Citat:
Hemmafrueran var absolut kort. Om man nu definierar hemmafru som när det var normen i alla samhällsklasser att kvinnan var hemma och mannen drog in pengarna. Den välfärden och politiken sammanföll bara under en kort tid. Men samtidigt kan man inte jämföra dagens heltidsarbetande kvinnor(som arbetar utan för hemmet, åt någon annan och som då behöver lämna bort sina barn) med exempelvis en bondhustru(som arbetade på den egna gården, för den egna familjen, utan "stämpelklocka", utan att lämna sitt hem eller lämna bort sina barn) eller med en hantverksmästares hustru(som hjälpte till i makens verkstad och då också arbetade för den egna familjen och utan att lämna bort barnen). Grejen är ju också att det var kvinnorna som var tvungna att arbeta som gjorde det. Det var inte så att alla kvinnor så himla gärna ville vara självständiga och där för slarvade på fabriken för det höga nöjets skull. Man får komma ihåg att en välfärden,som nådde ut till större delen av befolkningen ,inte kom förrän en bra bit in på 1900-talet. Jag skulle dö av tristess. Finns inget tråkigare än att ”sköta hemmet”. Unge vill jag bara ha en. Om man vill vara det så är det väl upp till en själv. Men det här med att kvinnor historiskt sett varit hemmafruar är bullshit, endast en liten procent av samhället förr, dvs adeln. Resten bönder osv knegade på oavsett kön. Däremot fick kvinnan förr göra mer, dvs knega och sköta hem + barn medan mannen gick ut och söp på kvällen.
Som svar på din fråga tror jag många kvinnor inte vill vara i beroendeställning till en man. Säg att hon är hemmafru och han lämnar henne. Var ska hon ta vägen med noll inkomst? Ta ett skitjobb för hon inte utbildade sig. Leva på existensminimum, åh så kul det låter.
Som svar på din fråga tror jag många kvinnor inte vill vara i beroendeställning till en man. Säg att hon är hemmafru och han lämnar henne. Var ska hon ta vägen med noll inkomst? Ta ett skitjobb för hon inte utbildade sig. Leva på existensminimum, åh så kul det låter.
Och som sagt så finns det en hel rad säkerhetsåtgärder man kan ta till med en hemmavarande. Man kan såklart också gå tillbaka till arbetet man haft innan eller börja om. Men mest av allt så kanske det helt enkelt är så att det man medvetet har valt med en hemmavarande partner är den livsstil man vill ha. Det är värt det bara så(särskilt sedan rapport efter rapport kommer om hur lite det egentligen lönar sig att arbeta om man har en lägre lön, vilket många kvinnor har. Så pensionsfrågan tappar styrka mer och mer). För övrigt är det fruktansvärt sorgligt att vi enbart serveras att skilsmässor är oundvikliga(samt stunning and brave...). Tänk om det är så att om vi är mer beroende av varandra så väljer man partner med större omsorg samt tar bättre hand om det man har.