Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2006-07-16, 14:41
  #1
Medlem
Har letat efter liknande trådar men inte hittat något.

Jag och tre kompisar tänkte resa till USA nästa höst. Tanken är att vara där i två-tre veckor och under denna tid hinna se och uppleva så mycket som möjligt.

Vad får vi inte missa? Generella tips?

Vi hade tänkt hyra en bil någon vecka och åka buss/tåg övrig tid. Jag vill se södern, och gärna lite vackra landskap i de norra delarna. Någon annan ville se New York ett par dagar. Andra städer som lär besökas är San Francisco och Seattle. Den sista där kanske är slöseri med dyrbar tid?

Vad tror ni om att hyra bil?

Ni som har gjort liknande resor, vad var bäst och vad ångrar ni att ni missade?
Citera
2006-07-16, 15:21
  #2
Medlem
BrunteVIs avatar
Åk till Canyon lands i Utah, det är fett.
Citera
2006-07-16, 17:21
  #3
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hösten
Har letat efter liknande trådar men inte hittat något.

Jag och tre kompisar tänkte resa till USA nästa höst. Tanken är att vara där i två-tre veckor och under denna tid hinna se och uppleva så mycket som möjligt.

Vad får vi inte missa? Generella tips?

Vi hade tänkt hyra en bil någon vecka och åka buss/tåg övrig tid. Jag vill se södern, och gärna lite vackra landskap i de norra delarna. Någon annan ville se New York ett par dagar. Andra städer som lär besökas är San Francisco och Seattle. Den sista där kanske är slöseri med dyrbar tid?

Vad tror ni om att hyra bil?

Ni som har gjort liknande resor, vad var bäst och vad ångrar ni att ni missade?


Vill du se södern? Prova Savannah i Georgia eller New Orleans (de borde ha röjt upp nu efter orkanen). De är båda mysiga städer.

I norra USA ska du givetvis besöka Yellowstone National Park, där du kan bila bland djuren. Men håll rutorna nervevade, vissa matar björnar och sånt där och det har skett vissa olyckor.
Citera
2006-07-16, 18:22
  #4
Medlem
I den här tråden ger jag lite tips vad man kan göra i San Francisco. Den staden får ej missas!

http://www.flashback.org/showthread.php?t=341651

//Andy
Citera
2006-07-17, 04:37
  #5
Medlem
Var usa i vintras 2-3 veckor.
Bodde i Los angeles hos en vän. Hyrde bil och åkte ner till San diego/Mexico.
Sen en sväng lägst kusten till san fransisco och vidare för nyår till las vegas.

Den bästa staden var helt klar san fransisco. La tråkig då det inte är en riktig stad. las vegas så där då jag inte var 21år.
Citera
2006-07-17, 10:19
  #6
Medlem
Staineds avatar
Om du bara har 2-3 veckor får du nog "slimma" din resa. Att hinna med nordöstra USA, sydstaterna, norra delarna (ex Wyoming kanske?) och västkusten (det är ganska långt mellan SF och Seattle) blir nog stressigt. Men med lite inrikesflyg så går det ju. Kanske dock trevligare att bara besöka ex. New York och San Francisco och ha lite tid att uppleva respektive stad.
Citera
2006-07-17, 10:26
  #7
Medlem
NoHeros avatar
tror lite som ovanstående talare att du ska slimma resan rejält om du stannar så kort tid.. tänk på vad som intresserar dig mest är det västkusten, östkusten, new england, solbältet eller kanske de nordligare svenskstaterna?

Sen så väljer du ut de intressantare resmålen inom det som verkar mest intressant.. men passa på att se några av de större naturreservaten eller motsvarande.. Gran canyon, Redwood, Yellowstone, Mammoth Cave etc och besök städer som är väldigt speciella för USA som New York, Las Vegas, Savahnna osv.. enligt aftonbladet var New Orleans inte ens i närheten av ordningsställd efter orkanen..

men vad du ska besöka beror ju på vad du är för person.. föredrar du naturupplevelser, städer, monument, historia, party eller något helt vrickat?
Citera
2006-07-17, 11:18
  #8
Medlem
Målet för min del är väl att se det riktiga USA, besöka risiga motell, barer och lite så. Storstäder har man ju sett förr, det skall vara något speciellt för att man skall orka pallra sig dit. New York vill man ju se (igen), kanske nätter där-flyg till SF, stanna där några nätter och köra upp till Seattle, vidare vill Vancover?

Har faktiskt inte så många "måsten", men att åka bil några distanser känns viktigt, känns som man kommer närmre allting då, så himla kul är det inte att se flygplatser och dyra hotell. Monument och party är också mindre intressant.

Ni som har besökt södern, har det varit värt att se?
Citera
2006-07-17, 11:26
  #9
Medlem
JGGs avatar
inget speciellt i Seattle... Las vegas är alltid nice...
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f349030

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback