2023-01-09, 21:42
Medlem
Oh Lord. Jag blir ju mörkrädd av alla svar.
Det finns mer stimulerande och utmanande saker att göra än att skura golv och hänga tvätt.
Om jag skulle få välja mellan hemmafru eller singelliv hade jag valt singellivet. LÄTT!
Citera
2023-01-09, 21:45
Medlem
Vitiss avatar

Flytta till t.ex Zambia:

https://www.imsweden.org/vad-vi-gor/var-vi-finns/sodra-afrika/zambia/
Senast redigerad av Vitis 2023-01-09 kl. 21:52.
Citera
2023-01-12, 12:55
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Det låter som ni har ett härligt upplägg!
Men se till att få med alla dina sysselsättningar i ditt CV/referenser för de uppdrag du gör, den dag du känner dig sugen på att jobba. Och se till att din make sätter av pengar av sin lön till din pension. Att ha en dräglig ekonomi ger även det frihet.

Sedan tycker jag fortsatt du borde ta betalt för dina uppdrag... Jag förstår till fulla din och din makes tankar kring frihet, men man ska inte jobba gratis anser jag. Dessutom: en lön gör att du även betalar skatt och med skatten bidrar till vår välfärd. En samhällsgärning helt enkelt. Men som sagt: gör det som frilansare och helt på dina villkor, så du får behålla den där goa frihetskänslan och satsa fullt ut på familjen i de perioder du endast vill göra det.
Jag brukar ta referenser från ställen där jag volontärar. Saken med dessa sysselsättningar är ju att ingen får någon ersättning för det. Oftast är det jag och några pensionärer. Det är just det som blivit så tydligt på alla ställen där jag varit - folk i allmänhet har inte tid för att de jobbar heltid och även annars så orkar folk generellt inte se längre än till det närmaste. Det hade kanske funkat om vi hade en vattentät välfärd så att exempelvis äldreboendets anställda hade tid att sitta och hålla en gamling i handen och sjunga en stump, men den tiden finns ju inte längre. Här hade samhället tjänat på att ha flera människor som inte var så uppbundna med heltidsjobb och som då kunde följa med på klassresan, passa grannarnas ungar, hjälpa den åldrande grannen, hålla igen studiecirkel eller vad det nu kan vara. Jag tror att samhället helt enkelt hade blivit lugnare och varmare.
Citera
2023-01-12, 13:07
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ENTRUMPENTRUMP
När hon blir utsparkad blir det också problem med att ordna bostad, jobb etc. Det är väl därför kvinnor slutade att vara hemmafruar. De måste dra in kosing för att bli självständiga.
Vilket också handlar om politik. Samhället är designat så att valfriheten ska vara minimal. Alla dessa "problem" har enkla lösningar om den politiska viljan finns. Änkepension, underhållsstöd(som kan vara villkorad) efter skilsmässa, särskilda bostadsköer(som det finns på vissa håll i usa) för ex-hemmafruar etc. Bara en sådan sak som att se hemmafruskapet som en bra erfarenhet skulle göra mycket för att öka statusen för dessa kvinnor och öka deras chanser att återkomma till arbetslivet igen(vare sig de är skilda eller ej).

Och mycket kan paren redan nu fixa - livförsäkring, sparande år den hemmavarande, att den hemmavarande är den som står i bostadskön, se till att vara gifta och äga allt gemensamt etc.

Kvinnor slutade vara hemmafruar för att det togs politiska beslut kring skattepolitik, änkepensioner osv, samt att feminismen hamrade in i människor att kvinnor är svaga och dumma om de inte är 100% självständiga och är som män. Social press gör mycket. Jag känner flera kvinnor som så gärna vill vara hemma, men de vågar inte pga vad "alla skulle säga och tänka". Sedan är det ofta också så att vi hela tiden får höra att det inte går att leva på en lön idag. Fast det gör det ju väldigt ofta, utan att man lever i fattigdom för det. Om fler tog steget och vågade så skulle systemet tvingas att förändras.
Citera
2023-01-12, 13:09
Bannlyst
Kvinnor vill fortfarande i hög grad vara hemmamamma/-fruar. Läste om detta bara häromdagen. Resultaten var förvånande, tydligen.
Citera
2023-01-12, 13:09
Medlem
Incendios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thatsfine
Blotta tanken på att vara hemmafru ger mig kräksmak i munnen. Anledningen? Att folk TROR att det är ett jävla guldliv medan du i själva verket sliter arslet av dig för att hålla ordning på hus och hem, ungar och allt vad det innebär, gärna i kombination med extrem sömnlöshet. Jävla idioti jämfört med att arbeta, komma hem och sen slippa hjälpa till med ett jävla piss, med ursäkten att du jobbat hela dagen.
Har du haft en usel partner, eller? Det du beskriver har inte ett dugg med att vara hemma att göra. Det här med ett dysfunktionellt och icke- jämbördigt förhållande att göra.
Citera
2023-01-12, 13:10
Medlem
L3nn4rts avatar
Tjejen brukar ofta säga att hon skulle vara hemmafru om hon fick den möjligheten. Om jag tjänade så pass tillräckligt, att jag kunde ge henne den mängd pengar hon skulle behöva för att känna att hon kunde leva bra, så skulle jag göra det. Tyvärr tjänar jag inte så mycket men hoppas att jag en dag kan göra det.

