2022-11-22, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3ncor3
Tror du inte ja har provat allt? Ja har tränat med vikter, ja har cyklat, ja har joggat, kört yoga, hot yoga, innebandy, fotboll, jag har hund så promenerar varje dag ca 1mil, jag försöker äta ordentligt, ta vitamintillskott, umgås med vänner och familj, använda tyngdtäcke för sömnen, prova olika ört teer, naprapat/osteopat/kiropraktor och sjukgymnast och vattengympa för värk som också kan påverka måendet, floating, har haft samtalskontakt med både psykolog, terapeut & kurator & jag har säkert glömt en del andra saker ja provat... Så att bara ta sig i kragen o lösa problemet funkar inte när hjärnans substanser e i obalans o ja hoppas innerligt att du aldrig behöver uppleva d!

Nej, jag tror inte att du har provat allt, och framförallt så tror jag att när du väl provar saker, så ger du det antagligen inte en ärlig chans.

Med "ta dig i kragen" så menar jag att du ska ändra det som inte funkar till något nytt.

Vad tror du själv är problemet till varför du mår som du gör?
Citera
2022-11-22, 15:46
Medlem
3ncor3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Nej, jag tror inte att du har provat allt, och framförallt så tror jag att när du väl provar saker, så ger du det antagligen inte en ärlig chans.

Med "ta dig i kragen" så menar jag att du ska ändra det som inte funkar till något nytt.

Vad tror du själv är problemet till varför du mår som du gör?

Om ja visste vad som gjorde att jag mådde så dåligt som jag mår tror du inte ja hade förändrat min situation för länge sen?

Kan du ge mig ex. på saker ja inte gjort tillräckligt bra & andra saker ja kan testa?

Jag e inte bara ute efter piller utan min förfrågan var om nån vet en privatläkare i Trestad området som lyssnar och tar en på allvar!
Citera
2022-11-22, 15:57
Medlem
Citat:
Tror du inte ja har provat allt? Ja har tränat med vikter, ja har cyklat, ja har joggat, kört yoga, hot yoga, innebandy, fotboll, jag har hund så promenerar varje dag ca 1mil, jag försöker äta ordentligt, ta vitamintillskott, umgås med vänner och familj, använda tyngdtäcke för sömnen, prova olika ört teer, naprapat/osteopat/kiropraktor och sjukgymnast och vattengympa för värk som också kan påverka måendet, floating, har haft samtalskontakt med både psykolog, terapeut & kurator & jag har säkert glömt en del andra saker ja provat... Så att bara ta sig i kragen o lösa problemet funkar inte när hjärnans substanser e i obalans o ja hoppas innerligt att du aldrig behöver uppleva d!

Inte för att vara ännu ett "broken record" men när du säger att du ätit rätt, vad menar du då?
Att äta stenålderskost och fasta kan göra underverk för hälsan. Den fysiska och psykiska hälsan hänger ihop. Har du testat det?

Exempelvis ät kött, grönsaker, ägg, fisk + skippa frukost.
Citera
2022-11-22, 16:01
Medlem
3ncor3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Förstår inte varför de ger alla quetiapin. Den medicinen har fått för stor plats. Det är en seriös antipsykotisk medicin med många biverkningar. Dessutom är den vanebildande. Vilket de inte vill erkänna.

Att de inte ens vill byta din antidepp är sjukt.

Tyvärr ser psykiatrin ut såhär.

De bryr sig inte. Och de tror på fullaste allvar att man kan bota svår ångest med en mild allergimedicin. Atarax har väl kanske en av hundra fått bra effekt av.

Vet inte hur det ser ut med privata läkare där du bor men hoppas någon annan vet.

Jag bytte min skitklinik till en privat i en annan region. Det medför en del strul men klart värt det. Kolla om din region har avtal med närliggande regioner för då har du rätt att gå där.

Sådär ska ingen behöva må när det finns hjälp.

Jag känner knappt någon som får benso nu. De köper illegalt. Det är ju bara att vänta på en katastrof när de råkar köpa gift.

