2023-01-06, 23:37
Medlem
cosmic_dancers avatar
Jag hatar inte tanken fullt ut, är hemma rätt mycket nu då jag arbetar på timmar inom omsorgen och då gör jag givetvis det mesta hemma. Jag vill ha det så och trivs med det. Hade dock förmodligen
tröttnat på att vara hemma 24/7 utan någon annan sysselsättning än att ta hand om hemmet och ja kanske någon hobby.

Hade jag haft ekonomisk möjlighet, låt säga att jag vinner 25 000 i månaden i 25 år på triss hade jag gärna enbart jobbat två-tre dagar i veckan och sen tagit hand om hemmet resten av tiden och haft egen tid. Anledningen till att jag skriver "hade jag" är för att jag inte vill ha gemensam ekonomi, bli försörjd och oavsett en eventuell partners inkomst så vill jag se till att kunna försörja mig själv, skapa ett eget sparande utifall det en dag tar slut.

Så ja det är ju inte aktuellt, eftersom jag aldrig kommer vinna några sådana summor.
Citera
2023-01-07, 01:35
Medlem
CompressorVanes avatar
Därför att de anser att det kränker dem. De har många gånger ingen kunskap heller i annat än att använda verktygen för att dupera en man med, dvs puppa och smink.

Flyttar du ihop kommer du få göra allt, sen kommer de klaga på precis allt också utan att vilja tillföra ett enda ting.
Citera
2023-01-07, 01:43
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KungCarl666
Det måste väl vara hur gött som helst att sitta hemma o sköta ett hem eller?

Njääe.. är väl på gott å ont det där.

Visst, det finns massor att göra i hemmet å skötning av barn, städning, tvättning å middag på bordet när karln kommer hem skulle nog uppskattas av Karl.

Men om jag utgår från mej själv så skulle inte jag trivas som hemmafru. Jag skulle inte vilja gifta mej heller så.. Jag tänker mer på den ekonomiska biten. Hur kul skulle det vara att inte ha en egen inkomst å måste behöva fråga karln om en slant för en tröja, skor, väska eller whatever 🤔
Citera
2023-01-07, 02:43
Medlem
Jag skulle dö av tristess. Finns inget tråkigare än att ”sköta hemmet”. Unge vill jag bara ha en. Om man vill vara det så är det väl upp till en själv. Men det här med att kvinnor historiskt sett varit hemmafruar är bullshit, endast en liten procent av samhället förr, dvs adeln. Resten bönder osv knegade på oavsett kön. Däremot fick kvinnan förr göra mer, dvs knega och sköta hem + barn medan mannen gick ut och söp på kvällen.

Som svar på din fråga tror jag många kvinnor inte vill vara i beroendeställning till en man. Säg att hon är hemmafru och han lämnar henne. Var ska hon ta vägen med noll inkomst? Ta ett skitjobb för hon inte utbildade sig. Leva på existensminimum, åh så kul det låter.
Citera
2023-01-07, 06:00
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi

Visst, det finns massor att göra i hemmet å skötning av barn, städning, tvättning å middag på bordet när karln kommer hem skulle nog uppskattas av Karl.

Men om jag utgår från mej själv så skulle inte jag trivas som hemmafru. Jag skulle inte vilja gifta mej heller så.. Jag tänker mer på den ekonomiska biten. Hur kul skulle det vara att inte ha en egen inkomst å måste behöva fråga karln om en slant för en tröja, skor, väska eller whatever 🤔

Citat:
Ursprungligen postat av Yellowcub
Jag skulle dö av tristess. Finns inget tråkigare än att ”sköta hemmet”. Unge vill jag bara ha en. Om man vill vara det så är det väl upp till en själv. Men det här med att kvinnor historiskt sett varit hemmafruar är bullshit, endast en liten procent av samhället förr, dvs adeln. Resten bönder osv knegade på oavsett kön. Däremot fick kvinnan förr göra mer, dvs knega och sköta hem + barn medan mannen gick ut och söp på kvällen.

Som svar på din fråga tror jag många kvinnor inte vill vara i beroendeställning till en man. Säg att hon är hemmafru och han lämnar henne. Var ska hon ta vägen med noll inkomst? Ta ett skitjobb för hon inte utbildade sig. Leva på existensminimum, åh så kul det låter.

Well, det är bara genuint traditionella kvinnor som kommer vara hemmafruar, ni har redan bildat eran åsikt så det blir svårt för er att vara hemmafruar även om pengar kan köpa det livet så är det inte rätt av själsliga skäl. En traditionell familj bildas genom kärlek för varandra där kvinnan vill vara hjärtat i familjen och hemmet medan mannen försörjer allting omkring. Men alla är såklart olika och vissa föredrar att prioritera 40h åt främmande slibbiga män i kostymer istället för att jobba med egna villkor åt familjen

Det finns inget som säger att kvinnan inte får vara utbildad? Tvärtom, hon kan ju vara utbildad både innan, under eller efter... dåligt argument. En hemmafru behöver inte vara totalt sysslolös utan kan t.ex jobba deltid eller studera, huvudtanken är att kvinnan är som sagt hjärtat i hemmet. Utgår från den tradionella hemmet(gärna kristet) där man har viktiga gemensamma premisser om familjelivet istället för att bry sig om Gucci väskor som Miss nämner som ett dåligt svepskäl.

