• 1
  • 2
2022-11-24, 20:53
Medlem
Var nyss ute och rökte cannabis och en polisbil som antagligen hade span på mig körde smygandes bakom mig. Jag behövde inte ta något urinprov, då jag erkände bruket. Senare gick polisen in i min lägenhet och beslogtog mitt cannabis.

Jag fick endast dagsböter. Ingen domstol eller liknande utan "allt löses på plats" enligt polisen.

Han nämnde att de kanske kommer ta urinprov vid senare tillfällle. Behöver jag vänta mig att de kommer ta ett urinprov i framtiden?

Jag skulle åtminstone få en prick i registret i 5 år
Citera
2022-11-24, 20:57
Medlem
Det låter konstigt att du fick böter på plats. Jag tänker mig att en åklagare skickar dig ett brev med strafföreläggande.
Citera
2022-11-24, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanakh
Det låter konstigt att du fick böter på plats. Jag tänker mig att en åklagare skickar dig ett brev med strafföreläggande.

Ja precis glömde skriva att jag skrev på ett avtal att jag godkände på plats också, så ingen rättegång. Är det troligt att de kommer ta urinprov på mig i framtiden?
Citera
2022-11-24, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-Pentagon
Ja precis glömde skriva att jag skrev på ett avtal att jag godkände på plats också, så ingen rättegång. Är det troligt att de kommer ta urinprov på mig i framtiden?
Ganska meningslöst att ta prov om du har erkänt bruk.
Citera
2022-11-24, 21:05
Medlem
Citat:
Var nyss ute och rökte cannabis och en polisbil som antagligen hade span på mig körde smygandes bakom mig. Jag behövde inte ta något urinprov, då jag erkände bruket. Senare gick polisen in i min lägenhet och beslogtog mitt cannabis.

Jag fick endast dagsböter. Ingen domstol eller liknande utan "allt löses på plats" enligt polisen.

Han nämnde att de kanske kommer ta urinprov vid senare tillfällle. Behöver jag vänta mig att de kommer ta ett urinprov i framtiden?

Jag skulle åtminstone få en prick i registret i 5 år

För det första.. en polis har inte span på dig för ringa narkotikabrott
Skrev du på ett strafföreläggande? Jag har gjort samma sak flera gånger för 10 år sedan fick aldrig pissa i framtiden, men det kanske har ändrats nu.
Citera
2022-11-24, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Ganska meningslöst att ta prov om du har erkänt bruk.

Poliserna som tog fast mig nämnde att det kanske tar några månader innan jag får nästa random. Vet inte om det är protokoll eller skrämseltaktik för att hålla mig borta från att röka (vilket jag kanske gör oavsett)
Citera
2022-11-24, 21:09
Medlem
När Transportstyrelsen får reda på detta så tar de ditt körkort skulle gissa att du får 12månader med krav på urinprov.
Citera
2022-11-24, 21:11
Medlem
Citat:
Poliserna som tog fast mig nämnde att det kanske tar några månader innan jag får nästa random. Vet inte om det är protokoll eller skrämseltaktik för att hålla mig borta från att röka (vilket jag kanske gör oavsett)

Öh nej. Det finns inte en dom någonsin där det är okej att lämna kontinuerliga prov till polis. Är du efterbliven? Det kommer ta dig för det vet du är en sån som röker brajj nu. Så brukar det bli
Citera
2022-11-24, 21:13
Medlem
Rök på är mitt förslag. Böterna kan man samla ihög, du lär inte få fängelse för ringa utan det är böter varje gång . Problemen börjar egentligen när du får kids då det kontaktar soc som är värre än aina
Citera
2022-11-24, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Izismile
När Transportstyrelsen får reda på detta så tar de ditt körkort skulle gissa att du får 12månader med krav på urinprov.

En vän på behandlingshemmet jag satt på lämnade UP i 6månader när han var där, han sa att han jobbade på behandlingshemmet
Citera
2022-11-24, 21:18
Medlem
Citat:
Polisen saknar lagstöd för att återkomma med begäran om urinprov utan att ha nya omständigheter att lägga till grund för skälig misstanke. Om polisen skulle komma och begäran urinprov av dig om 3 månader, och hänvisa endast till den här händelsen, begår polisen tjänstefel. Polisen kan förstås göra det ändå, och bara ljuga och påstå att du luktar cannabis eller har röda ögon, och skulle inte straffas för tjänstefelet, men likafullt så begår polisen ett allvarligare brott genom handlingen.

Med det sagt, var medgörlig och trevlig i dina kontakter med polisen, det kan vara avgörande för hur du själv blir behandlad. Det är på inga sätt någon självklarhet att ditt narkotikabrott får andra konsekvenser än just de dagsböterna du får betala, låt inte tankar om att framtiden skulle blivit mörkare leda dig till att själv uppfylla profetian.

Om 5 år syns inte brottet i belastningsregistret, och de allra flesta jobb går att få. Om du är ung och hoppar på en master på universitetet nu, så har du ett blankt belastningsregister att uppvisa när du ska söka ditt första "riktiga" jobb efter examen.
Citera
2022-11-24, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Izismile
Körkort brukar inte dras in bara för att man åkt dit för ringa narkotikabrott, man får chansen att lämna prover för att uppvisa nyktert leverne, men om man inte medverkar så drar de in körkortet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in