Dessutom mörkade dom att det kan ge diabetes & dömdes i domstol i flera fall, största på $520m
Citera
2022-11-22, 16:12
Medlem
Jah mådde bättre.när jag testa mdma nån gång sen lsd och svamp några gånger. Social fobi färsvann men kämpar med tvpngstankar fortfarande, tar ketamin s isomer iböand för att komma iordning i livet ner då och då. Och går kbt. Men aah de största förändringen skedde i samband med psykadeliska. Lsd. Libet blev lättare och va mer i nuet pch börja uppskatta nauten mer. Och bara roofylldhet

Rekomenderar såfall små doser.
Citera
2022-11-22, 16:51
Medlem
3ncor3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakaoluktaranus
Jah mådde bättre.när jag testa mdma nån gång sen lsd och svamp några gånger. Social fobi färsvann men kämpar med tvpngstankar fortfarande, tar ketamin s isomer iböand för att komma iordning i livet ner då och då. Och går kbt. Men aah de största förändringen skedde i samband med psykadeliska. Lsd. Libet blev lättare och va mer i nuet pch börja uppskatta nauten mer. Och bara roofylldhet

Har länge funderat på, under ordnade former använda psilocybin lr andra sinnesöppnande substanser i syfte att försöka bryta min depression och få ett annat synsätt på mitt liv och situation... E detta du gjort sj, i grupp lr mer ordnade former såsom med shaman lr liknande?
Citera
2022-11-22, 16:55
Medlem
Citat:
Om ja visste vad som gjorde att jag mådde så dåligt som jag mår tror du inte ja hade förändrat min situation för länge sen?

Kan du ge mig ex. på saker ja inte gjort tillräckligt bra & andra saker ja kan testa?

Jag e inte bara ute efter piller utan min förfrågan var om nån vet en privatläkare i Trestad området som lyssnar och tar en på allvar!

En seriös läkare hade väl testat att trappa ut dina läkemedel, speciellt om du säger att de inte funkar.

Det kommer nya läkemedel hela tiden, för sömn finns det nya som är receptfria. Har ett ex som körde med StillNoct och får ännu bättre effekt (och inga bieffekter) av den nya receptfria. Hon använder oxå bl.a tyngdtäcke som är sjukt bra.
Själv använder jag enkla saker som hostmedicin eller receptfria grejer, eller spikmatta funkar för mig.

Kör du adhd-medicin eller vad äter du? Mot depp? Fluoxetin?

Om vi pratar träning så säger du att du promenerar en mil/dag med hunden, men samtidigt inte orkar gå längre än till brevlådan? Vilket av dem stämmer?
Du överdriver troligen i mkt annat oxå, gissar jag.

Jag hade börjat med sömnen (som de flesta i din situation har svårt med).
Hitta ett sätt att sova ordentligt, men inte för mkt. Hitta ditt eget lagom. (6-9h)
Även där hjälper ju träning till, ihop med allt annat som du redan vet. Om du inte sover ordentligt eller sover för mkt så fixa det genom trial and error tills det är löst.
Sömn+träning+bra mat+ägna dig åt saker som ger du lyckokänslan, om det sen är böcker, musik, vänner, whatever kvittar, så att du minimerar antalet må kasst-orsaker för att kunna fokusera på läkare/psykolog och vad de säger och ta det därifrån.

Försök hitta orsaker själv oxå.
Sätt dig och skriv listor för vad som ger dig energi och vad som tar energi, vad som gör dig glad och vad som gör dig ledsen.
Har du jobb?
Trivs du på jobbet?
Jobbar du för mkt eller för lite?
Har du vänner?
Har du bra ekonomi? (Påverkar jävligt mkt mer än vad folk vill erkänna, ibland inte ens för sig själva)
Lever du ofrivilligt ensam?
Fortsätt att ställa jobbiga frågor och försök ge ärliga svar, se det som en dagbok.

Det är otroligt mkt enklare att först utesluta allt som inte påverkar dig, för att sen ta hand om det som är tufft.
Senast redigerad av Cooltrayne 2022-11-22 kl. 17:00.
Citera
2022-11-22, 17:31
Medlem
3ncor3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
En seriös läkare hade väl testat att trappa ut dina läkemedel, speciellt om du säger att de inte funkar.

Det kommer nya läkemedel hela tiden, för sömn finns det nya som är receptfria. Har ett ex som körde med StillNoct och får ännu bättre effekt (och inga bieffekter) av den nya receptfria. Hon använder oxå bl.a tyngdtäcke som är sjukt bra.
Själv använder jag enkla saker som hostmedicin eller receptfria grejer, eller spikmatta funkar för mig.

Kör du adhd-medicin eller vad äter du? Mot depp? Fluoxetin?

