Citat:
Ursprungligen postat av
Mr-Pentagon
Poliserna som tog fast mig nämnde att det kanske tar några månader innan jag får nästa random. Vet inte om det är protokoll eller skrämseltaktik för att hålla mig borta från att röka (vilket jag kanske gör oavsett)
Polisen saknar lagstöd för att återkomma med begäran om urinprov utan att ha nya omständigheter att lägga till grund för skälig misstanke. Om polisen skulle komma och begäran urinprov av dig om 3 månader, och hänvisa endast till den här händelsen, begår polisen tjänstefel. Polisen kan förstås göra det ändå, och bara ljuga och påstå att du luktar cannabis eller har röda ögon, och skulle inte straffas för tjänstefelet, men likafullt så begår polisen ett allvarligare brott genom handlingen.
Med det sagt, var medgörlig och trevlig i dina kontakter med polisen, det kan vara avgörande för hur du själv blir behandlad. Det är på inga sätt någon självklarhet att ditt narkotikabrott får andra konsekvenser än just de dagsböterna du får betala, låt inte tankar om att framtiden skulle blivit mörkare leda dig till att själv uppfylla profetian.
Om 5 år syns inte brottet i belastningsregistret, och de allra flesta jobb går att få. Om du är ung och hoppar på en master på universitetet nu, så har du ett blankt belastningsregister att uppvisa när du ska söka ditt första "riktiga" jobb efter examen.