Citat:
Ursprungligen postat av
reactvue
Ja.
Och finns även mängder med studier kring de positiva effekterna av träning i nästan allt, sömn, stress, ångest etc.
Jag undrar hur många människor som mår så här extremt dåligt har för vardag?
Har de vänner / familj? Har de en hobby? Rör de på sig tillräckligt? Vad äter de för mat? Etc
Det känns lite som människor som inte har ordnat sina liv och inte gör det minst grundläggande för må bra, bara vill trycka i sig mediciner så de kan fungera och fortsätta i deras destruktiva beteende.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cooltrayne
Det jag har lite svårt för är att alla ts i liknande trådar har en röd tråd i depression av någon form, och läkare och piller i all ära, men att börja ta hand om sig själv och sitt hus kan man göra direkt, det är hands on snabbhjälp för att må bättre (det är inget som tar bort depression men det gör det lite bättre och tar ett litet steg åt rätt håll).
Det gemensamma för alla borde alltså vara att börja ta tag i sina liv direkt, istället för att vänta på att en mirakelläkare med mirakelmedicin ska komma och rädda en. Det finns ingen sån läkare och det finns ingen sån medicin, det är hela paketet som tar någon från deprimerad till "vanlig" igen, inte en sak utan 30 små steg inom alla områden.
Nästa sak som nästan ingen berör är oxå den upplevda depressionen.
Om du tar 2pers, en mår bra och en är deprimerad, sen jämför du deras respektive liv och ser att de är eller var till synes identiska fram till depressionen, vad är det då som gör att den ena känner sig deprimerad och den andra inte känner så utan är ganska nöjd med livet?
Nu vet jag inte hur deprimerad TS är. Men har man en djup depression kan man inte göra alla bra saker. Man tappar bort koncentration och man har ingen energi. Hur ska man laga sin trasiga hjärna när man bara har en trasig hjärna till förfogande, men folk fattar ju inte.
Man börjar naturligt med bättre vanor när depressionen lättar.
Det är lite som att ha artros. Då kan man ha så ont att det inte går att gå. Trots att bygga upp muskler vid lederna är svaret. Då ger man värktabletter i början, så att man ska kunna röra på sig.
Har ni haft en svår depression så ni vet hur det är att ha väldigt begränsad ork?
Man kan komma att behöva mediciner för att orka ändra sitt liv. Det behöver inte betyda att man måste fortsätta medicinera. När man fått alla bra vanor så kan vissa ta bort medicinen.
Det är ju inte för att man är lat som man blir passiv. Det är en del av sjukdomen.
Nu tycker inte jag att man ska medicinera mild depression, men har man problem som är stora och långvariga kan det behövas medicin. Sedan brukar man ändå testat det mesta som man orkar. Medicin är inte det första man ber om. De flesta som medicinerar vill helst vara medicinfria. Men jag förstår inte varför man ska lida i ren princip när man kan få hjälp.
Jag hatar verkligen att ta mediciner, men har just nu 2 olika för psyket och 2 för kroppen. Jag har inte haft depression de senaste 20 åren, inte haft en regelrätt panikattack trots att jag hade dem flera gånger om dagen när det var värst. Fick en till fysisk sjukdom och är jätteglad att jag fått något för värken (inte något beroendeframkallande). Jag kan se med hopp om framtiden nu. Jag försökte tvinga mig till rörelse fast jag hade ont. Då blev det bara värre. Har troligen brutit ryggen på tre ställen. Borde behandlats innan jag försökte motion. Kan ändå säga att en depression är värre.
Men har man inte haft svår depression kan man inte föreställa sig hur det är. De som dömer hårdast är inte de som inte haft depression, utan de som haft mild depression och tror att de varit svårt sjuka men fixat det själv.
Det är inte offermentalitet eller att tycka synd om sig själv att ta medicin. Är så trött på att folk tror det är en quick fix när det tar 8 veckor att medicinen ens ska verka, och sedan visar det sig att den medicinen inte passade. Det är extremt slitsamt att prova sig fram till mediciner.