Om vi pratar träning så säger du att du promenerar en mil/dag med hunden, men samtidigt inte orkar gå längre än till brevlådan? Vilket av dem stämmer?
Du överdriver troligen i mkt annat oxå, gissar jag.

Jag hade börjat med sömnen (som de flesta i din situation har svårt med).
Hitta ett sätt att sova ordentligt, men inte för mkt. Hitta ditt eget lagom. (6-9h)
Även där hjälper ju träning till, ihop med allt annat som du redan vet. Om du inte sover ordentligt eller sover för mkt så fixa det genom trial and error tills det är löst.
Sömn+träning+bra mat+ägna dig åt saker som ger du lyckokänslan, om det sen är böcker, musik, vänner, whatever kvittar, så att du minimerar antalet må kasst-orsaker för att kunna fokusera på läkare/psykolog och vad de säger och ta det därifrån.

Försök hitta orsaker själv oxå.
Sätt dig och skriv listor för vad som ger dig energi och vad som tar energi, vad som gör dig glad och vad som gör dig ledsen.
Har du jobb?
Trivs du på jobbet?
Jobbar du för mkt eller för lite?
Har du vänner?
Har du bra ekonomi? (Påverkar jävligt mkt mer än vad folk vill erkänna, ibland inte ens för sig själva)
Lever du ofrivilligt ensam?
Fortsätt att ställa jobbiga frågor och försök ge ärliga svar, se det som en dagbok.

Det är otroligt mkt enklare att först utesluta allt som inte påverkar dig, för att sen ta hand om det som är tufft.

Va e d för recepfritt sömnmedel som hjälper henne o vilken hostmedicin hjälper dig med sömnen?
Ja vet inte va ja ska skriva, du menar säkert väl men att inte "orka" göra vardagliga saker och gå ut med hunden e helt olika saker. Hade ja inte haft honom hade inte ja funnits heller. Fysisk ork & mental ork e helt olika saker! Vad gäller mediciner så har ja testat dem alla, för många för att lista här. Ja har tyngdtäcke som ja skrev tidigare. Ja har ingen ADHD så sån skit äter ja inte har Bupropion mot depp.

Lista:
- Inget jobb (ska börja arbetsträna)
- Ja har en del vänner o familj
- Ja har försörjningsstöd så nej inte bra ekonomi
- Ja e ofrivilligt singel men har inget att erbjuda någon så vrf försöka

Ja skrev hit för att fråga om någon visste om en kunnig psykiatriker som lyssnar och tar en på allvar men istället behöver man försvara sig för att ha mental ohälsa...
Citera
2022-11-22, 18:23
Medlem
Gå i terapi och undersök vad som orsakar din depression. Om du ej troligtvis får det via det allmänna bekosta det själv. Det kan förändra ditt liv totalt. Ge terapi en chans, det går att äta mediciner under behandlingen. Annars är det väl en psykiater du bör söka efter med kunskap om psyket och det medicinska. Lycka till!
Citera
2022-11-22, 18:33
Medlem
3ncor3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av little-dreams
Gå i terapi och undersök vad som orsakar din depression. Om du ej troligtvis får det via det allmänna bekosta det själv. Det kan förändra ditt liv totalt. Ge terapi en chans, det går att äta mediciner under behandlingen. Annars är det väl en psykiater du bör söka efter med kunskap om psyket och det medicinska. Lycka till!

Provat KBT, Psykoanalys, kurator, samtalsutbildad sjuksköterska som sagt så har ja provat allt ja kan tänka mig och med ca 8k/mån finns inte så mkt över t psykisk hälsa... vände mig hit för ja e vid vägs ände va gäller hjälp, tips & trix men tack för tips o omtanke!
Hoppas du får en trevlig kväll!
Citera
2022-11-22, 18:37
Medlem
3ncor3s avatar
@zombie-nation Hur gick du t väga för att hitta rätta hjälp där du bor? Ringde du runt, sökte du via internet lr hur gjorde du? Som sagt e desperat så skulle verkligen uppskatta din hjälpt! Om du inte vill ta d här så skicka gärna ett dm... tack! // 3ncor3
Citera
2022-11-23, 00:39
Medlem
3ncor3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakaoluktaranus

Finns du i väst Sverige? För psilocybin-terapi e nått ja haft intresse av att testa, helst med proffs såklart...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in