2022-11-21, 11:28
Avslutad
När vintrarna smyger sig på blir jag ofta påmind om mysiga sälen & fjällen och allt vad det har att erbjuda. Dock har jag aldrig förstått mig på syftet med snöskotrar och vilket syfte dom fyller, behöver man ta sig någonstans så använder man väl bilen - dom verkar ju heller inte ens få framföras på allmän väg, så vad fan har man dom till?

Det retar mig, då jag själv gärna hade haft en skoter men eftersom dom inte ens får framföras någonstans så ser jag ingen mening med att skaffa en, + att dom flesta som är till salu finns ju bara i Dalarna och uppåt. Är det brist på intresse i södra städer?
Citera
2022-11-21, 11:29
Medlem
BrotherXIIs avatar
Du har ju själv skrivit svaret i din trollska trådstart.

Att ta sig fram fort och fint där det inte finns eller behövs någon allmän väg.

Kul är det också.
Senast redigerad av BrotherXII 2022-11-21 kl. 11:32.
Citera
2022-11-21, 11:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherXII
Du har ju själv skrivit svaret i din trollslag trådstart.

Att ta sig fram fort och fint där det inte finns eller behövs någon allmän väg.

Kul är det också.

Ingen trollstart. Okey så man kan säga att det bara är en leksak som inte fyller något syfte? Som en vattenskoter iprincip?
Citera
2022-11-21, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggve52
Ingen trollstart. Okey så man kan säga att det bara är en leksak som inte fyller något syfte? Som en vattenskoter iprincip?
Ofta används de nog som en leksak. Men de används ju även av renskötare, jägare, bönder osv i Norrland när det är mycket snö.
Citera
2022-11-21, 11:40
Medlem
Snöskoter behövs när man ska till platser som inte har bilväg på vintern. Rennäring, kraftbolag, telebolag, naturvårdare, räddningstjänst använder dom.

Alltså en väldigt nischad produkt för få användningsområden i Sverige där vi har plogade vägar i hela landet.
Senast redigerad av Precise 2022-11-21 kl. 11:42.
Citera
2022-11-21, 11:42
Avslutad
Citat:
BrotherXII skriver att de kan användas för att ta sig fram där det inte finns någon väg, och från detta drar du slutsatsen att det bara är en leksak? Hur tänkte du där?
Citera
2022-11-21, 11:42
Medlem
Citat:

En del har ju stugor som man vara kan ta sig till via skoter, men de flesta kör ju för att det är roligt, antingen på leder eller bara rätt ut i terränglådan.
Citera
2022-11-21, 11:54
Avslutad
Är väl oftare billigare också än att köpa en Range Rover eller Jeep som lätt kan ta sig överallt. Jag skulle nog faktiskt föredragit Jeepen om det gällde längre turer.
Citera
2022-11-21, 12:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
BrotherXII skriver att de kan användas för att ta sig fram där det inte finns någon väg, och från detta drar du slutsatsen att det bara är en leksak? Hur tänkte du där?

Varför skulle man vilja ta sig fram där det inte finns någon väg? Det är därför jag drar slutsatsen att det bara är en leksak. Nu har jag fått svar av andra, du tillför ändå inget vettigt.
Citera
2022-11-21, 12:15
Medlem
6stringlevins avatar
"Hej, flashback. Jag bor i skåne och var så dum i skolan att de andra barnen retade mig. Jag har aldrig behövt en snöskoter här i Limhamn så varför inte förbjuda alla skotrar ihela värlen? De bara skitar ner naturen" Hälsningar rymdfis
Citera
2022-11-21, 12:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Binary
Ofta används de nog som en leksak. Men de används ju även av renskötare, jägare, bönder osv i Norrland när det är mycket snö.

Citat:
Ursprungligen postat av Precise
Snöskoter behövs när man ska till platser som inte har bilväg på vintern. Rennäring, kraftbolag, telebolag, naturvårdare, räddningstjänst använder dom.

Alltså en väldigt nischad produkt för få användningsområden i Sverige där vi har plogade vägar i hela landet.

Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
En del har ju stugor som man vara kan ta sig till via skoter, men de flesta kör ju för att det är roligt, antingen på leder eller bara rätt ut i terränglådan.

Tack & bock, det blir nog ingen skoter för min del. Tror inte det skulle fylla något större nytta här nere. God jul
Citera
2022-11-21, 12:21
Medlem
Jag är stockholmare, och till och med JAG fattar poängen med en snöskoter utan att behöva fundera särskilt länge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in