2023-01-10, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Snöskoter är som en vattenskoter fast på land.

Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
I Norrland är det många som skaffar skoter som leksak. Det är nog ingen hemlighet.

Ja, likaväl som folk skaffar motorcykel för nöjes skull. Inget konstigt med det.
Citera
2023-01-10, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggve52
När vintrarna smyger sig på blir jag ofta påmind om mysiga sälen & fjällen och allt vad det har att erbjuda. Dock har jag aldrig förstått mig på syftet med snöskotrar och vilket syfte dom fyller, behöver man ta sig någonstans så använder man väl bilen - dom verkar ju heller inte ens få framföras på allmän väg, så vad fan har man dom till?

Det retar mig, då jag själv gärna hade haft en skoter men eftersom dom inte ens får framföras någonstans så ser jag ingen mening med att skaffa en, + att dom flesta som är till salu finns ju bara i Dalarna och uppåt. Är det brist på intresse i södra städer?
Nu är ju det här en trolltråd men jag använder min skoter dagligen, när isen ligger, för att vittja mina fiskedon. Det sätter mat på mitt bord.
Citera
2023-01-10, 12:24
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viktorjohan
Ja, likaväl som folk skaffar motorcykel för nöjes skull. Inget konstigt med det.

Du tycker inte att snöskotern är lite mer...nischad? Man sätter inte frugan bak på snöskotern och åker på semester i Europa. Snöskotern är ett utpräglat "åka runt och leka"-fordon, för den som inte använder den professionellt.
Citera
2023-01-11, 00:17
Medlem
Citat:
Du tycker inte att snöskotern är lite mer...nischad? Man sätter inte frugan bak på snöskotern och åker på semester i Europa. Snöskotern är ett utpräglat "åka runt och leka"-fordon, för den som inte använder den professionellt.

Jag har både snöskoter och mc. Det finns väldigt olika sorters motorcyklar likaväl som snöskotrar. Själv kör jag en customhoj och en snäll touringskoter. Snöskotern drar jag ofta pulka med barnbarn i. Vi fiskar och grillar och gör utflykter i fjällmiljö. Härligt värre! På hojen åker jag på både kortare och längre utflykter Ibland åker frun med. Sen finns det dom som kör extrema lössnöskotrar och finner nöje i det. På samna sätt som det finns dom som kör mycket snabba sportmotorcyklar. Det är omöjligt generalisera både snöskoteråkare och mc-åkare. Det finns liksom alla sorter. Jag har dock noterat att rena buskörningen med snöskoter har minskat på senare år. Bränslet är dyrt och maskinerna likaså. Kanske därför.
Citera
2023-01-12, 17:54
Medlem
Conams avatar
Snackade med en polare, denne kör typ 50-100 mil om året och anser sig mycket väl ha råd med rätt schysst skoter årsmodell -16!
Alla har väl sin syn på saken och personligen väljer jag alla dar i veckan mc! Svårt att åka till favoritglasskiosken på skoter om det dessutom är mitt i sommaren!
Citera
2023-01-13, 17:01
Medlem
Citat:
När vintrarna smyger sig på blir jag ofta påmind om mysiga sälen & fjällen och allt vad det har att erbjuda. Dock har jag aldrig förstått mig på syftet med snöskotrar och vilket syfte dom fyller, behöver man ta sig någonstans så använder man väl bilen - dom verkar ju heller inte ens få framföras på allmän väg, så vad fan har man dom till?

Det retar mig, då jag själv gärna hade haft en skoter men eftersom dom inte ens får framföras någonstans så ser jag ingen mening med att skaffa en, + att dom flesta som är till salu finns ju bara i Dalarna och uppåt. Är det brist på intresse i södra städer?

Mycket är ju för markägare, i norrland tar man sig inte runt i sin skog i rimlig tid till fots eller med traktor, särskilt inte i djup snö med 1 timmes dagsljus att använda sig av (är inte lampor överallt som i en stad). Det måste gå snabbt och man måste ta sig fram i djup i snö. Tex. att handla och ta bilen kan vara jobbigt, skotta kanske hundra meter enskild väg där det är 1 meter snö för att komma till skottad landsväg. Är rätt praktiskt kan jag tänka mig.

Är den förklaringen jag fått, dels att norrlänningarna tycker det är kul och det är nog den främsta orsaken för många, men några behöver skoter. Tex är man same och sysslar med renskötsel, gör skotern jobbet väldigt mycket enklare.
Citera
2023-02-06, 19:10
Medlem
Citat:

Ta sig fram i snötäkt terräng?
Citera
2023-02-06, 20:05
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:

Får man ine åka var som helst ? nähä, men finns väl leder ?
Citera
2023-02-06, 20:38
Medlem
svengörans avatar
Citat:

Man tar sig enkelt fram med snöskotern där det är mycket svårt att ta sig fram till fots eller på annat sätt.
Försök att gå eller ta bilen om du ska någonstans där det inte är plogat så förstår du snabbt varför man tar snöskotern.

Ta bilen är det mest komiska jag läst i tråden hittills, har ni varit i Norrland på vintern?
Citera
2023-02-06, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Precise
Snöskoter behövs när man ska till platser som inte har bilväg på vintern. Rennäring, kraftbolag, telebolag, naturvårdare, räddningstjänst använder dom.

Alltså en väldigt nischad produkt för få användningsområden i Sverige där vi har plogade vägar i hela landet.
Varit utanför stadskärnan någon gång ?
Citera
2023-02-07, 08:46
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svengöran
Man tar sig enkelt fram med snöskotern där det är mycket svårt att ta sig fram till fots eller på annat sätt.
Försök att gå eller ta bilen om du ska någonstans där det inte är plogat så förstår du snabbt varför man tar snöskotern.

Ta bilen är det mest komiska jag läst i tråden hittills, har ni varit i Norrland på vintern?

Jag växte upp i Norrland. De personer jag kände som hade snöskoter, bodde i stan och hade snöskotern stående i sommarstugan. De hade ingen särskild stans att åka med den. De tog ut den några gånger per år, och körde en sväng med den bara, galet nog också på sommaren ibland.
Mest verkar det vara någon sorts bonding-grej över generationsgränserna, att man skulle åka ut stugan och dra igång skotern.
Vägarna var alltid plogade var jag minns. Snöskotern fyllde exakt samma funktion som typ en fyrhjuling gör för den som inte är markägare, dvs bara en kul grej.
Citera
2023-02-07, 09:20
Medlem
LKKINGENs avatar
För att alla fetton som inte tar sig någonstans med sina 4-hjulingar när snön ligger djup i naturen skall kunna säga att dom älskar vara ute i naturen allt medans dom trycker på gasen och dödar den natur dom älskar så mycket.
Att vandra på sommaren eller ta skidorna på vintern är inget som ens skulle fladdra förbi i en dröm för denna grupp av människor.
Det är som med surfing och snowboard, det arrangeras tävlingar och arrangemang sponsrade av tillverkare.
Det ger en massa filmklipp som dagens klickgeneration kan sitta och drömma vid och vips har du en alldeles egen självgående reklamfilm som kan spinna på så länge någon gör ett hopp utför en klippa eller kör uppåt på en nästan lodrätt fjällvägg.
Det säljs skotrar som aldrig förr att köras i en natur som har allt mindre snö, tystnad och oförstörda platser.
Tänk att allemansrätten kunde kuka ur på detta vis för den var tänkt för det rakt motsatta att svensken skulle ha tillgång till vår vackra och fina natur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in