Det finns de som avsätter pensionsersättning till sin fruar, men att ens behöva betala ut en månadsavgift som ni verkar vilja tyder snarare på att ni inte är seriösa med förhållandet och siktar på otrohet. Därför är religiösa band bättre, så slipper man fullvuxna kvinnor som värderar Gucciväskor framför familjen.
Citera
2023-01-07, 06:16
Medlem
Idiotisk frågeställning ju..varför skulle nån kvinna vilja va hemmafru ??? å varför inte mannen hemmaman ??? lönen kan ni glömma för den är rätt lika idag. hemmets alla sysslor skall delas lika såklart.
Citera
2023-01-08, 15:49
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alepheron
Jag har aldrig påstått nåt annat. Sluta tramsa.

Jag förklarade just vad en mansbimbo var för något. Tydligen var du själv lite för mycket av en äggskalle för att orka läsa.

Ja, människor med lata alternativt simpla hjärnor blir glada av att utföra tråkiga hushållssysslor.
Nej, har aldrig sagt något om att ni enbart står vid spisen. Halmgubbe.
Att skriva på Flashback är förövrigt ingen "nytta" någon gör utan hör till fritidsintressen.

Om jag börjar plugga eller arbeta igen så kommer jag troligtvis inte att sitta här från morgon till kväll likt hur du gör nej.

Din första mening är också en halmgubbe som jag aldrig yttrat. Hatiskt är att hålla på som du har gjort i många andra trådar med dina fördomar om kvinnor och olika minoriteter. som sagt.

Jag har redan gett idioterna härinne tillräckligt goda argument till varför kvinnor vanligen vill ha en egen lön och stimuleras av mer än endast hemmafruliv. De män som är så förbaskat glada i tanken på ett hemmaliv kunde ju bli hemmamän själva istället för att försöka begränsa kvinnor i deras professionella yrkesliv.

Skulle min konsumtion av energidryck vara mer pinsamt än hur du sitter härinne varje dag och skroderar om ditt "fina" liv och hur perfekt ni har det? Du sitter och fantiserar och förskönar din egen vardag medan jag åtminstone vågar vara ärlig kring min egen.

Och så avslutade du med ännu en halmgubbe. Har aldrig sagt att jag bestämt skulle sluta skriva härinne efter nyår. Vanor tar tid att lägga om.

Har aldrig påstått att jag vet något om din tidigare yrkesbakgrund heller. Det var inte någons förflutna som diskuterades här.

Skriv inte till mig mer är du snäll. Du är för blåst för att ens kunna tolka andras texter. Så tröttsamt med segbullar som du.
"Ideellt arbete är ett arbete utanför hemmet även om det inte ger någon lön." - citat du. Det låter då som att du definierar ett ideellt arbete som ett arbete, dvs icke-hemmavarande. Fast innan dess var definitionen tydligen en person utan lönearbete. Vilket gäller?

Jag läste precis vad du skrev, det blev inte tydligare för det. Men så är jag ju inte man heller.

Jo, du har sagt att anledningen till att du inte vill vara hemmafru är att du kräver mer än att utföra basala hushållssysslor. Sedan följde en lång diskussion om att det, enligt dig, är allt hemmafruar gör och att det är fel, tråkigt, hjärndött osv. Så när en hemmafru för mer ön så borde du ju tycka att det är bra, men då fick du istället över till att ifrågasätta om jag alls kunde vara kvinna/mamma/hemmafru eftersom att jag kunde sluta mig från spisen en stund... Nej, att skriva på flashback är ingen nyttosyssla. Det är avslappning/fritid, men det kan man inte ha någon som fru och mamma, eller?
När sitter jag här från morgon till kväll? Kolla gärna min historik. Vanligen är jag inte ens inloggad varje dag.

Ge gärna exempel på något hatiskt. Gällande familjefrågor är jag som sagt för valfrihet, men inte du?
Självklart kan män bli hemmamän. Jag känner några stycken. Vem är det som har begränsat mig i mitt fria val? Eller är det så att kvinnor inte kan tänka själva?

Jag har inget emot ditt intag av valfri dricka, det var du själv som uttryckte att det var ett problem. När så jag att vårt liv är perfekt? Perfektion existerar inte. Tycker du att mitt liv låter perfekt, eftersom att du tror att jag hittar på/förskönar?

I en tråd om nyårslöften skriver du att du ska "sluta vara på flashback". Går det att misstolka?

