2022-11-21, 19:34
Givetvis gäller äganderätten, menar jag. Vad menar Flashback?

Diskutera i grupp.

https://omni.se/tvist-i-domstol-om-v...tenar/a/9zpJ6r
Citera
2022-11-21, 19:39
Citat från artikeln
Citat:
Stenen, en 14 kilo tung bolid, lyste upp himlen innan den landade på Johan Benzelstierna von Engeströms ägor. Men det var två meteoritletare, And*rs Z*tterqvist och Andr*as Forsb*rg, som hann först och hittade järnbiten.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2022-11-23 kl. 16:18. Anledning: Redigerad med hänsyn till regel 0.10
Citera
2022-11-21, 19:40
Medlem
jonte500s avatar
Vad är den gjord av?

Jag tycker för övrigt att samma praxis som hittelön bör gälla i detta fall.
Citera
2022-11-21, 19:42
Citat:
Ursprungligen postat av jonte500
Vad är den gjord av?

Kärnan av en stjärna.
Citera
2022-11-21, 19:43
Medlem
Borde kanske vara statens egendom.
Citera
2022-11-21, 19:51
Medlem
StonedMonkeys avatar
Det varierar från land till land, i vissa länder är det den som äger marken, i vissa länder den som hittar stenen och i te.x. Danmark går det till ett museum.

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/...2002.tb00897.x

Osäker på vad som gäller i Sverige
Citera
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Det står att den är värd flera miljoner. Kan man bara promenera in på någons ägor och ta egendom värd flera miljoner?

Märkligt om tinget ger meteoritletarna rätt här...

Jag gissar på att markägaren får rätt jag.

Ponera att meteoriten legat där i flera år, kanske flera årtionden och så ska någon jeppe bara promenera in och ta stenen?

Och skulle det göra någon skillnad om den nyss trillat ner eller om den legat där länge, rent juridiskt?

Cool utrustning de måste förresten som kan hitta en meteorit bara så där.
Senast redigerad av KalleAnkaPartiet77 2022-11-21 kl. 19:54.
Citera
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runx

Diskutera i grupp.

Jag anser att allemansrätten gäller. Samma som att t.ex. vaska guld eller leta mineraler. Att ta med sig en sten hem anser jag nog ligger inom allemansrätten. Sen är den ovanligt stor och dyrbar, om det kan ha någon påverkan.

Ska man ta det ytterligare ett steg, kan man fundera så här, är det markägarens sten. Den ingick förstås inte när han köpte eller ärvde marken. Är allt som hamnar på hans mark utifrån, hans egendom. Om någon tappar en plånbok på hans mark, är det då markägarens plånbok, juridiskt. I slutändan kanske stenen blir statens.

Men den som lagt ned tiden att finna den borde väl vara ägaren, anser jag nog.
Citera
Medlem
Lucienne.camilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av runx

Diskutera i grupp.

Givetvis är det markägarens egendom.
Om någon dumpar sopor på din tomt så blir det ditt ansvar.
Citera
2022-11-21, 19:57
Medlem
KalleAnkaPartiet77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Jag anser att allemansrätten gäller. Samma som att t.ex. vaska guld eller leta mineraler. Att ta med sig en sten hem anser jag nog ligger inom allemansrätten. Sen är den ovanligt stor och dyrbar, om det kan ha någon påverkan.

Ska man ta det ytterligare ett steg, kan man fundera så här, är det markägarens sten. Den ingick förstås inte när han köpte eller ärvde marken. Är allt som hamnar på hans mark utifrån, hans egendom. Om någon tappar en plånbok på hans mark, är det då markägarens plånbok, juridiskt. I slutändan kanske stenen blir statens.

Ja , det är intressant om det är någon skillnad rent juridiskt om stenen legat där länge eller nyss trillat ner?

En sten som legat där länge blir markägarens egendom men om den nyss trillat ner då är det allemansrätten?

Och hur bevisar man hur länge den legat där?
Citera
2022-11-21, 19:58
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte

Att ta med stenar omfattas inte av allemansrätten, sedan kan man ju tycka att det borde vara så, men det är till och med ett brottsbalksbrott, 12 kapitlet andra paragrafen, att ta oberabetade stenar på annans mark, svårt att se att det skulle göras undantag för meteorstenar. Särskilt med hänvisning till att meteorer är åtråvärda och värdefulla.

LL
Citera
2022-11-21, 20:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleAnkaPartiet77
Ja , det är intressant om det är någon skillnad rent juridiskt om stenen legat där länge eller nyss trillat ner?

En sten som legat där länge blir markägarens egendom men om den nyss trillat ner då är det allemansrätten?

Och hur bevisar man hur länge den legat där?

Den damp ner förra året så den har absolut inte legat länge.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/up...-tung-meteorit

Citat.
En vecka in i november förra året lyste en bolid upp himlen över stora delar av Sverige. Inte minst i västra Uppland, som senare skulle visa sig vara nedslagsplatsen för meteoriten som tros ha vägt nio ton när den kolliderade med atmosfären.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in