2022-11-28, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Enig...

Jag hade också hellre tagit emot det i form av bitcoins, men i egenskap av försiktig allra helst 50%-50% traditionell fiat och bitcoins. När BTC/ETH blir mera mainstream och det börjar suga åt sig hela det ekonomiska systemet likt ett svart hål, kommer det sannolikt komma diverse fascistiska planer till totalitära förbud från nationsstater och världssamfundet och jag håller inte sannolikheten nära noll att denna kamp kommer att slå ihjäl krypto för överskådlig framtid. Kommer det hot om att bli dömd för grovt skattebrott och sitta i fängelse länge eller bli avrättad om man håller på med krypto alls till exempel, kommer nog de flesta lägga av.
Citera
2022-11-28, 10:57
Medlem
Låt mig säga så här: det som är värst med Bitcoin är de religiösa. De som hela tiden predikar hur fantastiskt det är (eller kanske snarare kommer bli). De är värre än alla frireligiösa tillsammans, inklusive Jehovas Vittnen. Bara alla förstår hur bra Gud är (förlåt jag menar Bitcoin) så kommer vi alla leva lyckliga resten av våra liv och dessutom komma till himlen efteråt.

För min personliga del så behöver jag inte bitcoin. Jag har lönekonto och Swish och bankgiro och autogiro och banköverföringar för svenska betalningar. Tillräckligt bra för mina behov och till en låg kostnad. Gör sällan utländska betalningar men kreditkortet funkar utmärkt bra -- och när en skurk försökte ta pengar från mig så var det enkelt att spärra hos kreditkortsföretaget. Sparande gör jag i index-fonder företrädesvis och i traditionell förvaltning för pensionen.

Undrar vad Bitcoin eller andra kryptovalutor skulle tillföra till mitt liv? Troligen inget.
Citera
2022-11-28, 11:02
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dryckeshorn
Kommer det hot om att bli dömd för grovt skattebrott och sitta i fängelse länge eller bli avrättad om man håller på med krypto alls till exempel, kommer nog de flesta lägga av.
Mjo, men sådana hot kom inte när information släpptes fritt genom internet, så ser att det skulle vara värre med Bitcoin.
Citera
2022-11-28, 11:02
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagLurarDig
Vad har dessa valutor för inneboende värde då? Lita på staten?? Det är liksom hög inflation och lågkonjunktur samtidigt!
Berätta vad du brukar köpa för din lön som du får i SEK.
Citera
2022-11-28, 11:04
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Berätta vad du brukar köpa för din lön som du får i SEK.
Ställ den frågan till en i Turkiet, Libanon, Argentina eller något av de andra länderna som just nu har en galopperande inflation...
Citera
2022-11-28, 11:10
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ställ den frågan till en i Turkiet, Libanon, Argentina eller något av de andra länderna som just nu har en galopperande inflation...
Nej, jag ställer den till en svensk, som bor i ett land med skötsamma politiker och bra ekonomi. Problemet i dessa fyra länder är inte valutan, det är politiken.

Men visst, berätta vilken valuta du får lön i. Och varför du valt den. Och hur fort du växlar in den till BTC...
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2022-11-28 kl. 11:20.
Citera
2022-11-28, 11:22
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax
Låt mig säga så här: det som är värst med Bitcoin är de religiösa. De som hela tiden predikar hur fantastiskt det är (eller kanske snarare kommer bli). De är värre än alla frireligiösa tillsammans, inklusive Jehovas Vittnen. Bara alla förstår hur bra Gud är (förlåt jag menar Bitcoin) så kommer vi alla leva lyckliga resten av våra liv och dessutom komma till himlen efteråt.

För min personliga del så behöver jag inte bitcoin. Jag har lönekonto och Swish och bankgiro och autogiro och banköverföringar för svenska betalningar. Tillräckligt bra för mina behov och till en låg kostnad. Gör sällan utländska betalningar men kreditkortet funkar utmärkt bra -- och när en skurk försökte ta pengar från mig så var det enkelt att spärra hos kreditkortsföretaget. Sparande gör jag i index-fonder företrädesvis och i traditionell förvaltning för pensionen.