Du har flera gånger uttryckt att det är lågutbildade/korkade människor som vill vara hemmafruar. Det var det jag undrade kring, hur vet du så mycket om hemmavarandes bakgrund? I min erfarenhet är den väldigt blandad.

Tog "argumenten"(Men inte okvädningsorden) slut?
Citera
2023-01-08, 15:52
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alepheron
Också goda argument.

Men du som är en sån klokuggla måste väl också inse hur trist det ofta blir att inte ha ett jobb med arbetskamrater att komma till?

Missunnsamma män härinne tjattrar om fritid men vad ska man med så mycket fritid till egentligen? Det räcker inte för mig. Jag vill göra mer nytta än innanför hemmets väggar och även erhålla en egen lön i framtiden.

Blotta tanken på att vara ekonomiskt beroende av en man nästan äcklar mig på nåt vis. Som om han skulle vara ens förmyndare eller nåt sådant och har mer makt än en själv.
Ger inte du bort väldigt mycket makt till någon om du tycker att denne är din förmyndare bara för att denne håller i försörjningen? Det låter fruktansvärt jag-svagt och som om du inte tilltror din egen förmåga att välja en bra partner.
Citera
2023-01-08, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snabbaliraren
Många har inte förstått att det finaste och mest naturliga som finns för en tjej är att ta hand om hemmet, barnen, laga mat osv.
Det finns många kvinnor som vill bli hemmafruar men när mannen sparkar ut henne står hon där utan pension. Detta ska inte ignoreras.
Citera
2023-01-08, 16:04
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Ja, givetvis blir det trist att bara gå hemma och sköta hushållet. Men har man barn och kan umgås med andra som också har barn i samma ålder, så kan givetvis hemmaman/hemmafru livet vara trevligt och givande: man får ta hand om det bästa man har, sina barn, umgänge osv. Men ska konceptet fungera så ska givetvis en del av makans/makens lön gå in på hemmamannens/hemmafrugans konto... Som lön för hushållsarbetet.

Sedan är det som du skriver: bra att komma ut och jobba och känna att man gör en insats för samhället. Träffa kollegor. Det har du helt rätt i. Man behöver den delen.
Man kan komma ut även när man är hemma. Egentligen mer eftersom att man ofta äger sin tid mer. Det handlar som sagt om initiativförmåga. Själv arbetar jag aktivt för partiet jag tillhör, jag tillhör en förening som tar hand om ett naturområden här i stan, jag har hjälpt till mycket i dotterns fotbollslag och kan nu ha lovat att gå in som extra tränare(och jag tränar redan henne), jag är engagerad i ett antal olika kyrkförsamlingar med tillhörande verksamheter osv. Framförallt har jag tid till sådant som att hjälpa ensamma äldre, följa med som extra vuxen på skolutflykten, passa andras ungar när det krisar och liknande.
Tidigare har varit söndagsskolelärare och körledar-assistent, hållit i matlagningskurser för barn samt arbetat ideellt på äldreboende. Det sistnämnda skulle jag gärna göra igen om de bara släpper på covid-reglerna. Hade tänkt engagera mig i det lokala djurhemmet, men allvarligt- dessa crazy cat ladies skrämde sliten ur mig

Gemensam ekonomi och sparande samt andra säkerhetsnät som livförsäkring, pensionsspar för den hemmavarande, bostadssökande i den hemmavarandes namn är A och O.
Citera
2023-01-08, 16:07
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi

Jag känner ingen hemmafru/man som frågar sin arbetande partner efter pengar. Man har gemensam ekonomi och har lika bestämmanderätt över den. Ofta är det den hemmavarande som sköter den dagliga ekonomin samt budgetering.
Citera
2023-01-08, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Man kan komma ut även när man är hemma. Egentligen mer eftersom att man ofta äger sin tid mer. Det handlar som sagt om initiativförmåga. Själv arbetar jag aktivt för partiet jag tillhör, jag tillhör en förening som tar hand om ett naturområden här i stan, jag har hjälpt till mycket i dotterns fotbollslag och kan nu ha lovat att gå in som extra tränare(och jag tränar redan henne), jag är engagerad i ett antal olika kyrkförsamlingar med tillhörande verksamheter osv. Framförallt har jag tid till sådant som att hjälpa ensamma äldre, följa med som extra vuxen på skolutflykten, passa andras ungar när det krisar och liknande.
Tidigare har varit söndagsskolelärare och körledar-assistent, hållit i matlagningskurser för barn samt arbetat ideellt på äldreboende. Det sistnämnda skulle jag gärna göra igen om de bara släpper på covid-reglerna. Hade tänkt engagera mig i det lokala djurhemmet, men allvarligt- dessa crazy cat ladies skrämde sliten ur mig

Gemensam ekonomi och sparande samt andra säkerhetsnät som livförsäkring, pensionsspar för den hemmavarande, bostadssökande i den hemmavarandes namn är A och O.

Du jobbar alltså en massa. Men får inte betalt för det/det är inte pensionsgrundande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in