2022-11-22, 19:05
Medlem
Det måste väl vara hur gött som helst att sitta hemma o sköta ett hem eller?
Citera
2022-11-22, 19:08
Medlem
Det är väl bara att du kör hårt o blir hemma man isf? Om alla brudar hatar det måste det ju vara öppet mål att axla rollen själv tänker jag.
Citera
2022-11-22, 19:11
Bannlyst
Kvinnor hatar att ta ansvar så därför tycker de mannen ska ta allt ansvar. De e bara det att männen hatar också att ta ansvar. O sen blev det 2022 och folk börjar snacka om "klimat-krisen"...
Citera
2022-11-22, 19:14
Medlem
Snabbalirarens avatar
Många har inte förstått att det finaste och mest naturliga som finns för en tjej är att ta hand om hemmet, barnen, laga mat osv.
Citera
2022-11-22, 19:26
Medlem
Tror inte att kvinnor hatar tanken på att vara hemmafruar om förutsättningarna är rätt. Problemet är att förutsättningarna väldigt sällan är rätt.
Citera
2022-11-22, 19:28
Medlem
JordenIsPlatts avatar
Det gör dom inte, mer än hälften av kvinnorna på familjeliv ville bli hemmafruar. Däremot är vi moderna män inte intresserade av någon fru alls.
Citera
2022-11-22, 19:31
Medlem
Tror inte de ogillar tanken. De är bara kollektivistiska till naturen, och den rådande hegemonin är att kvinnor kan, de ska stå på egna ben utan mannens hjälp, och de ska göra karriär. Så man följer det för man vill inte stöta sig med andra.

Sedan när karriärskvinnorna kommer upp i åldern och kanske står som barnlösa så blir de istället deprimerade. Om de ändå startar familjer kanske de ger upp karriären de hoppat på för att få mer tid till barnen.

Så jag tror inte de är emot det, de har bara växt upp i det feministiska samhället som säger åt dem att hemmafruidealet är förlegat och baseras på förtryck. Men sedan börjar de göra karriär och inser att det faktiskt inte är så härligt som det framställts. I arbetslivet är man en tillgång, som bara är uppskattad för att man drar in pengar, medan i familjelivet är man uppskattad för den man är. Grovt förenklat.
Citera
2022-11-22, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plabber
Tror inte att kvinnor hatar tanken på att vara hemmafruar om förutsättningarna är rätt. Problemet är att förutsättningarna väldigt sällan är rätt.
Man kan låta "hemmafruar" vara hemma, dom nöjda, och dom som "får" deras jobb/vikariat nöjda. (Kan bli fast anställning)
Flytta pengar från arbetslöshet till någon typ pensionsgrundande familjepenning.
En effekt av det blir också att inbrotten går ner då folk är hemma, lägre premier.
Bättre granngemenskap om fler i området är hemma.
Senast redigerad av tjanska 2022-11-22 kl. 19:39.
Citera
2022-11-22, 19:41
Medlem
Varför bryr du dig så mycket om vad kvinnor vill eller inte vill göra av sina liv? Borde du inte ha fullt upp med ditt eget liv. Eller det är så tråkigt och tomt utan en kvinna kanske?

Alltid lika kul med män som tror att kvinnor inte kan göra sina egna val i livet. Utan att de har med feminism göra. Det är svaret på allt för er haha. För mig handlar det om att jag inte tror på kärlek. Och har noll intresse av män på ett romantiskt plan. Barn har jag aldrig varit intresserade av heller. Men det är klart att det blir svårt för de män som fortfarande lever sig kvar i sekelskiftet. Skillnaden idag är att kvinnor kan välja över sina egna liv. Istället för att riskera bli bortgift till någon man som våldtar och misshandlar dig. Och man inte hade mycket till val. Sen finns det kvinnor som vill bli hemmafruar med. Så du behöver knappast oroa dig.
Citera
2022-11-22, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StorTuffBiker
Tror inte de ogillar tanken. De är bara kollektivistiska till naturen, och den rådande hegemonin är att kvinnor kan, de ska stå på egna ben utan mannens hjälp, och de ska göra karriär. Så man följer det för man vill inte stöta sig med andra.

Sedan när karriärskvinnorna kommer upp i åldern och kanske står som barnlösa så blir de istället deprimerade. Om de ändå startar familjer kanske de ger upp karriären de hoppat på för att få mer tid till barnen.

Så jag tror inte de är emot det, de har bara växt upp i det feministiska samhället som säger åt dem att hemmafruidealet är förlegat och baseras på förtryck. Men sedan börjar de göra karriär och inser att det faktiskt inte är så härligt som det framställts. I arbetslivet är man en tillgång, som bara är uppskattad för att man drar in pengar, medan i familjelivet är man uppskattad för den man är. Grovt förenklat.

Jag tror inte att hushållerska smäller lika högt faktiskt. Om jag ska vara ärlig.
Citera
2022-11-22, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungCarl666
Det måste väl vara hur gött som helst att sitta hemma o sköta ett hem eller?

Moderna kvinnor tror att karriär är lika med lycka.

Faktum är att forskning är rätt samstämmig cross culture dvs oavsett vilket land man genomför undersökningarna på så visar det att kvinnor på gruppnivå får mest lycka i livet av familj, barn och giftermål. Trots detta så gör de sig själva omöjliga.

Så fort en kvinna blir t.ex hög chef på ett företag så minskar hennes potentiella partners substantiellt. Eftersom forskning visar och det är samma sak här, cross culture och på gruppnivå att kvinnor nästan uteslutande alltid parar sig sidledes eller uppåt i samhällshierarki.

Dvs en kvinna som är högsta chef på ett bolag har en mycket liten marknad att träffa rätt kille på.

Och nu kommer någon tjej läsa och säga nej, men jo det är såhär. =)

Därför så många skiljer sig i 35-40 årsåldern eftersom kvinnor satsar mer på karriär och männen står fast på samma plats som när de träffades i 20 årsåldern. Då tröttnar kvinnorna ofta och dragningseffekten (Pullfactor effect) blir sämre och sämre.

Men kvinnor som satsar på karriär helhjärtat och inte satsar på familj kommer ha ett mycket innehållsfattigt liv. Alla vet att pengar är helt ointressant ändå strävar kvinnor efter detta, obegripligt.

Nu med tinder så är de ännu svårare för kvinnor o hitta rätt man eftersom deras kravlistor är uppåt väggarna breda.
Citera
2022-11-22, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoraya2
Jag tror inte att hushållerska smäller lika högt faktiskt. Om jag ska vara ärlig.

Nu sa jag inte att man ska vara en hushållerska dock. Däremot så är jag ganska så övertygad om att när det kommer till kritan så smäller familjelivet högre än att jobba en massa och tjäna pengar för väldigt många kvinnor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in