Citat:
En kompis kollade vilka regioner vi hade avtal med. Jag kollade först min region men de hade inga privata. Att de har avtal betyder att jag får gå dit på samma villkor som dem som bor där. Kompisen hittade två, en ville inte ha mig som patient men den andra sa ja när kompisen ringde. Jag var tyvärr så desperat att jag inte kunde tänka mer. Hade sökt allt trodde jag.
Där jag går är en sådan klinik som man bara betalar som regionen. Dvs regionen bekostar den privata vården. Hade inte haft råd om man var tvungen att betala själv, som vissa kliniker.
Du verkar bo i en stor region, vet inget om deras avtal. Det kanske finns privata inom regionen. Kolla det. Sedan ring och fråga om du kan bli patient. Om de säger ja, kolla vad det kostar och om de är med i frikortet.
Alla kliniker som är privata är inte bra, men man kan testa. Regionernas egen vård är inget att hurra över. De vill ju helst spara och inte ge många tider eller anstränga sig, ofta överbokade. De privata måste ha så många patienter som möjligt för att de ska tjäna på det. Därför är det mer vanligt att man får bra bemötande. Men inga garantier.
Jag är väl egentligen inte förtjust i mediciner, men jag hade svår depression, svår OCD och svår panikångest. Jag kanske har 10 % kvar symptom vilket är fantastiskt. Så för mig var det värt med mediciner. Efter jag fick bra mediciner så började jag försöka tänka annorlunda, arbeta med acceptans, tacksamhet och kunde jobba bort att jag var en skitstövel. Jag kunde börja gå långa promenader, det orkade jag inte innan.