2022-11-24, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Izismile
Ok då har de ändrat på det de senaste åren det visste jag inte, sist jag blev av med körkortet var när de hittade 0,5g röka i min lägenhet. Jag hade inte ens kört någon bil eller ägde en bil.
Nej, det har de inte.
Alltså, när de hittar knark hos dig anses det innebära att du "inte är tillförlitlig i nykterhetshänseende", och du får ett brev från transportstyrelsen om att de avser att vidta åtgärd, du får tillfälle att yttra dig och -i normalfallet- lämna regelbundna prover för att visa att deras uppfattning är fel. Misslyckas du med det, så blir du av med kortet.

Om de ryckte lappen för dig direkt leder det mina tankar till att du kanske blivit LOB:ad ett par gånger innan dess? Eller så kanske du redan varit av med lappen av samma anledning och att rena urinprov inte räcker för att du ska få behålla körkortet.
Citera
2022-11-24, 22:34
Medlem
Blaze.s avatar
Citat:
Intressant att Transportstyrelsen har blivit så slappa när det gäller att återkalla körkort för folk som kör bil påverkade av narkotika, som sagt så blev jag själv av med körkortet när polisen hittade 0,5g röka hemma hos mig* jag ägde ingen bil och hade inte kört någon bil på flera månader.
* det hade varit ett rån i en butik och ett foto i tidningen på en cykel som polisen trodde rånaren hade kommit på men det var min cykel och jag ringde och tipsade om det men de åkte hem till mig för att prata och hittade då rökat. Sen blev jag av med körkortet som tack för hjälpen. (och ja rånaren greps senare)

Vilket jäkla öde. Hade du på något sett connection med rånaren? Polisen kanske trodde det och ville jävlas extra med dig genom att ställa till det med ditt körkort? Finner ingen annan lösning. Antigen det eller så har reglerna ändrats, eller så ser det helt enkelt olika ut från ort till ort. Jag tror ju att det beror mycket på hur man uppträder i bemötandet mot polisen, om man ser kriminell eller pundig ut eller är dömd sen innan eller om man bara är en vanlig stoner som inte ger ifrån sig något hot, om man vill samarbeta med dom etc etc.

Jag själv torska förra året när det var lite efterfest hos mig och någon hade glömt stänga ytterdörren. Vi pumpa hög musik ganska sent och rökte. Polisen knacka på då en granne störde sig på musiken men hann inte göra så mycket innan dom klev in eftersom dörren var öppen. Det stank cannabis och jag erkände allt på plats. Dom tog mina 4 gram. Fick dagsböter. Var då arbetslös och stod inte på någon bil, mitt körkort klarade sig. Det skall tilläggas att detta var i Malmö där polisen kanske har lite mer överseende med cannabis vad vet jag. Jag var också väldigt samarbetsvillig och "trevlig" när dom bröta in i min lägenhet samt att jag erkände allt. Jag fick i alla fall det intrycket att dom tyckte det var tråkigt att behöva sätta dit mig för cannabis när dom i huvudsyfte var där för att säga till om ljudnivån. Ja vet inte, jag har bott i mindre stad och där kändes det som att polisen successivt gick och leta i varje buske efter paranoida stoners rent på djävulsstyr och gjorde allt i sin väg för att förstöra livet för dem.
Senast redigerad av Blaze. 2022-11-24 kl. 22:41.
Citera
2022-11-24, 22:39
Medlem
Citat:
Intressant att Transportstyrelsen har blivit så slappa när det gäller att återkalla körkort för folk som kör bil påverkade av narkotika
Det är de inte, inte när det gäller folk som döms för rattfylleri/drograttfylleri.
Citera
2022-11-24, 22:47
Medlem
Blaze.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Pentagon
Det var någon som sa att det farligaste med att röka cannabis, är att bli tagen. Kanske är dum, men det känns lite så nu lol