Hon själv sliter ut sig i sitt arbete och önskar inget annat än att kunna få koppla av och pyssla med saker hon önskar att hon hade tid till, så om hon fick vara hemmafru skulle det göra henne lycklig.
Citera
2023-01-12, 13:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Kvinnor vill fortfarande i hög grad vara hemmamamma/-fruar. Läste om detta bara häromdagen. Resultaten var förvånande, tydligen.

Jo jag har också läst detta.

Men då det också finns undersökningar som säger att de vill dela lika på hushållssysslorna och göra karriär är det inte mycket som tyder på att de har förstått vad en hemmafru är.
Citera
2023-01-12, 13:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DefactoAnarki
Jo jag har också läst detta.

Men då det också finns undersökningar som säger att de vill dela lika på hushållssysslorna och göra karriär är det inte mycket som tyder på att de har förstått vad en hemmafru är.
Man kan ju vilja flera saker utan att alla behöver uppfyllas. Ibland är vissa vägar enklare eller mer passande av olika anledningar.
Citera
2023-01-12, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KungCarl666
Det måste väl vara hur gött som helst att sitta hemma o sköta ett hem eller?

Bara för att du tycker det skulle vara gött och sitta hemma och bli försörjd, betyder det inte att kvinnor i allmänhet tycker så.

Men är du ung har du framtiden för dig. Kvinnor börjar lyckas bättre på allt, än möjligen att så folk på käften. Så snart kan du också få vara hemmaman.
Citera
2023-01-12, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Vilket också handlar om politik. Samhället är designat så att valfriheten ska vara minimal. Alla dessa "problem" har enkla lösningar om den politiska viljan finns. Änkepension, underhållsstöd(som kan vara villkorad) efter skilsmässa, särskilda bostadsköer(som det finns på vissa håll i usa) för ex-hemmafruar etc. Bara en sådan sak som att se hemmafruskapet som en bra erfarenhet skulle göra mycket för att öka statusen för dessa kvinnor och öka deras chanser att återkomma till arbetslivet igen(vare sig de är skilda eller ej).

Och mycket kan paren redan nu fixa - livförsäkring, sparande år den hemmavarande, att den hemmavarande är den som står i bostadskön, se till att vara gifta och äga allt gemensamt etc.

Kvinnor slutade vara hemmafruar för att det togs politiska beslut kring skattepolitik, änkepensioner osv, samt att feminismen hamrade in i människor att kvinnor är svaga och dumma om de inte är 100% självständiga och är som män. Social press gör mycket. Jag känner flera kvinnor som så gärna vill vara hemma, men de vågar inte pga vad "alla skulle säga och tänka". Sedan är det ofta också så att vi hela tiden får höra att det inte går att leva på en lön idag. Fast det gör det ju väldigt ofta, utan att man lever i fattigdom för det. Om fler tog steget och vågade så skulle systemet tvingas att förändras.
Väldigt svaga politiska åtgärder du föreslår. En kvinna som har varit hemmafru i många år kommer oundvikligen ha det svårt för att ta sig in på arbetsmarknaden igen, och någon större summa pengar kommer hon i regel inte heller att ha.

Alltså finns det bara ett alternativ för att kvinnor generellt ska känna att det är värt risken. Staten måste i fall av skilsmässa stå för ett hyfsat boende och en hyfsad inkomst för kvinnan tills dess att hon kan försörja sig själv igen, hur lång tid det än må ta. Att 50% av alla äktenskap slutar i skilsmässa innebär givetvis att detta kommer kräva enorma skattesummor, men det är priset man måste betala om man vill återgå till det gamla systemet med hemmafruar.
Citera
2023-01-12, 13:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Man kan ju vilja flera saker utan att alla behöver uppfyllas. Ibland är vissa vägar enklare eller mer passande av olika anledningar.

Jo visst. Jag kan både vilja ha en husbil och ett hus t.ex.

Men jag kan inte både vilja bo på heltid i husbil samtidigt som jag vill bo på heltid i hus.

Att göra karriär och dela lika på hushållsarbetet eller att vara hemmafru är faktiskt en dikotomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in