men jag vet inte exakt
Citera
2022-11-27, 07:17
Medlem
Citat:
Tjena,

Tack p frhand! <33

Platons grottliknelse har att gra med det som brukar kallas "de gamles problem" som handlar om vad som har permanens. Kunskap om ngot frutstter att detta ngot inte r frnderligt annars blir kunskapen sjlv frnderlig. Ungefr s resonerade de gamla grekerna, som ocks ansg matematik och geometri som ngot som stod ver annat vetande. Nr det nu kommer till en sn sak som t.ex. en triangel i geometri, vad r en triangel egentligen r Platons undran. Alla instanser av en triangel som vi kan producera r oavsett noggrannhet ngot som inte kommer i nrhet av den perfekta triangeln vars linjer inte har ngon bredd och vars hrn utgrs av punkter utan utstrckning. Skuggorna i grottan av saker utanfr grottan r en liknelse som vill illustrera skillnaden mellan det egentliga och det som bara r en skugga av det verkliga. Det egentliga triangeln finns bara i idvrlden, det r dr den har sin hemvist, alla andra trianglar r bara skuggor. Idvrlden r det som har den permanens som kunskap krver.
Citera
2022-11-27, 09:05
Medlem
Torch-McFlys avatar
Citat:
Tjena,

Tack p frhand! <33

Hr har du
Du kan inte bli en personlig trnare genom bara teori, du mste ven trna. P samma vis s kan du inte lra om vrlden genom skuggor och bcker, du mste uppleva den fr att verkligen kunna frst den
Citera
2022-11-28, 16:14
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Platons grottliknelse har att gra med det som brukar kallas "de gamles problem" som handlar om vad som har permanens. Kunskap om ngot frutstter att detta ngot inte r frnderligt annars blir kunskapen sjlv frnderlig. Ungefr s resonerade de gamla grekerna, som ocks ansg matematik och geometri som ngot som stod ver annat vetande. Nr det nu kommer till en sn sak som t.ex. en triangel i geometri, vad r en triangel egentligen r Platons undran. Alla instanser av en triangel som vi kan producera r oavsett noggrannhet ngot som inte kommer i nrhet av den perfekta triangeln vars linjer inte har ngon bredd och vars hrn utgrs av punkter utan utstrckning. Skuggorna i grottan av saker utanfr grottan r en liknelse som vill illustrera skillnaden mellan det egentliga och det som bara r en skugga av det verkliga. Det egentliga triangeln finns bara i idvrlden, det r dr den har sin hemvist, alla andra trianglar r bara skuggor. Idvrlden r det som har den permanens som kunskap krver.

Den ideala triangeln r omjlig att representera som triangel, ty nr den blivit triangel r den endast en representation av idealet. Vi kan allts ej ens tnka p en ideal triangel d ven tanken r en representation av idealet. Frgan r allts, nr/var/hur r idealet representerat?
Triangel r redan uteslutet. S om man ska vara korrekt finns ett ideal men ingen ideal triangel eftersom det dri ligger en motsgelse. Vad som finns r en regel ur vilken en triangel kan genereras. Men denna regel r inte en triangel. Nr vi frestller oss den ideala triangeln r det sledes en regel vi tnker p.

Utanfr Platons grotta finns inga ideala skuggor utan endast de regler som ger upphov till skuggorna.

Reglerna r Gud/matematiken. (?)
Citera
2022-11-28, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Den ideala triangeln r omjlig att representera som triangel, ty nr den blivit triangel r den endast en representation av idealet. Vi kan allts ej ens tnka p en ideal triangel d ven tanken r en representation av idealet. Frgan r allts, nr/var/hur r idealet representerat?
Triangel r redan uteslutet. S om man ska vara korrekt finns ett ideal men ingen ideal triangel eftersom det dri ligger en motsgelse. Vad som finns r en regel ur vilken en triangel kan genereras. Men denna regel r inte en triangel. Nr vi frestller oss den ideala triangeln r det sledes en regel vi tnker p.

Utanfr Platons grotta finns inga ideala skuggor utan endast de regler som ger upphov till skuggorna.

Reglerna r Gud/matematiken. (?)

Kanske skulle Platon sga att triangeln finns som begrepp/form som en geometrisk regel, dvs. det finns inte en ideal instans av triangeln i idvrlden utan idealet r sjlva mjligheten som regeln erbjuder. Platons idvrld kritiserades av Aristoteles fr saker som pminner om din invndning. Den tredje mnniskan-argumentet.
Citera
2022-11-28, 18:11
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swordomer
Kanske skulle Platon sga att triangeln finns som begrepp/form som en geometrisk regel, dvs. det finns inte en ideal instans av triangeln i idvrlden utan idealet r sjlva mjligheten som regeln erbjuder.

Exakt s. Det verkar vara det rimliga.

Citat:
Platons idvrld kritiserades av Aristoteles fr saker som pminner om din invndning. Den tredje mnniskan-argumentet.

Jag invnde nog mot ett felslut som lurar i bokstverna. Nu r jag inte plst om tredje-mnniskan-argumentet, men min intuition hr sger mig att Aristoteles i s fall r den som begr felslutet ifrga.
Om man bara skiljer p kategorierna mnniska och idn om mnniska t ex, och lter bli att tillskriva idn egenskapen "mnniska" s ser jag inte varfr det skulle behvas ens tv mnniska, och n mindre tre. Samtidigt har Aristoteles en pong om han pekar p den ondliga regression som uppstr nr man vandrar frn abstraktionsniv till abstraktionsniv ad infinitum.
Men vad vet jag. Du fr grna reda ut detta om du vill.
Citera
2022-11-29, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Exakt s. Det verkar vara det rimliga. .. Jag invnde nog mot ett felslut som lurar i bokstverna. Nu r jag inte plst om tredje-mnniskan-argumentet, men min intuition hr sger mig att Aristoteles i s fall r den som begr felslutet ifrga.
Om man bara skiljer p kategorierna mnniska och idn om mnniska t ex, och lter bli att tillskriva idn egenskapen "mnniska" s ser jag inte varfr det skulle behvas ens tv mnniska, och n mindre tre. Samtidigt har Aristoteles en pong om han pekar p den ondliga regression som uppstr nr man vandrar frn abstraktionsniv till abstraktionsniv ad infinitum.
Men vad vet jag. Du fr grna reda ut detta om du vill.

Wittgenstein har en del bra grejer att sga om begrepp som regel och begrepp som hypotes (speciellt i boken med titeln Wittgenstein and the Vienna Circle). Det verkar ju finnas en skillnad mellan logiskt bestmda begrepp som i en triangel i geometri och begrepp som t.ex. hst, trd, .. dr grnserna fr tillhrighet inte r givna av en klar regel. Fr den som r intresserad av saker som dessa kan det vara vrt att blddra i ovan nmnda bok. Dock var det lnge sedan jag lste om Aristoteles Tredje mnniskan-argument och klarar inte att reda ut det fr stunden p ett bra stt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in