Undrar vad Bitcoin eller andra kryptovalutor skulle tillföra till mitt liv? Troligen inget.
Dessa religiösa fanatiker är vad som livnär miljard-bedrägerierna inklusive celsius, luna, FTX, FTT. Jag tror de själva känner att något är fel, och just detta brukar hos enkla individer tyvärr tigga en extremt stark tro på det motsatta. mest för att övertyga sig själva tror jag. Det är ingen slump att alla i Nordkorea tror de bor i världens bästa land.
Citera
2022-11-28, 11:24
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Jag hade också hellre tagit emot det i form av bitcoins, men i egenskap av försiktig allra helst 50%-50% traditionell fiat och bitcoins. När BTC/ETH blir mera mainstream och det börjar suga åt sig hela det ekonomiska systemet likt ett svart hål, kommer det sannolikt komma diverse fascistiska planer till totalitära förbud från nationsstater och världssamfundet och jag håller inte sannolikheten nära noll att denna kamp kommer att slå ihjäl krypto för överskådlig framtid. Kommer det hot om att bli dömd för grovt skattebrott och sitta i fängelse länge eller bli avrättad om man håller på med krypto alls till exempel, kommer nog de flesta lägga av.
Verkligheten är ju den absolut motsatta. Inget västland reglerar krypto alls, och därför kan SBF sno åt sig 10 miljarder dollar av en miljon naiva krypto-kunder. Som hade behövt en rejäl statlig styrning av krypto.
Citera
2022-11-28, 11:25
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nej, jag ställer den till en svensk, som bor i ett land med skötsamma politiker och bra ekonomi. Problemet i dessa fyra länder är inte valutan, det är politiken.

Men visst, berätta vilken valuta du får lön i. Och varför du valt den. Och hur fort du växlar in den till BTC...
Andelen BTC jag äger står i proportion till min övertygelse att den finns kvar om 10 år. Och jag är inte 100% övertygad, nej.

Bara för att jag idag inte ser bra argument för att Bitcoin INTE skulle vara dominerande om 10 år, betyder inte att det inte finns några eller kommer dyka upp längs med vägen.

Ps
Bitcoin är inte bara för 8 miljoner svenskar, utan för 8 miljarder människor globalt, med olika förutsättningar.
Citera
2022-11-28, 11:27
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Andelen BTC jag äger står i proportion till min övertygelse att den finns kvar om 10 år. Och jag är inte 100% övertygad, nej.

Bara för att jag idag inte ser bra argument för att Bitcoin INTE skulle vara dominerande om 10 år, betyder inte att det inte finns några eller kommer dyka upp längs med vägen.

Ps
Bitcoin är inte bara för 8 miljoner svenskar, utan för 8 miljarder människor globalt, med olika förutsättningar.
Öh, nä, SBF tog just 10 miljarder från 1 miljon stackars krypto-ägare. Krypto är uppenbarligen till för en liten elit, som tar dem.

Du kommer att förlora allt du hade i BTC. Kom ihåg att jag sa det, och förundras när det väl inträffar.
Citera
2022-11-28, 12:00
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LamaLamaLama
Ibland när man scrollar på exempelvis Facebook (eller andra sociala medier) och det dyker upp någon krypto-relaterad nyhet i flödet så är det alltid fullt av folk som är emot krypto i kommentarerna. En gemensam nämnare brukar vara att de är extremt okunniga, dvs. de har inte en aning om vad de pratar om. En annan nämnare brukar vara att det är väldigt hatiska, de verkligen hatar krypto och anser att alla som investerar i det är idioter (även om de gjort 1000ggr pengarna).
Just hatet har jag svårt att förstå. Vad har krypto gjort dem? Har de aldrig investerat så har de ju aldrig förlorat några pengar. Älskar de banker och deras monopol och kontroll över varenda öre de får in och spenderar? Vad är grejen med hatet? Om något så borde ju gemene man omfamna det krypto "står för"?

Du verkar vara fast i någon skolgårdsfajt, där det allt handlar om att vara "för" och "emot" saker. Om du trivs med att hålla på med krypto, varför tar du det personligt när någon säger något dåligt om det?
Citera
2022-11-28, 14:52
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Kommer det hot om att bli dömd för grovt skattebrott och sitta i fängelse länge eller bli avrättad om man håller på med krypto alls till exempel, kommer nog de flesta lägga av.
I USA är politikerna överlag positivt inställda till krypto och många guvernörer och borgmästare slåss om att göra sin stat/stad till krypto center i USA.

Sprang på denna där Texas guvernör pratar Bitcoin.
https://twitter.com/BitcoinClip/status/1596608896264769536
"Texas wants to be the centerpeace..."
"We want to remove restrictions and regulations that make friction and provide infrastructure for Bitcoin to succeed..."
Senast redigerad av Leaston 2022-11-28 kl. 14:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in