2022-11-21, 13:02
Medlem
Narutoshippchops avatar
Snöskoter är som en vattenskoter fast på land.
Citera
2022-11-21, 13:03
Medlem
Sverighiztans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggve52
När vintrarna smyger sig på blir jag ofta påmind om mysiga sälen & fjällen och allt vad det har att erbjuda. Dock har jag aldrig förstått mig på syftet med snöskotrar och vilket syfte dom fyller, behöver man ta sig någonstans så använder man väl bilen - dom verkar ju heller inte ens få framföras på allmän väg, så vad fan har man dom till?

Det retar mig, då jag själv gärna hade haft en skoter men eftersom dom inte ens får framföras någonstans så ser jag ingen mening med att skaffa en, + att dom flesta som är till salu finns ju bara i Dalarna och uppåt. Är det brist på intresse i södra städer?

Som andra skriver, ta sig fram smidigt även i eländig terräng, ej vägar. Sen är det nog ett rent nöje för många med.
Hade en kollega som var från Umeå förr, hon sa att det va svinkul att köra runt på. Praktiskt fordon, ta dig lätt från punkt a till b.

Jag bor själv i de sydligare delarna av Sverige, ute på vischan. Jag körde alltid omkring på motorcoss även om jag skulle handla eller bara köra hem till någon polare.
Men man måste alltid ha i åtanke att sådana fordon får bara framföras på inhägnat område. Så vett o etikett och respekt för omgivningen så bör de inte vara några problem.

Mvh.
Citera
2022-11-21, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
Är väl oftare billigare också än att köpa en Range Rover eller Jeep som lätt kan ta sig överallt. Jag skulle nog faktiskt föredragit Jeepen om det gällde längre turer.

Va? Tror du en Jeep är ett alternativ till snöskoter?
Citera
2022-11-21, 13:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Av samma anledning som mat tar sig fram där det finns en väg. För att man har ett ärende vid punkt B men man är vid punkt A. Färjor transporterar folk, bilar och varor mellan länder på vattnet där det inte finns någon väg. Är färjor också bara leksaker?

Snacka om att vara pantad.

Vad är anledningen till att vara otrevlig? Jag & Ts kanske inte riktigt har så bra koll på vad som gäller + vilka användningsområden dessa har. Om man inte får fråga utan att bli dumförklarad så förstår jag inte riktigt syftet med forumet.

Edit : såg nu att mitt tidigare citerade inlägg aldrig postades, blev lite rörigt! Sorry
Senast redigerad av vattenskotern 2022-11-21 kl. 13:20.
Citera
2022-11-21, 13:23
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vattenskotern
Vad är anledningen till att vara otrevlig? Jag & Ts kanske inte riktigt har så bra koll på vad som gäller + vilka användningsområden dessa har. Om man inte får fråga utan att bli dumförklarad så förstår jag inte riktigt syftet med forumet.
Jag ställde den enkla frågan "Hur tänkte du där?" eftersom jag inte kunde förstå hur den slutsatsen gjordes. Det besvarar du med "du tillför ändå inget vettigt." och efter det klagar du på att JAG är otrevlig?
Citera
2022-11-21, 13:35
Avslutad
Citat:
Jag ställde den enkla frågan "Hur tänkte du där?" eftersom jag inte kunde förstå hur den slutsatsen gjordes. Det besvarar du med "du tillför ändå inget vettigt." och efter det klagar du på att JAG är otrevlig?

Du kallar mig för pantad, så ja jag tycker du är jävligt otrevlig. Alla besitter inte kunskap från början, men det fattar väl inte du. Hoppas du får en tråkig och ensam jul.
Senast redigerad av vattenskotern 2022-11-21 kl. 13:53.
Citera
2022-11-21, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Nyttan med snöskoter är att den kan användas i transport- och räddningsuppdrag där det är mycket snö. Onyttan med snöskoter är att det blivit en leksak.

Varför kallar du det "onytta"?

Avkopplande och roliga fritidsintressen, speciellt i umgänge med andra, är väldigt viktigt för så väl psykiskt som fysiskt välmående och för att fungera bra i arbetslivet och sina relationer.
Citera
2022-11-21, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tryggve52
Det retar mig, då jag själv gärna hade haft en skoter men eftersom dom inte ens får framföras någonstans så ser jag ingen mening med att skaffa en, + att dom flesta som är till salu finns ju bara i Dalarna och uppåt. Är det brist på intresse i södra städer?

Hur tänker du nu? Du får köra skoter på större ytor än vad det förmodligen totalt finns vägar i landet.
Senast redigerad av rotebro-conny 2022-11-21 kl. 14:28.
Citera
2022-11-21, 14:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vattenskotern
Du kallar mig för pantad, så ja jag tycker du är jävligt otrevlig. Alla besitter inte kunskap från början, men det fattar väl inte du. Hoppas du får en tråkig och ensam jul.
Tänkte ursprungligen svara vänligt på ditt ursprungliga meddelande

Citat:
Jag undrade väl lite samma sak som ts nämnde. "Hur tänkte du där" låter för mig likadant som "Är du dum i huvudet?" men skit i det nu Snart är det jul, god jul!

men nu har du tydligen bytt taktik till att vara otrevlig igen och redigerat ditt inlägg. Och ja, jag måste säga att det är jävligt pantat att inte kunna föreställa sig att någon inte skulle vilja ta sig från ett ställe till ett annat enbart för att det inte går en väg mellan de punkterna.

Men alla är vi pantade ibland. Jag med. Så god jul på dig.
Citera
2022-11-21, 15:18
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Varför kallar du det "onytta"?

Avkopplande och roliga fritidsintressen, speciellt i umgänge med andra, är väldigt viktigt för så väl psykiskt som fysiskt välmående och för att fungera bra i arbetslivet och sina relationer.

Därför att många terroriserar samhällen med dessa avgasbomber och dess oljud som de framför i rasande fart på gatorna utan hänsyn till omgivningen.
Citera
2022-11-21, 15:28
Avslutad
Citat:
Tänkte ursprungligen svara vänligt på ditt ursprungliga meddelande

men nu har du tydligen bytt taktik till att vara otrevlig igen och redigerat ditt inlägg. Och ja, jag måste säga att det är jävligt pantat att inte kunna föreställa sig att någon inte skulle vilja ta sig från ett ställe till ett annat enbart för att det inte går en väg mellan de punkterna.

Men alla är vi pantade ibland. Jag med. Så god jul på dig.

Ja det blev väldigt mycket pant till övers i hela tråden känner jag. God jul, hoppas du får en riktigt fräsig skoter i julklapp <3
Citera
2022-11-21, 15:34
Medlem
Pruttmuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narutoshippchop
Snöskoter är som en vattenskoter fast på land.
Snöskoter kan man dock köra i vatten också!

https://m.youtube.com/watch?v=37FaqfQlgqo
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in