Citat:
Ursprungligen postat av
Izismile
Intressant att Transportstyrelsen har blivit så slappa när det gäller att återkalla körkort för folk som kör bil påverkade av narkotika, som sagt så blev jag själv av med körkortet när polisen hittade 0,5g röka hemma hos mig* jag ägde ingen bil och hade inte kört någon bil på flera månader.
* det hade varit ett rån i en butik och ett foto i tidningen på en cykel som polisen trodde rånaren hade kommit på men det var min cykel och jag ringde och tipsade om det men de åkte hem till mig för att prata och hittade då rökat. Sen blev jag av med körkortet som tack för hjälpen. (och ja rånaren greps senare)
Vilket jäkla öde. Hade du på något sett connection med rånaren? Polisen kanske trodde det och ville jävlas extra med dig genom att ställa till det med ditt körkort? Finner ingen annan lösning. Antigen det eller så har reglerna ändrats, eller så ser det helt enkelt olika ut från ort till ort. Jag tror ju att det beror mycket på hur man uppträder i bemötandet mot polisen, om man ser kriminell eller pundig ut eller är dömd sen innan eller om man bara är en vanlig stoner som inte ger ifrån sig något hot, om man vill samarbeta med dom etc etc.
Jag själv torska förra året när det var lite efterfest hos mig och någon hade glömt stänga ytterdörren. Vi pumpa hög musik ganska sent och rökte. Polisen knacka på då en granne störde sig på musiken men hann inte göra så mycket innan dom klev in eftersom dörren var öppen. Det stank cannabis och jag erkände allt på plats. Dom tog mina 4 gram. Fick dagsböter. Var då arbetslös och stod inte på någon bil, mitt körkort klarade sig. Det skall tilläggas att detta var i Malmö där polisen kanske har lite mer överseende med cannabis vad vet jag. Jag var också väldigt samarbetsvillig och "trevlig" när dom bröta in i min lägenhet samt att jag erkände allt. Jag fick i alla fall det intrycket att dom tyckte det var tråkigt att behöva sätta dit mig för cannabis när dom i huvudsyfte var där för att säga till om ljudnivån. Ja vet inte, jag har bott i mindre stad och där kändes det som att polisen successivt gick och leta i varje buske efter paranoida stoners rent på djävulsstyr och gjorde allt i sin väg för att förstöra livet för dem.