Men men jag får stå mitt kast! Det är bara att blicka framåt

Det farliga med cannabis är att det är en såpass mild drog (jag vet det låter dumt och går inte riktigt ihop tänker du) men den är så lätt att missbruka om man har den personligheten. Och har man dålig disciplin och gillar att fly verkligheten är det risk att man röker bort flera år utan att ha kommit någon vart i livet. Det finns självklart mängder av folk som klarar av att aktivera sig och leva ett fullt fungerande liv med cannabis. Men det är oftast folk med bra självdisciplin som kan nå sina eventuella mål även om de röker, för de hittar en balans. Det är en personlig fråga. Att åka fast är i alla fall för mig inget farligt för samvetet då jag vet att jag bara rökt en växt som just i Sverige råkar vara dödsdömd.
Senast redigerad av Blaze. 2022-11-24 kl. 22:49.
Citera
2022-11-24, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Pentagon
Poliserna som tog fast mig nämnde att det kanske tar några månader innan jag får nästa random. Vet inte om det är protokoll eller skrämseltaktik för att hålla mig borta från att röka (vilket jag kanske gör oavsett)
Troligtvis skrämseltaktik. Om du är väldigt ung kanske de gör det men tveksamt..
Citera
2022-11-24, 22:59
Medlem
Citat:
När Transportstyrelsen får reda på detta så tar de ditt körkort skulle gissa att du får 12månader med krav på urinprov.

Stämmer inte. Bara om du kör bil när du blir tagen.
Citera
2022-11-24, 23:14
Medlem
Narutoshippchops avatar
Sluta knarka
Citera
2022-11-25, 01:25
Medlem
CockWitchs avatar
Rök på bara. Nån jävla feminist snut har ingen rätt att bestämma över ditt liv. Fuck dom.
Citera
2022-11-25, 07:23
Medlem
vergissmeinnichts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 314YJH
Stämmer inte. Bara om du kör bil när du blir tagen.

Jodå, Transportstyrelsen kan återkalla körkort även om man inte åkt dit för rattfylla/drograttfylla.

https://www.transportstyrelsen.se/sv...rt/aterkallat/

Se punkt 5
5. Opålitlighet i nykterhetshänseende
Om polisen omhändertagit dig för berusning vid ett antal tillfällen eller det finns andra uppgifter om bruk av narkotika och/eller alkohol eller andra berusningsmedel, kan vi återkalla ditt körkort om vi bedömer att du är opålitlig i nykterhetshänseende.

Det är vanligt att spärrtiden tar slut ungefär 1 år efter den senaste nykterhetsanmärkningen.

Om det räcker med ett enda fall av ringa narkotikabrott, bruk, låter jag dock vara osagt.
Citera
2022-11-25, 07:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Det låter konstigt att du fick böter på plats. Jag tänker mig att en åklagare skickar dig ett brev med strafföreläggande.
Varit med om detta själv, ifall man erkänner att man rökt eller om man har en bit på sig så tar dom den bara sen säger dom att bötern kommer på posten du kan gå härifrån. Det fixas direkt på plats. Men detta är oftast bara när det är någon känd torskare dom tar. First timers tar dom med in på station, enligt min erfarenhet iallafall.
Citera
2022-11-25, 08:25
Medlem
SwampDoggs avatar
Vill du behålla körkortet och slippa dyra tester så gäller det att skriva ett bra yttrande till Transportstyrelsen, så se till att det är välskrivet och empatiskt så brukar det lösa sig.

Citat:
Intressant att Transportstyrelsen har blivit så slappa när det gäller att återkalla körkort för folk som kör bil påverkade av narkotika, som sagt så blev jag själv av med körkortet när polisen hittade 0,5g röka hemma hos mig* jag ägde ingen bil och hade inte kört någon bil på flera månader.
* det hade varit ett rån i en butik och ett foto i tidningen på en cykel som polisen trodde rånaren hade kommit på men det var min cykel och jag ringde och tipsade om det men de åkte hem till mig för att prata och hittade då rökat. Sen blev jag av med körkortet som tack för hjälpen. (och ja rånaren greps senare)

Förvisso klantigt att inte gömma gräset, men fy fan för snutar som dessa.
Citera
2022-11-25, 09:48
Medlem
HaroldSnepstss avatar
Citat:
När jag blev tagen för ringa narkotikabrott (hade knappt 0.5 gram amfetamin i min ägo samt ett positivt pissprov) så fick jag ett brev från transportstyrelsen efter cirka ett halvår. Där stod det att mitt körkort troligtvis skulle återkallas pga detta. Jag fick chans att lämna ett yttrande till varför jag borde få behålla körkortet vilket jag gjorde. Fick svar från dem att jag var olämplig att vara i trafiken men fick trots det behålla kortet med en prövotid på två år.
Kan förtydliga att jag inte körde bil när de tog mig så ingen drograttfylla. Enbart innehav och eget bruk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in